Endurocykel vs Freeride/DH cykel

X-Race

Aktiv medlem
Tänkte bara lägga upp en tråd där jag vill kolla den generella synen på Endurocykelns funktion som freeride/DH cykel i våra svenska cykelparker. Behöver man vara över medelcyklisten för att hantera en endurocykel säkert, är dh cykeln mer förlåtande och då kanske bra och säkrare att börja med, slits endurocykeln snabbare i parkörning m.m. Alla frågor och synpunkter är välkomna.

En endurocykel med ordentliga dämpare är en bättre parkcykel än de många hyr-dh-cyklar som finns med kassa dämpare.

Dh-cyklar brukar också ofta vara väldigt tunga och kräver mer fart för att bli roliga.

De flesta som hyr brukar köra på ganska lätta leder som inte är några problem på en endurohoj. Men DH-cyklar lär väl hålla bättre.

Jag har inte åkt så jättemycket DH men har blandat med hyra DH och köra med min egen Jeffsy.
Jag kan inte köra fort nog eller de värsta lederna för att DHn ska bli lika rolig som min Jeffsy över en dag, har även svårt att "få runt" den mycket tyngre dh-riggen på samma sätt.

Sen är jag inte så glad i att överdriva slaglängden heller iof.

Intressant, hur anser ni att färdighet spelar roll när det kommer till att köra enduron i parken, tänker bland annat på fjädringen och inverkan på hur förlåtande cykeln är när man kanske inte alltid sätter landningen t.ex. Sen är väl definitionen ordentlig fjädring mycket en justeringsfråga också, vilket kanske också kräver viss erfarenhet att få till.

Jag fördrar att köra DH i park, men jag är nog i minoriet. DHn är ju däremot helt värdelös när det inte finns en lift, så om man inte har en schysst stigcykel är det bättre att skaffa en sådan först.

Under veckan jag var i Åre i somras var det mer enduro/am/trail cyklar än dh cyklar i berget sett till privata cyklar. Hyrcyklar var bara dh cyklar.

För min egna del funkade min SC Bronson perfekt överallt, få ställen jag saknade mer än 150 i slag.

Är det inte så att ju mindre släglängd man har desto viktigare att veta hur fjädringen faktiskt fungerar och ställs in? Därav min teori om att dh hojarna är mer förlåtande vid viss felmanövrering/timing och då kanske framförallt vid lite större hopp.

En DH-hoj kan vara en ögonöppnare för mindre erfarna utförscyklister: den ökad tryggheten gör att man vågar mer och pushar sina gränser för att senare klara samma sak på en hoj med mindre slaglängd. Så var det för mig iallafall.
Ordentligt med skydd hjälper också för känslan av tryggheten.

Nybörjare tycker jag bör välja en dh i valfri led i valfri bp.

F.ö så håller jag med DiU. Sålde mina dh-hojar 2014 och gick över till enduro med 160 slag har inte tittat tillbaka.
Kan t.o.m tycka att en am ht med 150mm slag kan vara sjukt kul i vissa leder.

X-Race sa:
Är det inte så att ju mindre släglängd man har desto viktigare att veta hur fjädringen faktiskt fungerar och ställs in? Därav min teori om att dh hojarna är mer förlåtande vid viss felmanövrering/timing och då kanske framförallt vid lite större hopp.

Jag vill nog påstå att krav på bra fjädring när det gäller hoppleder är överskattat. Bra fjädring är nog viktigare i stökleder. Jag tror att en DH cykel kan vara tryggare på hoppled än en Enduro men man brukar ha mer sprättighet i en Enduro. Men för att hantera sprättigheten får man inte vara rädd.
Den trygghet en DH har jämfört med en Enduro har nog mer med geometrin att göra än kvalitet på fjädringen, tycker och tror jag.

Kul med alla synpunkter/erfarenheter kring detta ämne, det var precis det här jag ville ha igång i denna tråd. Jag vet precis vad jag har för ståndpunkt i frågan men är väldigt nyfiken på hur snacket/synpunkterna går ute i vårt avlånga land. Jag både håller med och inte när det gäller fjädring, men så är det väl alltid. Hur upplever ni att enduron håller om man kör ganska flitigt i cykelpark?

Jag knäckte ett par stigcyklar innan jag skaffade en DH. Efter det har jag kört nästa all parkåka på min DH och inte knäckt fler cyklar, eller jo framtriangeln på DHn fick bytas ut...

