Erfarenheter av Notubes ZTR Crest 29

Lysande, jag har samma fråga. Ska följa denna tråd.

Hur tänker du?
- typ av cykling?
- nav och ekrar?
- vad väger du?

Själv har jag tänkt Hope2 nav/cx ray ekrar/Crest. Men tvekar lite om jag ska ta Arch istället för lite starkare hjul. Jag väger 72 kg och kommer att köra stökig stig, men inte utförs. Cykeln blir en FS.

Det jag är lite fundersam till är;
-Arch har smalare innermått(19mm mot 21mm på crest, vilket jag tycker är lite konstigt. Arch ska väl vara mer stig/AM, och då vill man väl ha så brett innermått som möjligt för däcksformen?
- Är cx ray för veka för stigåkning som kan bli stökig? Bättre att köra dt comp? (eller supercomp)

Lite trådkapning - men vi undrar ju samma sak. Typ.

äsch, vikt schmikt. Jag väger 85kg och det har hållt bra i år. Crest-29, Hope Pro II nav, Supercompekrar. Bombar inte DH, men mycket rötter blir det och har nog trampat på framhjulet i någon vurpa också.

Jag har kört ett par i snart ett år. Först på en hardtail över vintern och sedan på FS. Halo nav, DT Rev ekrar. Väger ca. 85kg.
Cyklar mest stökig stig i Hellastrakterna i Stockholm med god fart.

Fick spänna upp hjulen ett par gånger när de var nya men har sedan hållit sig raka och fina. För XC i bökig terräng funkar de utmärkt enl. mig.

Det låter ju som dom borde överleva mina 88kg på en fullgung Scott Spark, snabbare XC cykling framför allt inte värsta Am brötet.

Alla NoTubes, FRM m fl fälgar är tänkta för tubeless.
Alla nya fina däck, t ex Schwalbe är UST anpassade från 2011.
Nemas problemas, eller?

Kör själv på 26 Crest och bombar på rätt bra, men väger iofs bara 64kg. HT med Lefty gaffel.

Senast ändrad:
kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det inga riktiga UST fälgar för 29"?
>
> Jag har letat som en galning, men finner inget!
>
> //K

Jorå, ENVE. Bra grejor.

Alltså, riktiga UST fälgar som inte har genomgående hål, utan har en tät fälg som mavics fälgar. Det finns en del fälgar som marknadsförs som slanglösa men kräver ett fälgband vilket jag menar är en halvdan lösning.

Kikade lite på hemsidan men såg bara fälgar med genomgående hål..

//K

Crest 29 funkar kalas, jag har lagt 170 mil skog på mina i år och dom håller bra till min helstela Scott Elite 29er. Beställde på Justridingalong med ZTR nav och DT Super Competition med alu nipplar, landar på 1526g enligt JRA. Jag väger in på dryga 90 pannor så dom får veta att dom lever, dom är väl riktade ett par gånger men inget allvarligt.

/Mattias

Jag kanske kan låna den här tråden lite, funderar på att bygga mig ett par vettiga hjul till min 29-tummare och har väl kommit fram till att det ska sitta ett par Hope Pro2 i mitten, men fälgvalet är jag lite mindre säker på (och ekervalet, men det tar jag i ett senare skede). Har kollat på ZTR Flow men Crest kanske är stryktåligt nog för min del, eller så kanske jag ska välja nåt helt annat?
Kommer sitta på min Inbred och användas till allmänt runtbrötande i Göteborg, jag cyklar förvisso inte särskilt fort men bitvis ganska så illa så det får vara något som tål lite stryk. Vikten är väl inte så tokväsentlig egentligen (kommer ändå slänga på ett par Nevegal sen), men om det går att få hjul som inte är svintunga är det ju alltid kul.

Lite trådkapning.....

Jag står i valet och kvalet mellan Mavic Crossmax SLR 29" eller att bygga eget på actionsports med DT240/Sapim CX Ray/Stans Crest 29".

Jag väger ca 90 kg, kör i gränslandet mellan XC och trail, oft stökiga stigar såsom sörmlandleden. Är tekniskt duktig men har en känsla av att jag inte alltid kör supersmidigt. Håller inte på och droppar högre än max 0.5 meter. Kör FS och vill ha styva och lätta hjul.

Frågorna är följande:

Crestfälgen har tydligen en viktgräns på 86 kg. Är den för vek för mig?

Blir hjul byggda med CX Ray ekrar för flexiga för en åkare i min viktklass?

Är Crossmax SLR värda de extra pengarna?

Finns det några andra bra hjul som är värda att titta på? Har lefty-gaffel och X12 axel......

Jag har kört en sommar på Pacenti TL28 med CXRay, lite bredare fälg.
Riktigt bra fälg!
Men de där jäkla CX Ray ekrarna som bara smällde av i bakhjulet har jag kastat och ersatt med DT Supercomp.
Jag väger typ 100kg, och annars så funkar de bra:)

Då borde ZTR Crest 650b + Sapim CX-Ray 32h/3-kors vara stabila till endast landsvägsåkning också?

/85kg med lite packning på randonneurhojen.

Var själv nära ett köp, mailade actionsport och de rekommenderade flod-arc el pacenti på fälg och dtReolotion el xRay ekrar för mig på 85 kg. Blev till slut ett par AmericanClassic från Evalds istället..

MZ skrev:
> Jag har kört en sommar på Pacenti TL28 med
> CXRay, lite bredare fälg.
> Riktigt bra fälg!
> Men de där jäkla CX Ray ekrarna som bara
> smällde av i bakhjulet har jag kastat och ersatt
> med DT Supercomp.
> Jag väger typ 100kg, och annars så funkar de
> bra:)

Det är inget fel på CX-Ray utan det är bara (någon på) Actionsports som under våren ifjol byggt ett antal hjul dåligt och inte sett till att ekrarna legat emot flänsarna på navet ordentligt. Det har resulterat i en knyck på ekern precis när den börjar platta till och där har ekern till sist gått av. Jag har sett det själv på 3 st hjul och om man inte åtgärdar det i tid så försvagas ekrarna och går förr eller senare av. Själv fick jag nya ekrar gratis av Actionsports och har sen byggt om alla hjulen som strulade.

Rompa skrev:
> Jag står o väger mellan american classic hjul
> eller crossmax slr 29" på min nya...

Jag hade ändå satsat på ett par hjul från Actionsports byggda på DT240s-nav och CX-Ray, alt Revolution-ekrar. Bättre nav hittar du inte och då får du dessutom lätta, prisvärda hjul som bygger på standardkomponenter och som är lätta att serva eller byta ut komponenter på. Fälg väljer du efter vikt och användningsområde, men är det XC du vill köra och du inte väger över 90 kg så hade jag nog valt Crest.

Mavic SLR är bra hjul men relativt tunga och dyra. AC-hjulen är lätta och hyfsat prisvärda men dras fortfarande med kvalitetsfrågetecken och naven är långt från lika bombsäkra som DT-naven.

Jag har Hope 2 EVO / dt rev / crest.
Väger utan snabbkoppling och tejp 1570g

Kör Ghetto ride typ Hellas och de funkar fint.
Väger 80kg
Bästa uppgraderingen jag gjort någonsin.

A

MCM_team skrev:
> Då lutar det mot att bygga eget........ Men
> undrar om hjulen (Cx Ray/Crest) blir för flexiga
> för mina 90 pannor?!??

Jag hade rekommenderat Mavic Crossmax för dig, styva kvalitetshjul som håller oavsett vikt.

Tillbaka
Topp