Epic + Sträng kyla = ?

Epic + Sträng kyla = ?
Sitter och klurar om min kommande Epic pallar med en skånsk vinter. Cyklar året om till jobb och har alltid kört HT med SID gaffel, men nu är stora förändringar på gång. Min nya Epic är på väg.

Någon som har provat hur Brain/FOX bakdämpare funkar i minusgrader ??

Tack på förhand
 
Epic + Sträng kyla = ?
Skulle INTE köra dessa på vinter. Luft gaffel blir det ju kondens i och detta + Minus grader är inte bra. Blir isbildningar i gaffeln.
Hade förr en Fox 100X, Körde Långa Billinge det året då det var snö i starten. Hela vägen dit så var det kallt och snö med.
Cyklarna stog på taket så de blev ju bra kalla.
Våra gafflar mådde inte så bra, min fick in på Jätte service i Danmark efter detta

Detta är mina tankar bara.
 
Epic + Sträng kyla = ?
Har haft samma funderingar !! Min SID som också är en luftare klarade sig förvånansvärt bra förra vintern. Tur kanske :-)

Jag är helt klart mest fundersam på om FOXen klarar vinter med bravur !?
 
Epic + Sträng kyla = ?
Foxdämpare är väl ännu mer serviceälskande än RS, så jag vet inte. Körde med min Judy 100 Hydracoil en vinter när det var som kallast blev den helt stel, och det är en dämpare med stålfjäder och öppet oljebad.
 
Epic + Sträng kyla = ?
Hur är det allmänt med starkt kyla och kolfibercyklar och kolfiberdetaljer? Satt på racern i garaget för någon vecka sedan då det var 5 grader kallt och jag tror det var sadelstolpen som knakade oroväckande då jag körde med hårt motstånd på trainern. Sista gången hördes ingenting, men då hade jag haft cykeln i ett varmförråd innan cyklingen.
 
Epic + Sträng kyla = ?
Beror ju på vad du menar med sträng kyla. Luftens volym sjunker med temperaturen så är det riktigt kallt ute brukar det märkas rätt mycket.
 
Epic + Sträng kyla = ?
sakarias skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolfiber och minusgrader är INGEN bra
> kombination.
> Allt enligt Specialized consept store.

Så kan man inte generalisera.
 
Epic + Sträng kyla = ?
Nu kanske du tillhör de lyckliga som kan cykla stig till jobbet? Men annars känns det lite synd att slita på en så fin cykel genom att utsätta den för salt och skånskt vinterslask. Har du ingen annan cykel du kan använda? På vägen behövs ju varken fram eller bakdämpare.
 
Epic + Sträng kyla = ?
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Beror ju på vad du menar med sträng kyla.
> Luftens volym sjunker med temperaturen så är det
> riktigt kallt ute brukar det märkas rätt mycket.

Ja, men om man korrigerar för det genom att pumpa dämparen till rätt tryck så funkar den som den ska även i kyla.
 
Epic + Sträng kyla = ?
sakarias skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolfiber och minusgrader är INGEN bra
> kombination.
> Allt enligt Specialized consept store.


Jag har väldigt svårt att tro att de skulle ha uttryckt sig i så generella ordalag som du menar.
 
Epic + Sträng kyla = ?
Har aldrig haft problem med foxdämpare i minusgrader. Men det finns nog ganska många cyklar som är bättre lämpade än en epic för vinterpendling.
 
Epic + Sträng kyla = ?
Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu kanske du tillhör de lyckliga som kan cykla
> stig till jobbet? Men annars känns det lite synd
> att slita på en så fin cykel genom att utsätta
> den för salt och skånskt vinterslask. Har du
> ingen annan cykel du kan använda? På vägen
> behövs ju varken fram eller bakdämpare.


Jag har ganska höga kvar på min hoj. Har provat att cykla tidigare vintrar med en "billig vinter hoj utan dämpare" men det e fan ingen höjdare. Ska man ge sig ut i 5-10 minus så ska man fan ha en hoj som e nice att cykla på. Tummar inte på körglädje eller kvalité.
 
Epic + Sträng kyla = ?
inte haft några problem med mina luftdämpare under vintern. kan behöva fylla på lite extra luft när det är kallt. billigare olje/fjäder dämpare blir lätt stenhårda.
 
