Enkel kadensmätning

Rotskräck

Aktiv medlem
Enkel kadensmätning
Har en Monark 818E (testcykel) med Wattmätning. Dock krävs att man läser av Wattmätaren via en tabell som sitter fastklistrad på cykeln och effekten beror av aktuell kadens.

Skit samma, Det jag är ute efter är en billig och enkel lösning på problemet att ta reda på min kadens.

Går det via inställningar i en vanlig cykeldator(montera givare i anslutning till vev) ta reda på rpm?

Enkel kadensmätning
Om det går att ställa in hjulomkretsen till 16666.666666666mm (motsvarar 5305.1647 mm i diameter) borde du få kadensen som hastighet (km/h)

Enkel kadensmätning
gabbeon skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det går att ställa in hjulomkretsen till
> 16666.666666666mm (motsvarar 5305.1647 mm i
> diameter) borde du få kadensen som hastighet
> (km/h)

Går inte det så går ju bergis 1666mm. Då behöver man bara tänka bort punkten (om datorn visar en decimal, min gör det). 9.0 km/h = 90 rmp

Enkel kadensmätning
Laagrrluv skrev:
-------------------------------------------------------
> gabbeon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det går att ställa in hjulomkretsen till
> > 16666.666666666mm (motsvarar 5305.1647 mm i
> > diameter) borde du få kadensen som hastighet
> > (km/h)
>
> Går inte det så går ju bergis 1666mm. Då
> behöver man bara tänka bort punkten (om datorn
> visar en decimal, min gör det). 9.0 km/h = 90 rmp

Om man ställer den på 1666 och monterar tio magneter så visar den rätt igen. Eller 3332 med fem magneter. Eller 4166 med fyra magneter. =)

Enkel kadensmätning
Billigaste hastighetsmätaren med medelhastighet (så man får medelkadens). Annars enligt beskrivning i tråden. Svårt att se någon billigare lösning. Funkar jättebra

Enkel kadensmätning
Orkar inte leta, men det ska gå att använda en vanlig hastighetsmätare, och ställa in diametern till något "rätt" värde.

Edit:
Äh, det var ju i denna tråd *skämskudde*

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp