[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

Varför har graves kört på stumpyn under de senaste rundorna? Känns lite som att S inte vill marknadsföra en utgående modell

Möjligt, men tror nog Jared trivs bättre på stumpyn och det är därför.
Sen är ju nya stumpyn inte så jätte långt ifrån enduron i gea, speciellt med lång gaffel

mikipedia_ sa:
Sen är ju nya stumpyn inte så jätte långt ifrån enduron i gea, speciellt med lång gaffel

Ah ok. Minns att jag läste någonstans om att bland annat Annike mer eller mindre tvingades köra E29an för att produkten behövde mer frontning.

mikipedia_ sa:

Enligt någon intervju sa han ju själv att det berodde på att Specialized inte kunde gräva fram en enduro åt honom. De var slut. Låter otroligt så.....

Lillgammal sa:
Varför har graves kört på stumpyn under de senaste rundorna? Känns lite som att S inte vill marknadsföra en utgående modell

Jag tror det beror på att stumpyn är en sån sjukt grym och allsidig hoj... Typ!

Disclaimer:
Har verkligen ingenting alls att göra med att jag själv just köpt en sån.

Schreddan sa:
TK sa:
Vad hände med Graves på sista sträckan? Medveten taktik eller krasch?

Enligt honom själv kostade han på sig ett "segervarv" på sista sträckan då han redan vunnit 5 sträckor. :)
Det där låter konstigt, efter hans säsongsstart så tror jag att han gärna skulle vilja vara första man att vinna samtliga sträckor i ett EWS!

TK sa:
Schreddan sa:
TK sa:
Vad hände med Graves på sista sträckan? Medveten taktik eller krasch?

Enligt honom själv kostade han på sig ett "segervarv" på sista sträckan då han redan vunnit 5 sträckor. :)
Det där låter konstigt, efter hans säsongsstart så tror jag att han gärna skulle vilja vara första man att vinna samtliga sträckor i ett EWS!

Jo jag håller med men jag kan inte tolka detta på nåt annat sätt:
https://instagram.com/p/BIi9tdHhtL7/

Han är snabb den där Graves när det inte är svårkört, kanske borde byta gren till Lgv-tempo... ;)
Håller för övrigt med tidigare inlägg om att sträckorna känns "tråkiga" o spär på ens förutfattade meningar om US o amerikaner. Mycket o stora ord men lite verkstad...
Tyckte att deras lokala landsmästerskap i DH gav samma intryck :/
Med det sagt verkar det ju ändå varit en bra tävling där åkarna ändå uppskattade sträckorna pga fart, längd och höjd. Enduro är ju en uthållighetssport med ett brett register, men risken för allvarliga olyckor ökar ju mer i takt med ökad hastighet o inte pga "brötighet".
Ser ändå fram mer mot nästa stopp i Whistler :)

larsaw sa:
Han är snabb den där Graves när det inte är svårkört, kanske borde byta gren till Lgv-tempo... ;)
Håller för övrigt med tidigare inlägg om att sträckorna känns "tråkiga" o spär på ens förutfattade meningar om US o amerikaner. Mycket o stora ord men lite verkstad...
Tyckte att deras lokala landsmästerskap i DH gav samma intryck :/
Med det sagt verkar det ju ändå varit en bra tävling där åkarna ändå uppskattade sträckorna pga fart, längd och höjd. Enduro är ju en uthållighetssport med ett brett register, men risken för allvarliga olyckor ökar ju mer i takt med ökad hastighet o inte pga "brötighet".
Ser ändå fram mer mot nästa stopp i Whistler :)
Whistler blir spännande, hoppas på en återställd Rude samt Hill på startlinjen.
Maes verkar ju återställd och Graves med nytt självförtroende borgar för tätt i toppen!

Kul att Nico Lau körde in på en andraplats helt enligt mina beräkningar. 29" o 38 kugg fram gav fin fart.

Ännu roligare om han ger f_n i att punka på sistasträckan i Whistler, som han har gjort flera år i rad nu. Dags för en EWS vinst.

Orkade bara kolla 1/4, skulle kanske klara att cykla 1/8. Fyfan. Efter 4 min utför på Åre EWS-sträckorna så gick det ca 1km/h resten av vägen ner för jag var livrädd o tappa styret.

Ser att Graves bara fick ett litet smakprov på flyt i Aspen innan det återigen var dax att drabbas av punktering.
Ny cykel, däck och allt hjälpte uppenbarligen inte.