Jag vill inte förneka betydelsen av handhavade eller min vilja att plattlanda hårt, men jag tror inte stigcyklar mår bra av parkåka i längden. Att min DH väger ca 30 % mer jämfört med min stigcykel orde rimligtvis tyda på att den är dimensionerad så att den håller längre.

Av egen erfarenhet så tror jag joafhjalm har en poäng i sin teori. Bladin har ju rätt i att erfarna cyklister som vill hoppa ordentligt ofta föredrar en lite sprättigare cykel, men vad händer när en mindre rutinerad cyklist, som dessutom inte är van att hoppa, ger sig in i hoppleder med en sådan cykel?

Med Enduro så har åtminstone jag en benägenhet att köra mer blåa leder. Vilket kanske gör att den håller bra. Sen har jag ju inte den lättaste Enduro cykeln heller. Bakhjul slaktar jag oavsett på DH eller Enduro. Jag tror också att en DH håller bättre. Men för mig har de hållit lika bra. Körde iofs av en axel i länkaget till en gammal RM Flatline men det tror jag var att jag inte kollat åtdragning på skruvarna.

jofahjalm sa:
Jag vill inte förneka betydelsen av handhavade eller min vilja att plattlanda hårt, men jag tror inte stigcyklar mår bra av parkåka i längden. Att min DH väger ca 30 % mer jämfört med min stigcykel orde rimligtvis tyda på att den är dimensionerad så att den håller längre.

+1 N+1 gäller som vanligt.

happymtb.fr sa:
Paco sa:
Kör man bröt och ”huck-to-flat” som Jofa & co är en dh alltid att föredra.
Menar du att vanligt folk åker till bikepark för att åka IMBA godkända sträckor?

Jag tänker mig att Paco kanske menar att om man åker saker som Barbro, twist twist, tuff brud, itzy bitzy i järvsö eller dylikt så är inte behovet av DH så stort. Men drar man laps i DH-banan/Bräcke i Åre så är kanske en DH är lite mer av nöden behövd.

Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Paco sa:
Kör man bröt och ”huck-to-flat” som Jofa & co är en dh alltid att föredra.
Menar du att vanligt folk åker till bikepark för att åka IMBA godkända sträckor?

Jag tänker mig att Paco kanske menar att om man åker saker som Barbro, twist twist, tuff brud, itzy bitzy i järvsö eller dylikt så är inte behovet av DH så stort. Men drar man laps i DH-banan/Bräcke i Åre så är kanske en DH är lite mer av nöden behövd.

Spot on, Luthman!??

Jag köpte en YT Tues förra vintern för jag tänkte det skulle bli skitkul & bomba park med dubbelkrona, oj så fel jag hade. I Järvsö & Gesunda var den på gränsen till skittråkig och tog bort precis allt adrenalinpåslag, trots helt OK fart. Ingen action, ingen fartkänsla & mest bara sävligt. På en Endurorigg så tycker iaf. jag att det är betydligt roligare i de två parkerna. Åre är dock en liten annan femma, en hel vecka där så skulle jag nog föredra dubbelkrona för att kunna köra lite hårdare även i de värsta lederna men framförallt för att jag inte upplevde det som lika slitsamt för kroppen om man åker mycket stök istället för grusväg med gupp.

Något jag upptäckte som lite förvånande under förra säsongens liftåka var dock betydelsen av vikten. Min Trek Slash är betydligt trevligare i parken om man tynger ner den så mycket som möjligt! Full vattenflaska, slang, multiverktyg och så mycket annat jox som möjligt får upp vikten med typ 1.5kg och det är bara till det positiva när det går fort i stöket.

Intressant läsning hittills, hoppas tråden fortsätter i samma inläggstakt. Jag har dock inte fått några fotbölder, brutet ansikte men jag gillar bärs, så jag håller mig till min dh i parken och chillar, utan att sträva efter att va snabbast. Vi har ju alla lite olika målsättning med åkningen vilket är som det ska va. Enduron plockar jag ut när det blir skogsåka vilket inte sker så ofta.

Jag har stuga i Järvsö och åker av förklarliga skäl mycket där. Personligen så tycker jag att de svarta och röda spåren är roligare på min DH än på min enduro. Dock provade jag en polares 29 tums enduro och blev förvånad över hur bra den var.

