En trevlig upplevelse, kungsberget

MacTank11

Medlem
Här är jag, en snart 40-årig gubbe som fick för sig att börja åka ned för ett berg. Kungsberget utanför Sandviken/Gävle som är någorlunda nära där jag bor blev fokuspunkt för mitt nya intresse. Inköpt cykel efter mycket efterforskande och med fjärilar i magen besökte jag Kungsberget förra veckan. Fick omedelbart problem med liften men personalen var mer än hjälpsam. Upp till toppen och enbart med youtube-klipp i bakfickan hade jag en liten pejl om var jag skulle börja. Åkte ned en grön led med bromsarna glödande och pulsen runt 150. Älskade hela upplevelsen.

Trasslade återigen med liften och fick naturligtvis hjälp, fantastisk personal MEN jag kände viss frustration och pinsamhet då jag som vuxen och relativt vältränad borde kunna fixa detta utan problem. Upp igen, ner igen. Trasslar med liften, får tips om hur man gör, trött efter ytterligare en nedfart och hem för reflektioner.

Tillbaka två dagar senare med oro för liftsystemet (löjligt egentligen) och strulade första uppfarten. Nya tips från personalen som verkligen gav resultat och därefter gick det vägen.

Dag tre och liften klarades av samtliga gånger samt att jag gav mig in på en röd led som jag ALDRIG skulle vågat mig på i mina vildaste drömmar.

Det är i huvudsak ungdomar som jobbar vid Kungsberget och den pedagogik och välvilja de visar lämnar en varm känsla i mig som får mig att fortsätta äventyren där resten av säsongen.
Kan varmt rekommendera ett besök i Kungsberget! Upplevelsen har fått mig att tänka på annat än vardagen och betyder mycket för mig.
Om detta inlägg ses som olämpligt eller irrelevant ber jag om ursäkt och får i så fall ta bort det.

Har fler haft samma upplevelse som jag mån tro?

Kul! Att cykla i bikepark blir snabbt beroendeframkallande. Jag blev också biten första gången jag testade i Järvsö. Var i Kungsberget i helgen och tycker de fått till flera bra röda nedfarter, men saknar lite fler blå leder. Kan verkligen rekommendera Järvsö också.

Kul! Att cykla i bikepark blir snabbt beroendeframkallande. Jag blev också biten första gången jag testade i Järvsö. Var i Kungsberget i helgen och tycker de fått till flera bra röda nedfarter, men saknar lite fler blå leder. Kan verkligen rekommendera Järvsö också.
Spännande! Järvsö är inte så hiskerligt långt ifrån. Blir kanske en tur dit nästa vecka, gissar på att det finns dags-liftkort där? :)

Sitter och tittar på nästa cykel... för Kungsberget och Järvsö, men även lite plattare stigar som finns runt Uppsala. Vad är lämpligt?

Eftersom Uppsala är svårt topologiskt handikappat får du nog välja om cykeln ska vara kul i bikepark eller i Uppsala. Det funkar fint att cykla plat på en cykel med lite slaglängd, men det är inte riktigt lika kul. Om du inte ska cykla fort utför i stök är det nog helt ok att ligga runt 140 mm slaglängd även i bikepark och inte hemskt att cykla platt stig på. Om man inte är kräsen funkar nog de flesta cyklar till allt.

Har testat Järvsö och Kungsberget några gånger nu och måste säga att Kungsberget är lite lugnare men finns riktigt roliga leder där också! Flipper är ju galet rolig t.ex.

Har testat Järvsö och Kungsberget några gånger nu och måste säga att Kungsberget är lite lugnare men finns riktigt roliga leder där också! Flipper är ju galet rolig t.ex.

Kul! Det kändes som den hade potential när jag var där sist när den var relativt nyöppnad. Då kändes den dock fortfarande rätt ofärdig.

Finns det något att göra runt Kungsberget i maj, runt Kristi himmelsfärdsdag? Jag vet att liftarna inte skulle öppnas före juni, men vad sägs om några XC-leder i området?

Tillbaka
Topp