En fråga ang. slaglängd (framgaffel)

grynning

Medlem
Jag har på min cykel en gaffel med 120mm slaglängd, hur långa ska innerbenen vara då? 120mm? Alltså den delen mellan kronan och ytterbenen.

Anledningen till frågan är för att jag har en 130mm gaffel som jag hade tänkt att sätta dit istället men den är inte längre än min 120mm gaffel, alltså inte längre slaglängd vilket den borde ha.

Vad kan detta bero på?

grynning sa:
Jag har på min cykel en gaffel med 120mm slaglängd, hur långa ska innerbenen vara då? 120mm? Alltså den delen mellan kronan och ytterbenen.

Anledningen till frågan är för att jag har en 130mm gaffel som jag hade tänkt att sätta dit istället men den är inte längre än min 120mm gaffel, alltså inte längre slaglängd vilket den borde ha.

Vad kan detta bero på?

Den delen som syns av innerbenen måste ju vara minst lika lång som slaglängden.
Sen så kan ju två gafflar med olika slaglängd ha samma A-C-mått.

Ok, så en 120 slagit gaffel ska ha 120mm synligt innerben och en 130 ska ha 130mm slynligt innerben. Rätt uppfattat?

Konstigt isåfall för båda har typ 125mm

grynning sa:
Ok, så en 120 slagit gaffel ska ha 120mm synligt innerben och en 130 ska ha 130mm slynligt innerben. Rätt uppfattat?

En 120 mm gaffel ska ha minst 120 mm synligt innerben, men kan ha mer. Tror Fox brukar ha mer synligt än effektivt, medan RS brukar ha synligt = effektivt.

Crossmax sa:
grynning sa:

En 120 mm gaffel ska ha minst 120 mm synligt innerben, men kan ha mer. Tror Fox brukar ha mer synligt än effektivt, medan RS brukar ha synligt = effektivt.
Stämmer bra för tjejens Fox 34. Den bottnar med ca 5 mm innerben kvar.

Då tror jag att du bör tryckutjämna den gaffeln som ska ha 130 mm slag, misstänker att du har ett undertryck i den negativa kammaren. Börja med att försiktigt lirka in ett buntband innanför tätningarna (rengör dem ordentligt först så du inte trycker ner skit) och kolla om du hör lite luft sugas in.

Vet inte om det är fullt så enkelt alla gånger.
Jag har en 120 mm gaffel som inte rör sig mer än c:a 110 mm även med all luft utsläppt. Visade sig att de sista 10 mm är en gummibussning som är genomslagsskydd. Den är för stel för att komprimera nämnvärt med handkraft. Exakt hur mycket den komprimerar om man dänger på rejält med cykeln vet jag förstås inte, men antagligen mindre än 10 mm.
Så på den gaffeln är alltså 120 mm det teoretiska max, och det praktiskt tillgängliga något mindre.
Hur andra leverantörer/gafflar har det vet jag inte, men att räkna med genomslagsgummin verkar ju inte helt orimligt.

Tillbaka
Topp