Enduro?

gyttorparn

Aktiv medlem
Enduro?
Hej på er
Jag undrar om/vart jag kan hitta info om enduro tävlingar? jag har hittat swecup ( tror jag det heter) men undrar om det finns flera andra tävlingar, vet ungefär ingenting om enduro så det vore kul å kika lite på nått race för att se om det är nått som passar min gubbkropp. Har kört enduro med motorcykel i 15 år men det är slut med det nu å tänkte köra all in mtb ?

Enduro?
Är inte enduron att man ska trampa upp? Självklart vansinne.....

Annars borde det heta utförsrally?

Enda enduro rejs jag har sett var Hell-Ass Down-Country. Det var 30 grader den dag och deltagare hade det tufft att trampa uppför i skyddsutrustningen och var avundsjuk på mig och sonen som trampade förbi med bara små knäskydd och en luftig hjälm.

Efteråt var deltagare nöjd att det var bara ett ben och ett rambrott och att det inte sågs en ambulanshelikopter ...

Men häftigt att ser!

Enduro?
Enduro är egentligen ett ganska missvisande namn. Speciellt på svenska endurotävlingar, där sträckorna sällan är längre än 1-2 minuter.
Sprint-downhill eller etapp-DH kanske skulle passat bättre.
Vi gör det bästa vi kan med dom förutsättningar vi har. Vore gött om vi kunde importera en alptopp eller två till sverige ;)

Enduro?
Kan väll hålla med om att enduro med mc är mer uthållighet då dom flesta tävlingar jag kört är 1,5-4 timmar å sen är man död en vecka, men enduro med cykel ser jädrigt roligt ut också. Verkar inte finnas jättemånga ställen att träna på så min idé att dra lite spår typ utanför husknuten är nog inte så dum? det håller på att byggas flowtrail här så jag ska språka lite med dom om jag får göra nåra nedförs sträckor i skogen. Har dragit några banor för mc på 6-7km styck men med cykel blir det ju nå helt annat så tips om hur man gör mottages gärna ?

Enduro?
Ja, men tävlingsformen är mer Rally med specialsträckor än MC enduro?
MC enduro typ 1 är med specialsträckor och transportsträcker. Ett exempel på typ 1 tävling är Novemberkåsan. I Sverige är det vanligt att typ 1 tävlingar har långa specialsträckor och korta transportsträckor medans det är tvärtom i europa.

Enduro har ju med uthållighet att göra och där kan man ju tänka att enduro är en uthållighetsvariant av downhill.
Som nämnt tidigare så är bristen på fallhöjd något som gör svensk enduro är lite mer trampduro.

Enduro?
Jag har bara kört tre ess, Östersund och Falun var inte jobbiga. Järvsö blev jobbig då vi inte fick cykla serpentinvägen upp pga. byggarbete, men det var ju bara jobbigt tillfälligt och gick över när man nådde toppen.

Alla tre var jäkligt roliga ?

Tillbaka
Topp