Erfarenheter av bikefit i Malmö

Denys Zagreus

Aktiv medlem
Kikar runt på lite alternativ för bikefit i Malmö med omnejd och ser en viss prisskillnad. Oklart hur pass det reflekterar kvalitén och skulle därför tacksamt ta emot lite erfarenheter från den kunniga happy-svärmen. Hittills har jag tittat på:

Beijer cykel, 1200 kr
Musette, 2000 kr
Performance Sport, 2300 kr

Vad är det man betalar för egentligen och hur kan det skilja så mycket? Vad har ni för erfarenheter från de ovan nämnda? Har ni andra rekommendationer? Även jäviga kommentarer uppskattas! Särskilt om de kombineras med hyggliga rabatter. ?

Jag behövde inget avancerat. Gjorde en 'shimano.bikefit' vilket är lite mått och en dator som säger hur cykeln skall ställas in. Gjorde det i Staffanstorp och tror det kostade 700. Blev stor skillnad för mig.

Tomas Beijer är iväg som teammekaniker ett tag men du kan ju försöka efter den 6.

7311447C-44DD-4A41-B964-DB326DE4C743.jpeg

Kikar runt på lite alternativ för bikefit i Malmö med omnejd och ser en viss prisskillnad. Oklart hur pass det reflekterar kvalitén och skulle därför tacksamt ta emot lite erfarenheter från den kunniga happy-svärmen.

Jag har bara gjort bikefit hos Musette och är väldigt nöjd med den. Om priset ska försvaras på något sätt, så har dom ju investerat i en komplett Retül-rigg, med tillhörande sensorer och programvara.

Å andra sidan så är all den fina utrustningen ingenting värd om man inte vet hur man ska använda den. Där har jag stort förtroende för Alexandra som sköter Bikefit hos Musette.

Tvivlar inte en sekund på att även Beijer gör ett seriöst och bra jobb, även om han inte har allt lull-lull.

Om du funderar på någon hundralapp hit och dit för själva bikefit’en, så bör du också ta med i beräkningen att du lär få en lista på grejor att byta efteråt. Inte alls ovanligt med annan bredd på styret, annan styrstam och annan sadel.. Har du dessutom mer än en cykel, så kan den uppgraderingen bli rätt dyr :)

Har bara en hoj så det blir nog överkomligt. ?

Sen tänker jag att det finns en nivå av community också. Där du gör bikefit (och blir nöjd) kommer du att återvända och lära känna andra som rör sig kring eller arbetar i butik X. Främst åka på deras gruppturer, events och så vidare. Har redan cyklat med några Musettare så tänker att jag likaväl kan fortsätta att lära känna det folket. Tycker mig uppfatta en rätt hög nivå av brand loyalty bland cyklister, även när det kommer till fik och butiker. Är det något jag inbillar mig eller känner ni igen er?

Jag har bara gjort bikefit hos Musette och är väldigt nöjd med den. Om priset ska försvaras på något sätt, så har dom ju investerat i en komplett Retül-rigg, med tillhörande sensorer och programvara.

Å andra sidan så är all den fina utrustningen ingenting värd om man inte vet hur man ska använda den. Där har jag stort förtroende för Alexandra som sköter Bikefit hos Musette.

Har man med sig cykeln dit eller kör man bara med Retülen?

Edit: en mer noggrann läsning gav mig svaret att man inte behövde det

Senast ändrad:
Har bara en hoj så det blir nog överkomligt. ?

Sen tänker jag att det finns en nivå av community också. Där du gör bikefit (och blir nöjd) kommer du att återvända och lära känna andra som rör sig kring eller arbetar i butik X. Främst åka på deras gruppturer, events och så vidare. Har redan cyklat med några Musettare så tänker att jag likaväl kan fortsätta att lära känna det folket. Tycker mig uppfatta en rätt hög nivå av brand loyalty bland cyklister, även när det kommer till fik och butiker. Är det något jag inbillar mig eller känner ni igen er?
Musette verkar köra den vägen och det är nog bra för dem. Jag är inte övertygad men jag är asocial och tråkig och har gärna en likasinnad mekaniker

Allmän fråga då: får man med sig ett excelark eller liknande med rekommenderade mått, delar att byta, osv. eller vill de att man byter till vad de tillhandahåller i fråga om stam, styre, etc.? Alltså, kan jag åka dit utan cykel och få med mig data hem så jag kan ställa in själv (eller shoppa nytt) efter det , eller vill de att jag har min cykel med så de kan göra alla ändringar? Svar gällande alla alternativ i tråden tas tacksamt emot. ;)

Jag gjorde retul och fick en pdf med alla mått och korrigeringar.

