Eniro stigfinnartur - KBA-Anneberg-Hällesåker-Stretered-Sisjön-Möjligt?

christi@n

Ny medlem
Jag satt och lekte stigfinnare på Eniro. Det blev en runda från Kungsbacka upp över Anneberg, över Lindome, Hällesåker, Stretered, Brottkärr och uppåt i höjd med Torrekulla och sedan inåt mot Sisjön. Efter det Sandsjöbackareservatet ner till Kungsbacka igen.

Lite frågor till er som bor i området.
De stigar som finns ute mellan Anneberg-Hällesåker och upp mot Stretered-Brottkärr, är de cykelbara??
Från Sisjön och ner vet jag att det funkar att ta sig.

Här är en länk som tydligen skall rita ut turen på Eniro om någon orkar kika.:
http://kartor.eniro.se/query?mop=aq...&mymap=MTJhMGU0MTY6MTIxN2EyZGEzYjc6LTdmODQ%3D

Kan inte svara för hur det ser ut längre söderut, men Hallandsleden/Bohusleden är fin från i alla fall Blåvätterna till Hällesåkervägen. Jag hade hellre kört den än rundan till Hällesåker, området kring Kniperedstjärn är både väldigt blött och delvis sönderkört av endurofolket.

Efter Hällesåker vägen hade jag kört genom villaområdet där (vid Dvärred på kartan), siktat mot H:et i Hultet och sen kört den lilla stigen i kraftledningsgatan ner till Tulebosjön. Sen kan du följa Bohusleden till militärmasten norr om Kållered och sen ner på Kungsbackavägen. Där går det kapa direkt över till Balltorp och upp till Blixås utan att behöva köra tillbaka hela vägen in genom Kållered.

Berätta om du kör vilken väg du tog och hur stigarna var!

Tack för feedback !

Det känns som jag ska börja med att ta reda på var hallandsleden/Bohusleden går så jag kan följa ditt resonemang =)
Men efter Blåvätterna måste du mena att du nog skulle tagit av mot Barnsjöarna upp mot Hällesåkersvägen? Istället för den mer Östra rutten upp mot Hällesåker.
Vet du något hur det ser ut där upp mot Hällesåker? Bra att få info om det där med Kniperedstjärn och Endurokörning. Om vi kör upp mot Hällesåker ska vi alltså undvika att ta av upp mot det området.

Tror turen blir av om 2 helger.

Leden går där du ritat mellan Älsåkersvägen och Blåvätterna, sen går den ganska rakt norrut (precis väster om golfbanan).

Jag har bara kört delar av stigarna mellan Blåvätterna och Hällesåker, och delar av dom var fina, har inte alls kört öster om Axlavad sjön.

Tillbaka
Topp