Energi och pigg-uppande saker

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Halloj.
Jag råkade få upp Scho-Ka-Kola i mitt flöde på sociala medier.
Det är en högkoffeinig choklad som togs fram för OS och sedan användes av tyska nattflygare.
Jag har väldigt svårt att vara vaken på nätterna och koffeintabletter blir inte så bra i magen.
Inte alltid att det finns kaffe och det kan ju magen bli lite lattjo av med.
Såg att Röda Stjärnan säljer denna, vilket är samma fast mjölkvarianten är lite mer lättsmält än den mörka.

Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande?

1713517147586.png

Nocco?

Berocca Boost?

Koffeintabletter?

Kladda med choklad känns meckigt när koffein är såpass tillgängligt idag. Men gillar man choklad så är det väll bra ??‍♂️

fredagstråd?

finns väl massa spännande preparat som tyska nattflygare har använt sig av?
det där verkar vara minst skadligt..

redbull eller liknande energidrycker?

Konjak är ju tillåtet som jag förstått, men gillar personligen inte drycken så det blev starköl istället för att mota sömnigheten under en dygncykling. Gick dock inget vidare, första paret mil efter blev väldigt konstiga, cykeln lydde liksom inte och jag själv ville bara lägga mig i diket och sova. Men körde alkoholen ur kroppen och blev en erfarenhet rikare :)

Dum och dum, kanske det haha, men det var ett trevligt gäng vid vindskyddet där jag tog sista korta rasten och när de bjöd på starköl så ...
När min pappa för många år sedan stod och väntade på mig vid målgången till Vätternrundan mötte han en deltagare från vår forna östra rikshalva som hade en liten påbörjad Champagneflaska i flaskhållaren på cykeln. För att hålla sig vaken(?) och motivationen i topp hade han påbörjat firandet redan innan målgång.
Mannen erbjöd generöst min pappa en klunk som dock valde att tacka nej.

Till sist lite humor gällande Red Bull. Beklagar länken till FB.

När min pappa för många år sedan stod och väntade på mig vid målgången till Vätternrundan mötte han en deltagare från vår forna östra rikshalva som hade en liten påbörjad Champagneflaska i flaskhållaren på cykeln. För att hålla sig vaken(?) och motivationen i topp hade han påbörjat firandet redan innan målgång.

Fantastiskt ju, det var helt enkelt bättre förr!

Jag har läst att det finns ultralöpare som dricker alkohol under loppen och det var därifrån jag fick att vilja testa, att jag normalt aldrig dricker något starkare än lättöl kan ha bidragit till effekten också.

Camille Herron slog tydligen världsrekord efter att ha druckit starköl (?) under loppet, så jag har inte avfärdat det helt, bara mot sömnbrist

Jag har läst att det finns ultralöpare som dricker alkohol under loppen och det var därifrån jag fick att vilja testa, att jag normalt aldrig dricker något starkare än lättöl kan ha bidragit till effekten också.

Camille Herron slog tydligen världsrekord efter att ha druckit starköl (?) under loppet, så jag har inte avfärdat det helt, bara mot sömnbrist

Det är många fler som vunnit och slagit världsrekord utan att ha druckit alkohol. Det är en skojig form av bevisföring att peka på EN vinst som om den skulle bevisa antagandet. I så fall skulle man även kunna föra i bevis att om någon slog rekord med gula skor på sig så är det bevisat att gult är vinnarfärgen.

Det är många fler som vunnit och slagit världsrekord utan att ha druckit alkohol. Det är en skojig form av bevisföring att peka på EN vinst som om den skulle bevisa antagandet. I så fall skulle man även kunna föra i bevis att om någon slog rekord med gula skor på sig så är det bevisat att gult är vinnarfärgen.
Du läser slarvigt: "Camille Herron slog tydligen världsrekord efter att ha druckit starköl (?) under loppet, så jag har inte avfärdat det helt, ..."

Jag är väl kanske en mes men det händer att jag dricker några alkoholfria öl på olika rando ibland lyxar jag till det med en lättöl.

+1
Du argumenterar slarvigt,
och kanske tom okunnigt?

Nån får ta på sig att testa att sänka en långburk Arboga 7,2 innan nattkörningen på en 60-milare. Det kanske blir succé!
Har du glömt, eller förträngt, vad som krävs för succé?
20131220_193813-jpg.225045

Men för riktigt nöjda cyklister krävs det
bild-61-448x323.jpg

Bilden är ~15 år gammal och föreställer vare sig Mollo eller mig,
men @nypan kanske vet vem den nöjde cyklisten är.

Jag tror det var roligare lopp på den tiden, och det är väl det det handlar om egentligen?
100% man ser ju hur kul dom har i klippet, delar en bra och glass med varandra osv :) hyperkonkuransen mellan cyklisterna i dagens tdf pga absurda prispengar, sponsorer etc har nog skapat både tråkigare cykling att titta på och förmodligen tråkigare tävling för cyklisterna själva.

Även cannabis (ifall man är lagd åt det hållet) har ju brukats av ultradistanslöpare med goda resultat

+1

och kanske tom okunnigt?
Du har nu i flera år skrivit nedvärderande inlägg riktade mot mig, där du försöker förvränga, förvanska och medvetet misstolka det jag skrivit i syfte att försöka göra ned mig. Ett tag gick du igenom varje inlägg jag gjort, detaljgranskade och sparade bilder för att försöka hitta fel, inbillade sådana på allt mellan himmel och jord som du kunde anmärkt på.

