Era vätskesystem?!

Mattiman

Ny medlem
Era vätskesystem?!
Skulle vara kul att se vad ni har för vätskesystem/ryggsäckar där ute i skogen...
Vad är viktigast, utseendet eller funktionaliteten?
Kör hårt!
Mattiman

Era vätskesystem?!
Kör med en vattenryggsäck på 1,5 liter från Biltema för kortare turer och en Camelbak M.U.L.E, 3 liter för längre turer. I dessa enbart vatten.
Sedan 2 st vattenflaskor på cykeln med sportdryck vid längre turer.

Era vätskesystem?!
Stefan_Nhn skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör med en vattenryggsäck på 1,5 liter från
> Biltema för kortare turer och en Camelbak M.U.L.E,
> 3 liter för längre turer. I dessa enbart vatten.
> Sedan 2 st vattenflaskor på cykeln med sportdryck
> vid längre turer.
>
> --------
> //Stefan
>
> Be Happy, stay Happy - visit HappyMTB.org

Jag har funderat på att beställa efter Biltemas väska. Hur pass bra funkar den? För och nackdelar mot de "svindyra"?

Era vätskesystem?!
Jag kör med source påse, fördelen med den är att de har bättre bakteriedödande så man slipper diska den. Har haft den i två år nu och den känns fortfarande fräsch. Har iofs en camelback också som jag fick med min prophet.

Era vätskesystem?!
Kör med CB Blowfish sedan mer än ett år tillbaka. Har funkat kanon fast jag slarvar med blåsan och vatten och allt sånt.

Den är lite stor om man inte ska ut och köra en heldag med jacka och macka, då är den alldeles lagom.

Hade jag handlat blåsa och rygga idag så skulle jag titta på MULE om du prioriterar vatten och möjlighet för verktyg plus jacka eller en HAWG om du vill bära med dig mer som termos och macka. HAWG har fördelen framför Blowfish med att ha komprimeringsstroppar, men jag har inte haft problem hittills med att saker har åkt omkring i Blåsfisiken.

Era vätskesystem?!
HAWG military spec.
Inte för stor. Inte för liten. Den sitter bra utan att behöva spänna stroppar över bröst och midja. Jag valde den helsvarta militärvarianten för designens skull (matchar den helsvarta Turnern), så behövde jag inte prioritera vare sig det ena eller andra! ;-)

Era vätskesystem?!
jag har en camelbak för vinteraktiviterer, jag vet inte vad den heter men den funkar kanoners även varma dagar :) den rymmer 2.1 liter, lite is i den o kallt vatten så är den kanon!

Era vätskesystem?!
Utseende kommer alltid före funktion.

1358_l.jpg

men ibland när det är mörkt så ingen ser lämnar jag hjälmen hemma och använder en Camelbak MULE.

//j

Era vätskesystem?!
danky_xv skrev:
> Stefan_Nhn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör med en vattenryggsäck på 1,5 liter från
> > Biltema för kortare turer och en Camelbak
> M.U.L.E,
> > 3 liter för längre turer. I dessa enbart
> vatten.
> > Sedan 2 st vattenflaskor på cykeln med
> sportdryck
> > vid längre turer.
> >
> > --------
> > //Stefan
> >
> > Be Happy, stay Happy - visit HappyMTB.org
>
>
> Jag har funderat på att beställa efter Biltemas
> väska. Hur pass bra funkar den? För och nackdelar
> mot de "svindyra"?
>

Den funkar bra. Finns inget att klaga på för min del. 129 spänn kostade den. Såg att den var på 2 liter o inte 1,5 som jag skrev tidigare.

Era vätskesystem?!
Tjena!

En M.U.L.E för mig också.. Sen har jag en Camelbak original, enbart en tunn neoprenficka att ha blåsan i.. Använd en gång, men det är en kul retro pryl att ha hemam i hallen..

Era vätskesystem?!
Ja har en peakland 2.0 liters påse.
Funkar utmärkt, finns fack för verktyg, slang, kamera och stativ. Utan att behöva kännas klumpig, perfekt för dom lite längre turerna till stan.

Era vätskesystem?!
Jag har en Camelback Siren med en 1,5 liters påse för vatten och vid behov, främst längre turer, tar jag med mig en flaska med sportdryck på ramen.

/Johan

Era vätskesystem?!
Jag kör med en Camelbak HAWG(med Camelbaks 3 liters originalblåsa) sedan ett par år tillbaka, fast idag skulle jag nog köpt en Camelbak Havoc. Inte för att HAWG är för liten, men Havoc har bättre fästen för en fullfacehjälm och benskydd. :-)

/Leo

Era vätskesystem?!
Everest 1,5 liter, ett budgetköp som visat sig funka bra. Isolerad slang som bonus. Har haft den 2 år och sköljer oftast bara ur den vilket funkar. Bra plats för packning utan att den tappar i smidighet.

Ska även finnas med större vattenblåsa. Något som jag dock inte har hittat än i någon stadiumbutik.

Era vätskesystem?!
Alltså, vätskesystem, är inte det ett lite väl pretantiöst namn för en ryggsäck med plastpåse och en slang.
Kylsystemet på en bil, det är ett vätskesystem, pump och termostat och grejer.

Kör för övrigt med en M.U.L.E.

Era vätskesystem?!
Source Widepack 2l i en Haglöfs Tight PRO (ihopsydd i botten för att sitta mer tight). Tycker det funkar bra, hade ryggsäcken innan så jag tyckte det var lite onödigt att köpa ett "kit". Vattenblåsa/slang/munstycke finns det inget att klaga på, håller tätt, lätt att rengöra och fylla på.

Era vätskesystem?!
onbred (fd JTEXploder) skrev:
> Source

Shhh.. Inte så högt. Den är från Israel.

Era vätskesystem?!
=David skrev:
> onbred (fd JTEXploder) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Source
>
> Shhh.. Inte så högt. Den är från Israel.
>
Jag vet. Har ett par sandaler av samma märke köpta när jag var där för ett antal år sedan, mycket sköna och hållbara.

Era vätskesystem?!
Ma Vic skrev:
> Alltså, vätskesystem, är inte det ett lite väl
> pretantiöst namn för en ryggsäck med plastpåse och
> en slang.
> Kylsystemet på en bil, det är ett vätskesystem,
> pump och termostat och grejer.

OK, vi behöver alltså ett solcellsdrivet/uppladdningsbart system med en tryckreglerad pump. Anläggningen måste givetvis ha ett lätt ställbart temperaturkompenserat flöde och gärna två eller flera val av vätska. Alltsammans måste givetvis vara tillverkat i biokompatibla och hygiensika material och får absolut inte kosta över 300 spänn. Som tillval måste även ett kyl/värme-kit finnas tillgängligt.

:)

Era vätskesystem?!
Två flaskställ med vattenflaskor, i det bakre får det dock endast plats en mindre halvliters flaska. Går ju dock nästan alltid att fylla på nånstans om man kör nån extremtur.

Tillbaka
Topp