En dag i Sierre Nevada

borken

Medlem
En dag i Sierre Nevada
Hej,

Ska på semester till Nerja med min familj, men funderar på att åka till Sierra Nevada en dag för lite mtb-cykling. Har sett att det finns guidade turer m.m, men oftast för längre resor.

Är det någon som har tips på var man kan göra en dagstur (inte alltför svår), och var man kan hyra en cykel en dag?

En dag i Sierre Nevada
Det finns fler operatörer i Sierra Nevada, tex Switch-backs som jag hört mycket gott om. Det går att cykla i Nerja också, det finns ett par fina utförsstigar ovanför Maro, tex "Molinero". Cykel hyr man hos X-Bike. De har bra grejer och det går att hyra ägaren Jesus eller hans kollega som guide för en dag också. De har även bra e-MTB, vilket inte är fel där nere då det är mycket uppförskörning på ganska tråkiga grusvägar för att komma till nedfarterna

En dag i Sierre Nevada
borken sa:
Tack,

De verkar dock bara ha resor som sträcker sig över flera dagar, inte en dagstur som jag är ute efter.

Det är inte fel att slänga iväg ett mejl och fråga om de kan hjälpa med din önskan om bara en dag. Tim och Jenny är mkt hjälpsamma och kanske finns där en grupp som de kör med den dagen du tänkt åka där du kan haka på. En av de bästa guiderna jag åkt med..... Rekommenderas varmt!

En dag i Sierre Nevada
Tjena!
Switch-back har jag hört mkt gott om. Men de kör inte i Malaga nu pga värmen, tror de börjar här igen i november ngn gång. De verkar ha endagsturer iaf. Annars finns ju https://www.sierracycling.com/ och tex https://www.enduromalaga.com/
Det finns som redan sagts massor av stigar på Trailforks eller Wikilocs, men då får man ju cykla uppför själv :).
Hittar du något kul så hänger jag gärna på. Bor på andra sidan Malaga (i Fuengirola) sedan två veckor och har med mig hojen men inte kommit till skott att cykla än. Jag har fruns cykel här också om du vill låna, men det är ju en small så du får inte vara för lång i sånt fall :). Dra ett pm i sånt fall!

En dag i Sierre Nevada
Ride Sierra Nevada kör på nordsidan av Sierra Nevada, ner mot Guejar Sierra och Monachil. Jag är nog lite partisk, men de är bra och har stenkoll på stigarna. De har hyrcyklar också. Ridesierranevada.com

En dag i Sierre Nevada
Det går att cykla MTB även i Nerja. Ett exempel är grusvägen som börjar ovanför grottorna och går upp mot Frigilana och Pico del Cielo. Räkna dock med att det är mycket uppför. Nerja är fel plats för plattcykling.

En dag i Sierre Nevada
+1 på Ride Sierra Nevada.
Jag gjorde en liknande tur du funderar på för tre år sen,var på jobb i Motril och hade en dag över. Hyrde cykel och guide av Ride Sierra och Shaun hade som sagt full koll på stigarna. Trevlig prick dessutom.

En dag i Sierre Nevada
M.T. sa:
Det finns fler operatörer i Sierra Nevada, tex Switch-backs som jag hört mycket gott om. Det går att cykla i Nerja också, det finns ett par fina utförsstigar ovanför Maro, tex "Molinero". Cykel hyr man hos X-Bike. De har bra grejer och det går att hyra ägaren Jesus eller hans kollega som guide för en dag också. De har även bra e-MTB, vilket inte är fel där nere då det är mycket uppförskörning på ganska tråkiga grusvägar för att komma till nedfarterna

Är det Wikilocs som gäller om man vill hitta stigar där nere?

Mina föräldrar har hus i Nerja. Förr eller senare kommer jag nog spontant finna mig själv där och vara cykelsugen.

En dag i Sierre Nevada
marran sa:
Ride Sierra Nevada kör på nordsidan av Sierra Nevada, ner mot Guejar Sierra och Monachil. Jag är nog lite partisk, men de är bra och har stenkoll på stigarna. De har hyrcyklar också. Ridesierranevada.com

Jag är inte rktigt lika partisk ;-), men rekomenderar också Ride Sierra. Körde en dag med Shaun för 10 år sedan och en vecka med Shaun eller hans son som guide förra hösten. Nu har vi precis bokat en vecka i slutet på oktober drar ner om drygt en månad för en veckas stiglek.
Det brukar bli en blandning mellan uplift (med bil) och grusvägsklättring

En dag i Sierre Nevada
Switch-backs kör visst iaf. Såg jag ett nytt foto häromdagen. De håller till i Bubion uppe i bergen på sommaren. Skulle vara om Mike inte har några andra bokade så vill han nog inte ta en person.

Malaga kör de på vinterhalvåret.

Tillbaka
Topp