Erfarenheter av Cube?

Sunrazor

Medlem
Erfarenheter av Cube?
Hej!

Jag och min sambo funderar på en varsin Cube hardtail med Bosch CX motor. Är det något att ha för pendling, stigcykling och motion? Har cyklat mycket MTB genom åren men långt uppehåll tills nu. Aldrig testat el men prövade en Yamaha och tyckte det var roligt. Hur stort batteri behöver man? Jag har ca 1.5 mil till jobbet. Tacksam för erfarenheter och svar :)

Erfarenheter av Cube?
Cube gör generellt inte sämre eller bättre cyklar än någon annan. Du får nog lägga till mer exakt info på modell o dyl om du vill ha några utlåtanden :)

Erfarenheter av Cube?
Cube gör generellt inte sämre eller bättre cyklar än någon annan. Du får nog lägga till mer exakt info på modell o dyl om du vill ha några utlåtanden :)
Nä ramarna görs väl i Taiwan som de alltid gjort antar jag. Komponenterna har jag ganska bra koll på men var mest nyfiken på det jag inte har koll på: elsystem. Tror CX motorerna är rätt vridstarka vad jag kan läsa mig till men hur långt kommer man på t ex ett 625Wh batteri tro om man kör max hjälp. Försökte räkna lite med Bosch kalkylator men vore roligt med lite praktiska erfarenheter av kyla och räckvidd mm :)

Erfarenheter av Cube?
Hej!

Jag och min sambo funderar på en varsin Cube hardtail med Bosch CX motor. Är det något att ha för pendling, stigcykling och motion? Har cyklat mycket MTB genom åren men långt uppehåll tills nu. Aldrig testat el men prövade en Yamaha och tyckte det var roligt. Hur stort batteri behöver man? Jag har ca 1.5 mil till jobbet. Tacksam för erfarenheter och svar :)
CX är starka och 625Wh räcker långt. För 3 mil ToR skall det räcka även med maxstyrka på effekten vintern genom, speciellt om du tar in batteriet i värmen under dagen.
Beror lite på hur pass kuperat det är där du bor också.

Erfarenheter av Cube?
Jag har haft 2 st Cube Stereo Hybrid 140 fulldämpade 29" med 625wh och de har fungerat felfritt och varit riktigt roliga på skogstigar. Sen har vi inom familjen även haft en Cube Hardtail 500wh. Cube är ju EU's största cykeltillverkare så de är prisvärda och vet vad de gör. Möjligtvis är de lite konservativa i vissa modeller och kanske inte har de tuffaste och flackaste vinklarna men man får en väl beprövad produkt. Sen anses ju Bosch göra de bästa och mest hållbara motorerna av många och just CX Performance motorn är ju den bästa de gör. ;)

Lite beroende på före, fart och kondis så kommer man runt 1 timmas cykling på runt 200-300wh. Det är inte helt vetenskapligt men kanske ett bättre värde än mil då lerig skogstig tar mer kräm än slät asfalt. ;) Jag fick ungefär till 3 timmars cykling oavsett årstid, underlag och väder på mina 625wh batterier och runt 2,5 med 500wh om jag höll mig mest på näst högsta assistansläget, EMTB. Så vinter och riktigt teknisk stig så blev det kanske 2-3 mil och en grusvägsrunda på sommaren med högre snitthastighet kunde det bli 7-8 mil lätt.
Så för din pendling räcker 400wh lätt men vill du ut på mer äventyr så är ju tipset att satsa på så stort batteri du har råd med. 625wh är mer än ok men 750wh är bättre då det håller spänningen längre och ger då mer kraft längre innan man börjar känna av att spänningen sjunker i batteriet och motorn ger mindre assistans.

Ska den bara användas för pendling och typ grusade gångvägar/motionsspår i skogen så funkar en hardtail bra men ska du ge dig ut på rena skogstigar med rötter och sten så skulle jag skippa hardtail. Hellre då välja en fulldämpad hoj istället. Mycket bekvämare och iom att du har en motor som hjälper till så kommer det säkert gå lite fortare också jämfört med när du trampade analog cykel sist?
Men kanske man inte vill pendla med en fulldämpad pga av att stöldrisken ökar då hojen ser tuffare och dyrare ut?

Cube är prisvärda och jag skulle nog haft ytterligare en Cube om jag inte provat deras "kusin" Radon så den jag har nu är en Radon Deft och de är nog ändå mer prisvärda en Cube just nu, Om de inte ändrat priset helt sista veckorna så får du den mer stigorienterade och fulldämpade Radon Render i sitt enklaste utförande för bara lite mer än vad t ex XXL tar för en stel Cube Reaction Hybrid.

Senast ändrad:
Erfarenheter av Cube?
Nä ramarna görs väl i Taiwan som de alltid gjort antar jag. Komponenterna har jag ganska bra koll på men var mest nyfiken på det jag inte har koll på: elsystem. Tror CX motorerna är rätt vridstarka vad jag kan läsa mig till men hur långt kommer man på t ex ett 625Wh batteri tro om man kör max hjälp. Försökte räkna lite med Bosch kalkylator men vore roligt med lite praktiska erfarenheter av kyla och räckvidd mm :)
Jag märker inte nån direkt skillnad på räckvidd kyla i sig (batteriet förvaras inne och är varmt från start) Dubb och snö/slask däremot...

Tillbaka
Topp