Epic + Sträng kyla = ?
> Jag har ganska höga kvar på min hoj. Har provat
> att cykla tidigare vintrar med en "billig vinter
> hoj utan dämpare" men det e fan ingen höjdare.
> Ska man ge sig ut i 5-10 minus så ska man fan ha
> en hoj som e nice att cykla på. Tummar inte på
> körglädje eller kvalité.

Om du är så kräsen är det ju bara att köra, men smakar det så kostar det...
Din fina EPIC kommer att slitas otroligt mycket av vinterkyla, snö/slask = en hel massa reparationer..

Skulle själv kostat på mig en fin stel stål hoj (alt. titan om man nu vill öppna plånboken rejält...)

Här har du mina förslag:
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/YBCL79809/on_one_pompetamine_alfine_11_speed_pro_small_blue
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBOOPOMPALF11PRO/on_one_pompetamine_alfine_11_speed_pro
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBOOPOMPALF/on_one_pompetamine_alfine
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBOOPOMPETVERSA11/on_one_pompetamine_versa_11_speed_pro
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBOOPOMPETVERSA/on_one_pompetamine_versa_
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBOOIN26ALF11/on_one_inbred_swap_out_alfine_11_speed

Att köra en EPIC som vinterpendling är bara kapitalförstöring med tanke på slitaget, spar den till trevligare stunder...

// L
 
Epic + Sträng kyla = ?
Smaken är ju som baken men de flesta brukar anse att fullgung på landsväg är raka motsatsen till körglädje.

För att svara på originalfrågan: Ja, din Epic kommer att klara en skånsk vinter. Det är inte kylan som är problemet, utan salt och sand. Den kommer dock troligtvis inte att klara två vintrar utan att du behöver se över drivlina och packningar.
 
Epic + Sträng kyla = ?
Förstår era argument men halva sträckan till jobb e grusväg :-). Jag kör gärna hela året på samma hoj och visst att man får skruva lite men det e fan roligt. Så länge Brainen pallar kylan så ska det nog inte vara några problem.

Tack för alla tips med jag e lite tjurskallig och framförallt en specialized älskare !!
 
Epic + Sträng kyla = ?
Presta skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mycket dämpning behöver du på din väg till
> jobbet? Nån trottoarkant eller?

Jepp två stycken !!
 
Epic + Sträng kyla = ?
Carbonlower (fd GT/GIANT) skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle INTE köra dessa på vinter. Luft gaffel
> blir det ju kondens i och detta + Minus grader är
> inte bra. Blir isbildningar i gaffeln.
> Hade förr en Fox 100X, Körde Långa Billinge det
> året då det var snö i starten. Hela vägen dit
> så var det kallt och snö med.
> Cyklarna stog på taket så de blev ju bra kalla.
> Våra gafflar mådde inte så bra, min fick in på
> Jätte service i Danmark efter detta
>
> Detta är mina tankar bara.


och det skulle inte kunnas tänkas att den hade behövt det ändå om tävlingen var blöt o skitig o din gaffel vad på upprinningen? eller kan man härleda det direkt till kylan?
 
Epic + Sträng kyla = ?
niklasaxelsson skrev:
>
> Tack för alla tips med jag e lite tjurskallig och
> framförallt en specialized älskare !!

OK, det är ditt liv och plånbok och jag kan förstå dej med argumentet "målet är resan"

Men jag ömmar så för att din fina EPIC...
Ta nu och pallra dej till närmsta Specialized-butik och begär att få ett bra pris på denna Source Eleven:
SpecializeSourceEleven.jpg

http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62019&scid=1102&scname=Multi+Use

Bättre pendlarhoj kan jag inte tänka mig. Fasiken, vid närmre eftertanke kanske man skulle ta sig själv till Concept-store och öppna plånboken....
 
Epic + Sträng kyla = ?
larsaw skrev:
-------------------------------------------------------

> Ta nu och pallra dej till närmsta
> Specialized-butik och begär att få ett bra pris
> på denna Source Eleven:

Faaan... Nu blir det fattigt igen, en sån måste jag ha juh!
 
Epic + Sträng kyla = ?
Presta skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mycket dämpning behöver du på din väg till
> jobbet? Nån trottoarkant eller?