Det är inte ett friskt beteende att följa någon på ett forum på det sättet du gör. Jag har redan från början tydligt gjort klart att jag inte är intresserad av att svara på ett diskutera något med dig och ändå fortsätter du. Vad är det som gör att du håller på så som du gör?

100% man ser ju hur kul dom har i klippet, delar en bra och glass med varandra osv :) hyperkonkuransen mellan cyklisterna i dagens tdf pga absurda prispengar, sponsorer etc har nog skapat både tråkigare cykling att titta på och förmodligen tråkigare tävling för cyklisterna själva.

Även cannabis (ifall man är lagd åt det hållet) har ju brukats av ultradistanslöpare med goda resultat

Är cannabis tillåtet? Trodde det räknades som doping, fast det gjorde väl alkohol också tidigare.

Nån får ta på sig att testa att sänka en långburk Arboga 7,2 innan nattkörningen på en 60-milare. Det kanske blir succé!
Jag kan tänka mig att testa men inte på cykel, det var en gång och inte mer, men om energin tar slut under långdistanslöpning hade det varit intressant att se vilken effekten av en starköl blivit.

+1

och kanske tom okunnigt?

Har du glömt, eller förträngt, vad som krävs för succé?
20131220_193813-jpg.225045

Men för riktigt nöjda cyklister krävs det
bild-61-448x323.jpg

Bilden är ~15 år gammal och föreställer vare sig Mollo eller mig,
men @nypan kanske vet vem den nöjde cyklisten är.
Övre bilden är ägaren av dåvarande Lilla Barkarby. Det där kan ha varit enda gången under alla år som han tog en öl med några av oss.
Tveksamt om han ens ägde en cykel? Hjälmen är någon annans.
Ynglingen på undre bilden känner jag igen.
Det är något bekant över honom ?

Jag och en polare delade på en flaska rödtjut till lunchen mot slutet av en osanktionerad långrunda. Tur det bara var några mil hem, och mestadels lågtrafikerade cykelvägar. Så nu har man testat det, och behöver inte göra det igen. :-)

Du har rätt, svårt att avgöra, jag var i en djup nedåtgående spiral innan jag provade dem så luddigt dra slutsatser men choklad med koffein låter oavsett mer spännande (än tabletter).
Om du provar koffein på vanliga långturer och ser vilkem mängd som funkar så är forskningen entydig åt det positiva hållet.
Dina symptom på utu kan bero på mkt, bla överdosering av koffein.

:giggle:
Jag och en polare delade på en flaska rödtjut till lunchen mot slutet av en osanktionerad långrunda. Tur det bara var några mil hem, och mestadels lågtrafikerade cykelvägar. Så nu har man testat det, och behöver inte göra det igen. :-)
Jag kommer osökt att tänka på alla fyllerundor på cykel i ungdomen, egna och andras rundor. Det var tider det. En bekant till mig ville lägga sig och sova i en taggbuske efter en fest och dra cykeln över sig som ett täcke. :giggle:

Vad tror ni om coffeintuggummi?
1713613481314.png

Jag kommer osökt att tänka på alla fyllerundor på cykel i ungdomen, egna och andras rundor. Det var tider det. En bekant till mig ville lägga sig och sova i en taggbuske efter en fest och dra cykeln över sig som ett täcke. :giggle:
När jag bodde på Irland så spelade jag softboll, jämställd sak, hälften killar, hälften tjejer. Varje träning, 2 ggr i veckan slutade på puben, och varje match likaså, en gång i veckan. Många körde bil, jag körde mc. Gränsen var, är?, 0.8. Så, fyra pint guiness, sen körde jag hem på mcn. When in Rome, ni vet. Åka rakt hem efter träning var inte att tänka på. Särskilt inte för en nyinvandrad.

Halloj.
Jag råkade få upp Scho-Ka-Kola i mitt flöde på sociala medier.
Det är en högkoffeinig choklad som togs fram för OS och sedan användes av tyska nattflygare.
Jag har väldigt svårt att vara vaken på nätterna och koffeintabletter blir inte så bra i magen.
Inte alltid att det finns kaffe och det kan ju magen bli lite lattjo av med.
Såg att Röda Stjärnan säljer denna, vilket är samma fast mjölkvarianten är lite mer lättsmält än den mörka.

Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande?

Visa bilaga 693615
P_20240425_153112_1.jpg

Beställde annat och slängde med två askar av dessa.

EatReport: de smakar typ mjölkchoklad, dock inte av barnsligaste sort. Jag gillade dem.

100 gram choklad totalt, fördelat på 16 bitar (2 lager med 8 bitar) 8 bitar innehåller 100 mg koffein. En kopp vanligt kaffe typiskt 70-100 mg, en Nespresso espresso 50-70 mg. Här har jag alltså fått i mig motsv 25 gram godis och en liten kaffe.

En full burk ink. choklad väger 139 gram (klassisk metallburk) och kostar 39 kr, så kanske inte ett förstahandsval om man har möjlighet att handla kaffe på vägen när man är ute och far. Men jag ser fram emot att ha dessa vid t.ex. vandring där jag inte alltid vill ta med utrustning för att göra kaffe, men vill ha lite sött&koffein på eftermiddagen.

Tillbaka
Topp