enkla tips om tillbehör?

cyklops

Ny medlem
enkla tips om tillbehör?
Jag har precis inhandlat denna cykel http://2009.fujibikes.com/LifeStyle/ClassicSeries/Absolute10.aspx på cykelringen.

Man får gärna häckla mig för att jag kunde fått mer cykel för pengarna samt för att jag köpte den på cykelringen. Har först i efterhand insett att Cykelringen är skrupellösa lögnhalsar. Insåg ju att deras ordinariepriser är vansinniga men det hjälpte inte att jag bara rekade priset för först sålde de en alldeles för liten cykel eftersom jag för en gångs skulle inte lagt ner timmar på att reka och tänkte att jag skulle slippa ödsla den tiden om jag betalade lite mer och köpte av experter i en cykelbutik. Stort misstag! Deras första svar var att de kunde höja sadeln åt mig :-D Jävla tur att jag insåg det och bara hade tagit en provtur så att den fortfarande var i nyskick så jag kunde byta till en större cykel med 22" ramhöjd.

Jag är med andra ord ingen expert på cyklar. Men nu vill jag till denna hoj skaffa:

1. Stänkskärmar - fick tips om www.cyclecomponents.com - men det finns ju lite att välja bland så nån kanske har erfarenhet om vad som är bra och snyggt och gärna går att skruva loss utan för mycket besvär. Däcken är 23 mm breda och 700 är väl diameter antar jag. Kan de här skärmarna va nått? http://www.cyclecomponents.com/2/sv...rmar-3/set-22/sks-p35-skarmsats-28-svart.html

2. Icke-snabb-fäste för fram- å bakhjul - vill minska stöldrisken - nått att tänka på när det kommer till dessa? Nån som kan rekommendera nått på cyclecomponents?

3. En anställd på cykelringen sa att jag absolut inte fick använda min "crc bike oil" spray eftersom den rinner av och är som att smörja med vatten och att jag bör använda nån teflon-pasta för kedja och kullagerolja till allt annat. En annan anställd sa att crc-sprayen funkar finfint och att de använder den själva. Vad är sant?

4. Några andra tips om vad jag ska göra för att cykeln ska hålla länge?

tacksam för alla tips jag kan få!

Bilagor

• bike.jpg
    bike.jpg
    37.4 KB · Besök: 59
enkla tips om tillbehör?
cyklops skrev:
-------------------------------------------------------
> Man får gärna häckla mig för att jag kunde
> fått mer cykel för pengarna samt för att jag
> köpte den på cykelringen.
Ähh, så länge du tycker den är bra så är den ju det...

> 1. Stänkskärmar
Vete tusan om dom går in mellan gaffel och däck. Jag har en stänkskärmssats som är specialgjorda för just racers men inte ens den fick jag in mellan hjul och gaffel så nu ligger den och skäms i källaren. Det enklaste är nog SKS Raceblades som man bara sätter fast mha gummiband.

> 2. Icke-snabb-fäste för fram- å bakhjul - vill
> minska stöldrisken - nått att tänka på när
> det kommer till dessa? Nån som kan rekommendera
> nått på cyclecomponents?
Tror faktiskt att Biltema har något med infemskruvar. Den här känns ju lite väl dyr.

> 3. En anställd på cykelringen sa att jag absolut
> inte fick använda min "crc bike oil" spray
> Vad är sant?
Jag har kört med Biltemas olja på sprayflaska i fem år nu till alla mina hojar och det funkar super. Tror nog att du kan köra med vad du vill fast vissa oljor grisar ner kedjan som satan vet jag, dock inte Biltemavarianten.

> 4. Några andra tips om vad jag ska göra för att
> cykeln ska hålla länge?
Torka av kedjan och smörj den vid behov. Håll den ren etc så lär den hålla länge. En racer slits ju inte så snabbt, om du inte är ute och kör i skitväder ofta då.. Men då sitter man ju inne och surfar på cykelforum istället och ger sig ut när vädret är bra igen.

Kör så det ryker!!

enkla tips om tillbehör?
hehe, det var hårda bud, så kass är den inte, å ska inte köra vätternrundan, nu när jag fick byta till en större är jag nöjd så ska bara hitta skärmar å skruvar

enkla tips om tillbehör?
Den är snygg i alla fall... Tips: det finns ju microshift "sti"handtag om du vill ha växlingar
i bromshandtagen. Finns billigt på ebay. Till sist kommer ju frågan: Vad kostade cykeln?

enkla tips om tillbehör?
6300, tyvärr missade jag att de sänkte priset till 4800 veckan efter, men men, tror inköpspris ligger på 5000 så rånad känner jag mig inte iaf. (de hävdade att ordinariepris var 16000:- hehe, vilka skamlösa skurkar de är)

enkla tips om tillbehör?
Har du kollat om dom har prisgaranti?
De flesta större kedjor som Bauhaus, MediaMarkt etc har det för att kunderna inte ska bli förbannade för att man handlar innan en kampanj.

Helt värt att kolla upp då det kan finansiera dina nya bromshandtag :)

enkla tips om tillbehör?
snygg cykel!
kombinerade broms/växelhandtag tycker jag inte du ska lägga pengar på, det går ganska fort att vänja sig vid att växla nere på ramen.

Problemet med skärmar på den typen av cykel brukar vara att få plats med dem under bakbromsen, så kolla hur mkt plats du har där mellan bromsen och däcket (behövs iaf 1 cm) och likadant i fram under frambromsen. Sen ser jag inte om du har fästen i ramen/gaffeln för skärmar (små gängade hål nere vid naven) men det brukar gå att tillverka egna fästen som klämmer runt sadelstagen annars. SKS har en skärm-modell som är ganska slimmad och snygg utan att kosta massor.

Underhåll på en racer är väldigt enkelt, tvätta den när den är smutsig och håll kedjan inoljad och ren. Så länge du ser till att hålla kedjan någorlunda fri från sand så kan du smörja med nästan vad som helst, det som skiljer är hur ofta du behöver smörja och hur kladdigt det blir, gnisslar det så behöver du smörja, annars inte.

Tillbaka
Topp