Gillar förövrigt verkligen inte ändringarna på resultatsidan (live timing) hos http://www.enduroworldseries.com. Var ju mycket bättre tidigare, klarare översikt.

Nån som vet varför Vouilloz var inte med på sistone?
Senast inlägget på fejan av honom är från början av juli...

Sista jag hörde från honom var att han avbröt i La Thuile pga "arm pump" vilket verkar helt sjukt för en åkare på hans nivå. Han kanske skämdes så mycket efter det att han inte vågat ställa upp mera.

Jag såg det också, tack!
Han har kanske problem med hälsa eller blev mobbad pga att han kör e-bike...?
Vem vet? ;)

Har ytterst svårt att tro att Vouilloz skulle ha _något_ att skämmas över..
:-)

Men hälsoproblem är aldrig bra. Hoppas inte det var något allvarligt.

Läste nånstans att han visade samma symptomer som ACC, väldigt svårt att återhämta sig, och skulle undersökas av läkare.

Håller tummarna för att det inte är cancer där oxå....

Tydlig fördel med hemmabana. Jesse Melamed o Josh Carlsson 2:A o 3:a. Men Yoann Barrelli som har flyttat till Whistler hjälpte det inte, men han ju inte lyckats alls i år.

Sam Hill lyckades inte kvala in till Australiens DH-team och skippar därför resten av den säsongen. Istället så sätter han sig på sin Mega275 och kör dom två kvarvarande rejsen i EWS....

Han lär sluta åka dh och satsa på enduro istället där hans intuitivt körstil passar bättre. Det kan tom va så att han ville inte riktigt va med på Australiens DH-team...

You never go full enduro...

Kul med flat pedals i ews! Hoppas sam hill smiskar skiten ur alla med plattisar, foot out flat out moto style och "småhjul". ?

Lillgammal sa:
Luthman Photography sa:
Ska Sam Hill räknas till den avdankade DH-skaran nu när han satsar helt och hållet på EWS nästa år?

Avdankad är nog fel ordval, snarare en legendarisk åkare som pensioneras från världskuppscenen.

DH-åkare tenderar ju att att tycka att enduro är mest för dh-åkare som inte pallar att köra fort längre.

Jag tycker det är rätt kul blandning av åkare nu, allt från avdankade 4x och DH-åkare till unga åkare som går mer eller direkt till Enduro.

Det är ju dessutom ganska tydligt att framgång i DH inte nödvändigtvis betyder framgång i Enduro. Och det är inte riktigt de DH-åkare man tror som lyckas bra i EWS. Jag hade nog inte tippat att Sam Hill skulle vara med och slåss om topp tre, oavsett hur mycket jag gillat hans åkning i DH-WC:en.

mikipedia_ sa:
Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
Luthman Photography sa:
Ska Sam Hill räknas till den avdankade DH-skaran nu när han satsar helt och hållet på EWS nästa år?

Precis som Viliuz???

Vououliuouze, Barel, Graves, Moseley osv...
Vi lägger till. Beerten, Acc, Miller, Trek donnan som nyss fått tebax sin framtand?

Ja alla utom amaturerna kan nog benämnas fd downhillåkare.

Fast Casey Brown är nog inte helt avdankad än, hon kör väl fortfarande lite DH? Beerten var väl mer 4X?

Luthman Photography sa:
Lillgammal sa:
Luthman Photography sa:

Avdankad är nog fel ordval, snarare en legendarisk åkare som pensioneras från världskuppscenen.

DH-åkare tenderar ju att att tycka att enduro är mest för dh-åkare som inte pallar att köra fort längre.

Likförbannat smiskar Sam Hill banorna hårt med sin moto style, flat pedals och aversion mot gubbhjul. :D

I fall nån missat Intervjun med Sam om hans mål inför nästa år:

"I'd love to someday be able to call myself Enduro World Champion"

Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
Luthman Photography sa:

Precis som Viliuz???

Vououliuouze, Barel, Graves, Moseley osv...
Vi lägger till. Beerten, Acc, Miller, Trek donnan som nyss fått tebax sin framtand?

Ja alla utom amaturerna kan nog benämnas fd downhillåkare.

Fast Casey Brown är nog inte helt avdankad än, hon kör väl fortfarande lite DH? Beerten var väl mer 4X?

Tack precis hon.
Jo Beerten är kanske mer 4x, men hon har väll en Dh titel? Typ nstional champion lr liknande.

Tillbaka
Topp