Enduro/trail hoj

Enduro/trail hoj
Hade för några veckor sedan inbrott i mitt förråd och blev då av med min cykel. Hade då en Scott genius lt 720 plus

Då är de dax att innförskaffa en ny cykel, har några riktlinjer
-budget ca 40.000
-min 130 slag
-heldämpad

Cyklar mestadels på stigar runt örebro men några gånger per år åker jag till sälen/Trysil och ska försöka ta mig till Järvsö någon gång och vill då att den ska fungera där.

Enduro/trail hoj
larsaw sa:
Custom build från Cotic, Rocket eller Rocket MAX (om du vill köra på riktiga hjul... ;)

Fan! Pucktvåa...
Men jag kontrar väl med att säga custom från Peru då... ;)
Skämt o sido, ALLA vill kanske inte gå byggsats, så mera seriöst blir det väl Commencal Meta AM 4.2.
För 40Tkr kan du få en RIKTGT fläskig hoj från dom!
Alt. Bird som redan nämnt, eller AirDrop Edit som också ger fin hoj/geo för pengarna :)

Enduro/trail hoj
Hampusmoberg sa:
Var inne o pratade med en cykelhandlare o har rekommenderade specialized stumpjumper fsr carbon, är de något att ha?

Absolut! Stumpjumper eller motsvarande är antagligen vad du ska sikta på vad gäller geometri, dämpning osv. Santa cruz Hightower och Jeffsy är väldigt lika den tex.

Enduro/trail hoj
Stumpyn är najs, men jag tror nuvarande generation presenterads i maj 2015 (årsmodell 2016), så den är mogen för en update inom några månader.

Enduro/trail hoj
Hampusmoberg sa:
Och vad säger ni om hjulstorlek?
Jag är 181 cm lång och har cyklat mest på 29" i olika utföranden, från XC till Enduro. En långslagig 29" går som tåget genom stenkistor, rötter och annat bröt. Småhjulingar upplever jag som kvickare i hantering och mer lekfulla. Om man nu vill generalisera. Det bästa är att bilda sig en egen uppfattning. Hjulstorleken är dessutom bara en av många parametrar som avgör hur cykeln upplevs, om än en viktig sådan.

Enduro/trail hoj
Flera cyklar i segmentet har ju ombyggbar/omställbar geo, som Canyon Spectral, (åtminstone förra generationen strive), Rose Pikes peak som finns i både trail o enduro utförande. Cannondale jekyll o trigger (fast de är inte lila prisvärda som tyskarna förstps)

Enduro/trail hoj
Doctor C sa:
Hampusmoberg sa:
Och vad säger ni om hjulstorlek?
Jag är 181 cm lång och har cyklat mest på 29" i olika utföranden, från XC till Enduro. En långslagig 29" går som tåget genom stenkistor, rötter och annat bröt. Småhjulingar upplever jag som kvickare i hantering och mer lekfulla. Om man nu vill generalisera. Det bästa är att bilda sig en egen uppfattning. Hjulstorleken är dessutom bara en av många parametrar som avgör hur cykeln upplevs, om än en viktig sådan.

Ungefär som vad alla säger om 29. Jag har inte kört med 29 men det gäller bara att tänka efter lite. Problemet med 29 är däremot när man har kort staty. Bakdäcket kommer köra in i rumpan väldigt mycket vid högre farter. Gillar man att däcket rullar i hög fart mellan benen med kontakt så är det bara positivt. Jag kör redan däcket i röven i högre farter med 650B och har 82cm ben. Dom gångerna man bara slänger fram cykeln för att dämpa hoppet och behålla mer fart med mindre luftfärd. Men det är ju klart, med 29 kan du bromsa ner rejält och sedan försöka ta ikapp farten på övriga ställen.

För mig stog valet ganska balanserat när jag skulle köpa ny ram för några dagar sedan. Det som tippade över mig på att forsätta med 650B var just däckvalen. Fanns inte MM 2,6 till 29 och därmed valde jag Nomad 4 för att jag vill ha mer slaglängd och MM 2,6 bak. Fram fortsätter jag med DHF DD MG.

Så jag rekommenderar såklart Nomad 4 Al och uppgradera gaffeln till nya luftfjädern och Charger 2 RCT/RC2.

Senast ändrad:
Enduro/trail hoj
Hampusmoberg sa:
Ni tror inte det är roligare att ha en 27,5 och ”leka” lite mer med?

Tycker jag verkligen!
Du har ju redan fått alla tipsen ovan, men jag summerar dom åt dig, Process 153, Meta AM, eller lite mera långslagiga (och ”fluffigare”) Tourqe, Capra eller Nomad Al (den sistnämnda som med lite god vilja går att skohorna in med pimpat dämperi i din 40Tkr budget).
Bird Aeris LT eller AirDrop Edit gör inte heller bort sig som lekcykel, troligen inte heller Propain Spindrift...

Enduro/trail hoj
cakenyo sa:
Tycker det är få som pratar om Commencal Meta 4.2 (ja modellnamnen suger)

2018 modellen med lacken british columbia e för jäkla ball.

https://www.commencal-store.co.uk/M...mbia-650b-green-orange-black-2018-c2x23795062

Jag skrev ju precis om den...
Själv diggar jag den raw'a NZ-edt... https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-am-v42-new-zealand-650b-brushed-2018-c2x22591353 (även om just denna råkar ligga över TS budget)

18METAAMNZBR_680.jpg

Enduro/trail hoj
Man e ju lite halvblind, kanske berodde på öl eller trötthet, oklart. Läste om din post och insåg ju att det faktiskt står Meta AM där ? gott!!

Ja NZ editionen e fin, samma som Yoan Barelli (ursäkta stavning) kör på nu i EWS?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp