Enduro ny UCI-gren

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 54554

Guest
Enduro ny UCI-gren
Nu blir enduro officiell UCI-gren, det är EWS som nu får UCI-status.

Får se vad det innebär.

Vet inte om Discovery har ett finger med i spelet. Blir tydligen semifinaler i DH för att öka exponeringen också enligt pressreleasen. Hörde av Zakarias Johansen i Järvsö i somras att Discovery skulle börja sända enduron så kanske de som tryckt på för att få UCI-status på de tävlingarna.

Synd att det är Discovery+ som tagit över efter Redbull på sändningarna. Att gå från gratis till 179kr/mån för deras "sport" abonnemang känns så där. Om jag var intresserad av hockey och fotboll vore det kanske en annan sak.

Enduro ny UCI-gren
är det 179 /mån för sport eller sport + massa annat? Vi har D+ men 179 för sport går ju bort
91613BD9-19D0-476F-9FDF-B035CC4C690C.png

Enduro ny UCI-gren
Kommer inte mtb att finnas i GCN+ appen för 2023? Jag fattade det som att xco och dh hamnar där, då borde väl enduro också komma in där? Isf 509kr/år (vad jag betalar just nu iaf) om man bara vill ha cyklingen, eller så har jag missförstått, inte helt ovanligt när det gäller sändningsrättigheter...

Enduro ny UCI-gren
funkar det så är det lite rimligare. Blir väl typ 40 spänn per lopp jag kollar på, men tillkommer enduro så kanske man kollar på det med

Enduro ny UCI-gren
jag använder den redan till cykelcross-loppen till monarkcyklande (istället för zwift) och vårklassikerna på landsväg, så för mig blir det ingen extrakostnad (om det nu funkar), men jag kommer sakna kommentatorerna på redbull tror jag.

Enduro ny UCI-gren
Kommer inte mtb att finnas i GCN+ appen för 2023? Jag fattade det som att xco och dh hamnar där, då borde väl enduro också komma in där? Isf 509kr/år (vad jag betalar just nu iaf) om man bara vill ha cyklingen, eller så har jag missförstått, inte helt ovanligt när det gäller sändningsrättigheter...
Var innebär "appen"?
Får man glatt skaffa ännu en app för att kolla på sin 6"skärm, och i bästa fall streama till en chromecast i laggiga 20x10 pixlar?

Enduro ny UCI-gren
Är skeptisk till om betalkanaler är vägen framåt för marginalsporter. Det lär ju knappast öka intresset för sporten. Man kan ju tycka vad man vill om Red Bull som företag men DH-sändningarna gjorde dom ju riktigt bra!

Jag kanske bara är gammal o bitter över mina livsval...

Edit: Vital MTB gjorde en liten lättsmält summering nedan. Det är ännu inte klart om Discovery ämnar ta betalt eller om det kommer att bli ngn pay-per-view-lösning.

Senast ändrad:
Enduro ny UCI-gren
"My Girlfriend also races, um, bikes."

Hahahaha

Hur man säger att man är ihop med Jenny Rissveds, utan att säga att man är ihop med Jenny Rissveds.
Tyckte ändå det var proffsigt avlett =) hade väl kanske inte handlat om henne i detta reportaget ändå men folk som intervjuar har ju en tendens att fastna i sånt ;)

Enduro ny UCI-gren
Och nu ryktas det att EDR (EWS) läggs ner. Säkert svår sport att få till både vettiga sändningar och publikintresse för Discovery. Kanske därför vissa som Ibis redan avvecklat sina team?

Enduro ny UCI-gren
Och nu ryktas det att EDR (EWS) läggs ner. Säkert svår sport att få till både vettiga sändningar och publikintresse för Discovery. Kanske därför vissa som Ibis redan avvecklat sina team?

Även GT och Devinci har gått ut med att dom inte kommer ha något race team i varken enduro eller DH under 2024.

Det vore sjukt tråkigt om EWS las ner.

Enduro ny UCI-gren
Var kommer rykten från? finns ju kalender för 2024.
Har inte hunnit läsa artikeln än men här är länk:

Enduro ny UCI-gren
Artikeln säger
If the paddock rumours from the last races are true, there will probably be no more Enduro World Cup from as early as 2025, and thus no more major international enduro racing series.

Men det är inte mycket att gå på annat än rykten känns det som

Enduro ny UCI-gren
Artikeln säger
If the paddock rumours from the last races are true, there will probably be no more Enduro World Cup from as early as 2025, and thus no more major international enduro racing series.

Men det är inte mycket att gå på annat än rykten känns det som
The thing/problem is when a sports series gets purchased by a broadcaster. They do not do it for their passion for the sport. They expect a return on investment and if conversion from free YouTube to paid viewership did not line up with desired results + and few/many pro teams quit further reducing the likeliness of both interest and revenue, why would they bother keeping it alive?

Desapointing if true but not totally unexpected.
I do, however, like the last sentence that may or may not be there purely to wind up haters...
"The next EDR season has already been cut back, with events held only within Europe, and apparently only the EDR-E will continue going forward"

Tillbaka
Topp