en tur runt södra Uppsala

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
Hej!

Igår var jag och Bosse (Lonewolf) på en fin grusrunda runt södra Uppsala. För det mesta Åkantsleden (denna gång). Med stora leende blev det ett pass som jag till början tryckte var mjuk, men som verkligen kändes i benen när man väl kom hem. Vädret var sådär men det störde inte så värst. Vi diskuterade olika ämnen under turen så jag antar att min uppmärksamhet var riktad mot pratandet och inte mot träningsverken.

Hur mycket vi cyklade får Bosse återkomma med, det var han som hade alla elektroniska prylarna.

Just denna tur gav mig en insikt, cyklister är som cowboys! Låt mig förklara, cowboys levde vid sidan a sitt vapen (vilket de iofs var tvugna till) och cyklister lever vid sidan av sin cykel. Jag tycker att det är fantastiskt att man cyklar trots exempelvis olika former av begränsningar. Det visar hur roligt cyklingen verkligen är.

Hur som helst vore det kul om vi blev fler. Är det nån som är intresserade av några SoftHappyUppsalaRides (trademark) så är det bara att PM:a Bosse (Lonewolf) eller mig. Observera att Soft inte innebär mesigt, utan långt och roligt.

Senast redigerad av en moderator:
Låter trevligt!

Om soft betyder mesigt hade det dock passat mig bättre :)

Har under helgen och början av veckan påbörjat min återhämtning av före-detta-rökar-lungor med 9 mil i olika turer. Har snurrat lite på Gula Stigen, förirrat mig på spångar vid Fyrisån och landade en meter från ett par nässleplockare vid ett fågelskådartorn. Skönt att köra själv i början för att hitta eget tempo, men funderar på att hooka upp med lite andra lokala förmågor just för att kunna pressa sig själv lite mer.

Skrik till när ni ska ut på samma tur igen och återkom gärna med hur lång sträcka ni klarade av.

nångång nästa vecka. vi kör väl eftermiddagsturer då alla slutat jobb och skola.

nästa gång vi ska dra iväg så skriver vi ett meddelande i denna tråd.

Sam skrev.
Hur mycket vi cyklade får Bosse återkomma med, det var han som hade alla elektroniska prylarna.

Jo man är ju lite tekniktok så visst har Sam rätt ;-)

Det blev 21km på 1:12, snittpuls på 148, snittfart 17,5 km maxfart 42km, så det var ett skönt pass i lagon tempo och det trevliga sällskapet gjorde helt klart sitt till.

Många tycker nog att tempot var väl lågt men det kan skyllas på mig som är skapligt ur slag ännu och Sam var bussig och höll mitt tempo, alltså en sann Happyist ;-)

Mycket prata blev det och en del mtb åkare mötte/såg vi, var det möjligen en happyist som vi pratade med vid Svandammen vid 17 tiden då du bytte däck, kul att jag fick bidra med min pump när din gett upp, och så fick jag se hur man gör när man byter däck vilket var bra ;-)

Ser fram emot något liknande snart igen men då ska vi som sagt tala om det innan då det verkar vara flera intresserade, det blir distans mera än skog så alla kan hänga med, i sann Happy anda så lämnas ingen i sticket utan tempot anpassas till vad vi klarar av.

Hmm.. Det ligger en del i liknelsen med Cowboys, och inte kan man ju låta några smärre fysiska problem hålla en borta från cyklandet ;-)

Väl mött allihopa nästa gång.

Bosse

Jag undrar om någon annan uppsalabo brukar köra Vilan-slingan? Det är alltså en suverän lite trixig men också ganska snabb slinga på ca 4 km i skogen ovanför Vilan mellan Nåntuna och Flottsundsbron. Den var tidigare en MTB-bana och är fortfarande uppmärkt som en sådan, men i fjol blev jag och en polare tillsagda att banan minsann var ridväg numera, och att MTB-banan numera är den som ligger på Sunnerstaåsen. Nåväl, jag brukar köra Vilan-slingan ändå och gärna som en del i en längre slinga bla bestående av Morga-åsen, Sunnerstaåsen och nämnda Vilan.

Jag har dille på åsar eftersom de torkar upp så snabbt och aldrig samlar på sig några gölar. Vilket är det värsta med den här delen av landet: platt=gölar=mygg. Dessutom trivs tallen bättre än granen på de sandiga åsarna, vilket innebär mindre rötter eftersom granens rötter växer ytligare.

JA, alltså, jag undrar om det är några happyister som brukar köra på Vilan? Och om vi inte ska samla oss och återerövra denna utmärkta lilla adrenalinkick till MTB-bana?

Hej

Min grabb och jag var ute med ett gäng som kör på onsdagar för första gången igår. Det är Per och Elisabet Löwdin som har tagit initiativ till denna onsdagscykling. Nu senast genomfördes onsdagscyklingen på tordagen och vi körde från centrala Uppsala till Lunsen och in där från öster ut vid flottsund och sedan Graneberg, Gottsunda gipen , statsskogen ch hem, en rytt på sådär 2,5 timme med ganska lugnt och mjukt tempo. Per Löwdin är föredömlig som ledare och verkar kunna stigarna i Uppsala utantill. Det går ju att hänga med på dessa turer som normalt sin utgångspunkt från korsningen Skolgatan-Sysslomansgatan kl. 18.00 på onsdagar, vad jag förstår.

Sam: Javisst - tack själv. Normalt skulle lördag kl. 11 fungera hur bra som helst. För min del går det dessvärre ej just imorgon.