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Smaken är ju som baken men de flesta brukar anse
> att fullgung på landsväg är raka motsatsen till
> körglädje.

Hört talas om en teknisk lösning som kallas för "brain"?


larsaw skrev: (m.fl liknande kommentarer)
-------------------------------------------------------
> OK, det är ditt liv och plånbok och jag kan
> förstå dej med argumentet "målet är resan" o.s.v.
> köp ny cykel...

Att köra en (rätt) dyr FS ToR jobbet, har det blivit det nya blinkmonglandet eller?

Den perfekta pendlarcykeln är nog den man själv gillar bäst, oavsett egenskaper, eller?
 
Epic + Sträng kyla = ?
sakarias skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolfiber och minusgrader är INGEN bra
> kombination.

Hörru, du glömde denna: ;)
Folk kan ju tro att du menar allvar.
 
Epic + Sträng kyla = ?
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån borde ringa Boeing och Airbus om det där med
> minusgrader och kolfiber. Dom kanske inte vet om
> det?

Uppenbarligen inte! Ring och varna dom för helvete! Tusentals liv står på spel!
 
Epic + Sträng kyla = ?
Äsch. Jag tror inte att passagerarflygplan utsätts för så stora påfrestningar som MTB-cyklar. De flyger ju bara rakt fram genom luften, det är ju inga stenar och rötter i vägen. Så antagligen är hållfasthetskraven inte lika stränga, och flygplanstillverkarna kan använda "farliga" material såsom kolfiber som inte funkar på cyklar under vinterförhållanden.
 
Epic + Sträng kyla = ?
Ja, en 747:a hade inte klarat många meter i Hellas. Det blir inte heller lika kallt uppe i luften som det kan bli under en skånsk vinter, uppe i luften är man ju närmare solen.
 
Epic + Sträng kyla = ?
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, en 747:a hade inte klarat många meter i
> Hellas. Det blir inte heller lika kallt uppe i
> luften som det kan bli under en skånsk vinter,
> uppe i luften är man ju närmare solen.

Är det därför, för det är ju kallare, mer kuperat och mycket stökigare i Götet än någon annanstans i Sverige, alla göteborgare har stål-hardtails? En kolfiberhoj skulle helt enkelt implodera.
 
Epic + Sträng kyla = ?
Jag har cyklat de senaste tre vintrarna med FS med FOX m luftfjäder såväl i gaffel som i dämpare (bak). Ifjol kröp det säkert neråt 10-15 minusgrader vid en del turer.
Det enda jag har gjort är att kontrollera och variera lufttrycket i dämparna efter behov.

Inga problem hittills, och då kan tilläggas att jag inte heller följer service-rekommendationerna från Fox, skulle uppskatta till att jag kört minst tre ggr så långt mellan servicar jmf med deras riktlinjer.

Så det där med kondens och isbildning är antingen snack, eller så utgör det ingen fara. Jag inbillar mej att en arbetande dämpare med varierande lufttryck alstrar viss värme i sej? (Och i sådana fall kanske det är en bidragande orsak till min bekymmersfria vintercykling?)
 
Epic + Sträng kyla = ?
JPL skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har cyklat de senaste tre vintrarna med FS med
> FOX m luftfjäder såväl i gaffel som i dämpare
> (bak). Ifjol kröp det säkert neråt 10-15
> minusgrader vid en del turer.
> Det enda jag har gjort är att kontrollera och
> variera lufttrycket i dämparna efter behov.
>
> Inga problem hittills, och då kan tilläggas att
> jag inte heller följer service-rekommendationerna
> från Fox, skulle uppskatta till att jag kört
> minst tre ggr så långt mellan servicar jmf med
> deras riktlinjer.
>
> Så det där med kondens och isbildning är
> antingen snack, eller så utgör det ingen fara.
> Jag inbillar mej att en arbetande dämpare med
> varierande lufttryck alstrar viss värme i sej?
> (Och i sådana fall kanske det är en bidragande
> orsak till min bekymmersfria vintercykling?)


Låter mycket bra
 
Epic + Sträng kyla = ?
Självklart kommer mina dämpare implodera vid första rejäla vinterturen nu i år, nu efter att jag ropat "hej" här på happy.
 
Tillbaka
Topp