En udda kula i ett kullager

Elkamast

Medlem
Idag öppnade jag upp navet på mitt framhjul, rengjorde och fettade in. MEN jag upptäckte att jag saknade en kullagerkula, som lär ha trillat ur häromdagen när jag öppnade upp första gången, på jobbet.
Letade fram en som har suttit i bakhjulets nav, men den var lite större än den jag saknar.

Den större kulan är 5,55 mm och de nio originalkulorna är 4,8 mm.

Jag satte dit den större kulan och det verkar funka, men min fråga är hur viktigt det egentligen är att alla kulorna är lika stora?

Idag öppnade jag upp navet på mitt framhjul, rengjorde och fettade in. MEN jag upptäckte att jag saknade en kullagerkula, som lär ha trillat ur häromdagen när jag öppnade upp första gången, på jobbet.
Letade fram en som har suttit i bakhjulets nav, men den var lite större än den jag saknar.

Jag satte dit den större kulan och det verkar funka, men min fråga är hur viktigt det egentligen är att alla kulorna är lika stora?
Mycket viktigt, ta bort den för stora och skaffa en som är rätt.

Du får ursäkta min skattsmiley, inte elakt menat och jag har själv gjort massor av missar och kanske ännu värre men att ersätta en borttappad kula i ett lager med en i större storlek är bland det tokigaste jag hört någon gjort :)

Kulorna måste vara precis lika stora, därför när man rengör skall man inte blanda höger och vänster sida och man ersätter inte en kula utan byter samtliga om någon kommer bort eller visar tecken på slitage.

Så, var köper man kullagerkulor...?
Sist jag behövde nya gick jag till min awesome cykelhandlare som fixade åt mig, men han har nu konkat och försvunnit spårlöst.

Som många säger så blir det inte bra. Du kommer att förstöra lagerbanan ganska snabbt. Jag är så löjlig att jag har skaffat en mikrometer för att kolla att kulorna är lika stora.

Så, var köper man kullagerkulor...?
Sist jag behövde nya gick jag till min awesome cykelhandlare som fixade åt mig, men han har nu konkat och försvunnit spårlöst.
Finns lite överallt på nätet. Amazon, på tradera ibland, cykelbutiker osv. Köp påse så du har till nästa service. 4.8mm borde var 3/16 tum kulor.

Hur seriös var du när du skrev? Genuin undran.
Menar du att jag borde kunna plocka ut den stora kulan, skruva ihop och åtminstone cykla hem cykeln från jobbet (8 km)?
Jag var helt seriös men formulerade mig också så att det skulle vara lite lustigt med hänsyn till inläggen om andra sorters kulor.

Saknar du en fördelas ändå kraften på kvarvarande även om det inte blir optimalt. Med en som är större får du en mycket ofördelaktig punktlast på en sida lagret och nästan ingen fördelning av belastningen.

Jag har cyklat slut på pendlarhjul som varit en kula kort och de rullar rätt länge, om än kanske inte lika länge som de hade gjort med alla kulor. Det har dock varit rätt billiga hjul som ändå förbrukats av smuts, salt och allmänt vardagsslitage.

Hur seriös var du när du skrev? Genuin undran.
Menar du att jag borde kunna plocka ut den stora kulan, skruva ihop och åtminstone cykla hem cykeln från jobbet (8 km)?
Det bör fungera som en temporär lösning. Borde klara sig bra tills du fått nya kulor. Kolla gärna att det inte är några skador på lagerbanorna.

En större kula inpetad i ett kullager? Det som kommer att hända är att den större kulan tar nästan all last och gör deformationer på kulan eller spåren.

Måste man köra med en udda kula så är det bättre med en som är för liten. Den kommer då agera distans mellan de övriga kulorna, men inte ta någon last. En för stor kula innebär att BARA den kulan belastas under åtminstone en del av varvet. Vilket lär leda till sallad ganska omgående.

Edit: Och ja, det är betydligt mindre illa att bara skippa en kula än att lägga dit en som är för stor. Men det beror lite på kulstorleken också. Är det ett fåtal stora kulor så kan det bli dåligt ändå. Ju fler, desto mindre skillnad att skippa en.

Tack för att jag äntligen får fler seriösa svar! Humor i all ära men det är svårt som noob att riktigt fatta vad som är skämt och inte.
Det låter vettigt det där med belastningen. Tack för förklaringen.

Jo dom verkar hyggliga. Fick SKF kullager till en modellhelikoptermotor hemskickade till brevlådan utan kostnad.
Fick lova att återkoppla om det funkade bra dock, tyckte det verkade rimligt som motprestation.
Min erfarenhet är att de inte alls vill ha med privatpersoner att göra längre. När man var yngre kunde man knata förbi och köpa kullager till inlines osv men när jag försökte för något år sen var det blankt nej.

Tillbaka
Topp