Tackar också för tipset ORV!

Så onsdagsgyklingen går inte på Gula stigen längre eller?!?!

Låter ju som en bra genomkörare, ska det köras samma slinga på onsdag igen eller?

Bosse

Lonewolf skrev:
-------------------------------------------------------

> Så onsdagsgyklingen går inte på Gula stigen längre
> eller?!?!

Åker sällan den, om vi gör det är det mest för att komma ut el in i skogen.

> Låter ju som en bra genomkörare, ska det köras
> samma slinga på onsdag igen eller?

Vet inte, beror på vad de som träffas bestämmer, och väder o vind, hänger det på mig skulle jag gärna åka rakt genom Lunsen österifrån, lederna 10 - 8,9 (delar) o så led 2.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Per:

Ojoj dem lederna låter lite väl svåra för mig 4 & 4+ men som turledare har du ju en del att säga till om ;-)

Får nog jobba vidare med att bygga upp kondis och lägga in lite enklare stigar för teknikträning, vill ju inte vara en bromskloss för er andra, men längre fram så ska jag nog klara av att hänga med, jag hade ju vissa svårigheter med Gula och det är ju en klass 3 led!!

Skulle det bli något mindre tekniskt krävande så kan jag kanske hänga med på en onsdags cykling, men det beror ju som du sa på vad som bestäms av dem närvarande.

Bosse

onsdagsturen låter intressant. jag hänger gärna med. är det där vid restaurang le-parc? vore kul om fler hängde på. ska vi annosera HAPPYRIDE? iofs så kanske the löwdins inte vill vara ledare för ett så pass stort gäng.

Sam skrev:
> onsdagsturen låter intressant. jag hänger gärna
> med. är det där vid restaurang le-parc?

Ja, vid Finn Malmgren´s staty, 1800.

> vore kul
> om fler hängde på. ska vi annosera HAPPYRIDE? iofs
> så kanske the löwdins inte vill vara ledare för
> ett så pass stort gäng.

Onsdagscyklingen är demokratisk: vi samlas o bestämmer gemensamt var vi ska hoja. Varken jag eller Elisabeth är ledare, men det blir ofta så att någon av oss åker först eftersom vi hittar bra.

Per

Lonewolf skrev:
> Per:
>
> Ojoj dem lederna låter lite väl svåra för mig

Nej då! Häng på bara - det är inte fråga om blåkörning.

Orv skrev:
> Det skulle vara jättekul att åka den där
> 100-metersspången på onsdag, tycker Ralf och jag.

jag instämmer. har faktiskt aldrig cyklat i lunsenområdet... har satsat mest på kondisen och uthålligheten. det närmaste jag kommit lunsen är typ Gula stigen och småstigarna runt sunnerstastugan.

Per:

Det var just det jag var rädd för att du skulle säga, visst kommer man långt med envishet och en del jävlaranamma och jag har gottt om båda sorterna men man ska vara realist också!

Skulle inte vara rättvist mot varken er eller mig själv om jag gav mig ut på såna saker innan jag är bättre både konditions och åkteknikmässigt!

Men med lite (läs mycket) mera konditionsträning och mera teknikträning som tex Gula så kan jag nog hänga med.

Bosse

Lonewolf skrev:

> Men med lite (läs mycket) mera konditionsträning
> och mera teknikträning som tex Gula så kan jag nog
> hänga med.

Det ser vi fram mot ;)

Per

Bosse: Du kan ju hänga med mig och grabben någon gång till Lunsen så tar vi det jäkligt lugnt men vässar tekniken. Jag tror att du kommer tycka det är ganska enkelt med vissa undantag. Teknikträning är ju dessutom alltid bra och kul ;)

komigen bosse. jag ska dit. jag lär inte briljera i lunsen (om det nu blir dit vi ska) så då är vi två om inget annat.

Orv:

Låter frestande, har aldrig kört i Lunsen men det vore så kul fast jag vill ju som sagt ta det lungt och då passar ditt förslag bra!

Skicka gärna ett PM om ni ska ut, förresten hur blev det med den 31 i Sunnersta?

Sam:

Tack för ditt förtroende för min förmåga men jag har sett dig köra och du är klart bättre än mig både konditionsmässigt men även tekniskt som jag kunde se, så jag vill nog göra första försöket där ute i liten skala och med möjlighet att avbryta om det inte funkar!

Bosse

Lonewolf skrev:
> Sam:
>
> Tack för ditt förtroende för min förmåga men jag
> har sett dig köra och du är klart bättre än mig
> både konditionsmässigt men även tekniskt som jag
> kunde se, så jag vill nog göra första försöket där
> ute i liten skala och med möjlighet att avbryta om
> det inte funkar!

tack. ja, jag hoppas det blir fler turer redan denna vecka!

Lonewolf: Det är osäkert om vi kan kunna sluta upp i Sunnersta. Jag återkommer i detta. Hur som helst kan vi träffas och hoja när det är läge. Jag skickar dig ett PM när det är läge för oss så får du se om det passar. Vi behöver också mer kondis, så det är inte så att vi måste åka där det är som tuffast (Lunsen) ;)

Orv, Sam:

Bara att säga till stämmer det så hänger jag på, och jag kör lika gärna kondis (distans) som stig eller en blandning!

Bosse

Blir det något imorrn onsdag (1a juni) som utgår från Skolgatan-Sysslomansgatan? Vore toppen om man kunde få hänga med på en sån tur o lära sig lite mer om Uppsalas mtb-leder...

Tillbaka
Topp