Mina kompisar som åker 3-4 dagar park per säsong och är ganska orutinerade kör alla YT capra. Förra sommaren i Åre tog jag med min lånecykel, en Gambler från 1800-talet med 750 styre. Kompisarna var helt överens om att de föredrog den framför sina egna hojar. Med det vill jag säga att som nybörjare tror jag tryggheten i 63 grader gaffelvinkel och dubbelkronat inte ska underskattas.

Man kan ju också se det som att utom Åre finns inte så mycket värdigt en riktig DH i Sverige.

Sen går det iofs utmärkt att köra stigcykel nedför alper en vecka och avverka motsvarande en hel parksäsongs höjdmeter på en vecka när man kör ett antal tusen om dagen.

En modern enduro är ju dessutom, hållbarhet undantaget, på många sätt mer cykel än en DH var för bara några år sen.

Rattnalle sa:
En modern enduro är ju dessutom, hållbarhet undantaget, på många sätt mer cykel än en DH var för bara några år sen.
...kom att tänka på denna som behandlar just den där frågan :)

testade själv en modern Enduro-hoj med 170-gaffel, 65.5 grader, ganska kort hjulbas. Den hojen skämdes inte någonstans. Man kanske vill ha något som är lite mer universal i karaktären om inte bara åker extrema DH-spår :)

För egen del handlar frågan mest om vad jag kommer att köra och på vilket sätt?

Har kört DH-moppe flera år, främst Vallåsen, Åre och Hafjell och nu lurar jag på att skippa DH:n till förmån för min Spec. Enduro, mest för att prova något nytt. Merparten av allt kommer funka kanon och säkerligen vara minst lika kul med enduron, men jag skulle inte vilja gå kort med en enduro-hoj på stora hopp eller i riktigt stök, tänk DH-banan i Hafjell.....

/C

carl.josefsson sa:
För egen del handlar frågan mest om vad jag kommer att köra och på vilket sätt?

Har kört DH-moppe flera år, främst Vallåsen, Åre och Hafjell och nu lurar jag på att skippa DH:n till förmån för min Spec. Enduro, mest för att prova något nytt. Merparten av allt kommer funka kanon och säkerligen vara minst lika kul med enduron, men jag skulle inte vilja gå kort med en enduro-hoj på stora hopp eller i riktigt stök, tänk DH-banan i Hafjell.....

/C

De längsta hoppen på NM-löypa vill inte jag gå kort i med DH:n heller...

Jag kör DH när jag är till parker numer. Det är framför allt för att jag vill bomba på utan att vara rädd om grejerna. Dels tål den mer, men det gör heller inget om den blir stående nån vecka/ månad efter Hafjell innan jag fixar den ;) Och tråkigt är det definitivt inte...

Luthman Photography sa:
Men lång är motsatsen till kort. jag kan OMÖJLIGT utgå ifrån att någon menat motsatsen bara för att det låter vettigare.
Bruka allvar!
haha, precis, 1175mm för en medium storlek. Det var jämförelsevis kort enligt min snabba research.

carl.josefsson sa:
...just en sådan referade jag till ovan

/edit: haha, kolla här, vad bisarrt. Lite OT, men kul ändå, DH är snabbare :)

Senast ändrad:
Jag är såld på den sävliga monstertruckkänslan som en DH grej. Att åka hjulingen med öppna bromsar på en DH är sjukt roligt. Det är självklart att det går att göra på en stigcykel också, men JAG vågar inte göra det. Jag upplever min egna åkning som creativare när jag kör DHn. Då vågar jag försöka gappa grejer på ett helt annat sätt än vad jag gör med min stigcykel. Hade jag haft lite mer finess och teknisk förmåga hade jag antaligen inte favoriserat DHn lika mycket.

Paco sa:
Alltså vinner N+1 som vanligt;)
Alltid. Själv har jag just köpt en billig Voltage FR (nästan en DH) för att
1. Slippa köra sönder stighojen, när jag kommer hem är den hel.
2. Mycket billigare komponenter på Voltagen. Eagle-kassett en regnig dag i Åre, någon?
3. Slippa skaffa Enduro, eftersom allt jag kör hemma passar bättre på 130 mm stigcykel.
4. Flest cyklar vinner.

Tillbaka
Topp