Mitt tips oavsett bikefit är om du verkligen har problem i din sittställning, t.ex. knäproblem, ont i arslet oavsett sadel, värk i händer och annat. Tala med en bikefitter som kan något om anatomi. Fördel om de är fysio eller sjukgymnast. Någon som inte har underliggande kunskap hur kroppen fungerar på en cykel gör inte en bättre fit än du själv gör. De följer bara ett uppsatt schema och håller sig inom toleranser som ett system anger.

Allmän fråga då: får man med sig ett excelark eller liknande med rekommenderade mått, delar att byta, osv. eller vill de att man byter till vad de tillhandahåller i fråga om stam, styre, etc.? Alltså, kan jag åka dit utan cykel och få med mig data hem så jag kan ställa in själv (eller shoppa nytt) efter det , eller vill de att jag har min cykel med så de kan göra alla ändringar? Svar gällande alla alternativ i tråden tas tacksamt emot. ;)
Ingen aning hur någon av de fitters som nämns i tråden arbetar, men oavsett så låter det konstigt att åka dit utan att ta med den egna cykeln. Även om fittern i fråga skulle sätta dig på en justerbar jigg för processen (vilket inte verkar jättevanligt, men jag har ingen statistik) så vill de nog ändå börja med att ställa in den för att exakt matcha din nuvarande sittställning och få någonting att utgå ifrån.

Ingen aning hur någon av de fitters som nämns i tråden arbetar, men oavsett så låter det konstigt att åka dit utan att ta med den egna cykeln. Även om fittern i fråga skulle sätta dig på en justerbar jigg för processen (vilket inte verkar jättevanligt, men jag har ingen statistik) så vill de nog ändå börja med att ställa in den för att exakt matcha din nuvarande sittställning och få någonting att utgå ifrån.
Ja det beror ju på vilken setup de kör. Jag har ju bara erfarenhet från Musette och deras Retül då. Där är det inga problem att antingen ställa in riggen efter de mått du har med dig på papper, eller mäta av din cykel, eller börja från scratch om du inte har någon cykel. Jag kom dit utan cykel och bad om att få utgå från en "normal" inställning för min längd och mina förutsättningar och sen justera efter det. Det finns ju inget behov av att utgå från en befintlig sittställning om man ändå skall få berättat för sig hur man bör sitta tänker jag.

De som kör utan rigg är det väl smutt att komma med cykeln, men om man inte har en cykel och skall inleda med en bikefit då får man ju ändå plocka fram en lånecykel av typ som man kan tänka sig att köpa och börja på den. I Malmö så har (hade?) Beijer bikefit, han kör ju bara på trainer. Staffanstorp kör Shimanos fitting men jag vet inte om de kör på en rigg eller inte (frmagår inte av sidan). Det var väl de tre jag funderade på, men valet föll på Musette

Senast ändrad:
Bikefit kan nog vara bra som utgångspunkt, men ska man tillbringa x antal timmar i sadeln får man nog vara beredd på att flytta/ändra mm hit och dit innan allt är på plats.

Någon som gjort bikefit på Pavement i Lund mer nyligen? Bra eller dåligt?

Jag har som nämnt ovan. Nöjd, Jocke är gammal i gemet.

Det är (var i alla fall) med rundtramps analys, osv. Trooor det var Specialized's system - bg fit. Men kan varit Shimano med, kvittar nog vilket system man kör så länge de är väl insatta i det.

Jag gjorde en bikefit hod Joakim på pavement för ungefär en månad sedan. 2500 kr, tog totalt 3-4 timmar. Fick med mig all data hem. Till min förtret (och förtjusning) landade det i att min cykel var för stor och jag behövde en ny. Han erbjöd sig att hjälpa till med input om hur olika cyklar och modeller skulle passa in i mina mått. Till slut köpte jag ny cykel på egen hand med hjälp av datan som jag fick från bikefiten. Sedan ställde han in allt på den nya cykeln och skillnaden är som natt och dag! Det gör inte ont i kroppen att cykla längre det end som känns är mjölksyran i benen. Värt varje krona även om det blev jävligt dyrt i slutändan.

Hur funkar det på lvg, där jag antar att ingen viktigpetter insisterar att man inte ska sitta ner, är det inga problem att räkna ut avstånd sadel till styre på sadelhöjd?
Utifrån geo på nätet menar jag....
På mtb talas det ju tyst om TTe

Det kanske bara är att slänga på lämplig stam så är det löst?

Tillbaka
Topp