Ersätta 8-delade sora sti-reglage med mtb-reglage

addefast

Aktiv medlem
Ja, vill byta från bockstyre till rakt, på en racer som har 8-delat shimano sora sti-reglage med kompaktvevlager (2*8 växlar). Jag har ett par mtb-reglage med kombinerat växel och bromshandtag som jag vill använda, funkis?

Det är alltså caliper-bromsar på racern.

Mvh A

Senast ändrad:
Jadå, så länge det är Shimano 8-delat så skall det gå fint.
Nu vill jag inte på något vis påstå att jag vet mer än Preacher för det gör jag inte. Men det känns som det glömdes bort en bit med bromsarna här. Mekaniska STI-reglage för fälgbroms fungerar med mekanisk skivbroms, caliper och cantilever. Mtb-reglage fungerar med v-broms. Började det hela med cantilever så passar v-broms rakt av. Med caliper vet jag inte hur man löser det.

Nu vill jag inte på något vis påstå att jag vet mer än Preacher för det gör jag inte. Men det känns som det glömdes bort en bit med bromsarna här. Mekaniska STI-reglage för fälgbroms fungerar med mekanisk skivbroms, caliper och cantilever. Mtb-reglage fungerar med v-broms. Började det hela med cantilever så passar v-broms rakt av. Med caliper vet jag inte hur man löser det.

Hm, ok. Det är alltså caliper.

Av erfarenhet vet jag att claris 8-del funkar med mtb-reglage för niodelat och lär väl skall funka med reglage för sju eller åttadelat likaså.

Problemet kan väl bli bromsarna i och med att mtb-reglage och väg-reglage drar olika mycket vajer. På vilket sätt det kommer att yttra sig vet jag inte eftersom jag inte provat, jag har bara provat väg-reglage med v-bromsar (vilket funkar sådär). Så antingen provar du och ser hur det blir (eftersom du ju ändå har mtb-reglagen) eller så skaffar du väg-reglage för rakt styre (det lär väl inte skall kosta en förmögenhet).

Tråkigaste men enklaste (billigaste?) alternativet är att sälja cykeln och köpa en begagnad racehybrid.

För att få till nuvarande bra behöver du sannolikt byta ut reglagen mot bromsreglage för cantilever + separata växelreglage. Alternativt kan du köpa två travelagents till bromsarna. Troligen behöver du även byta styrstam.

Allmänt: Med lvg-sti äldre och billigare modeller använder man Travel agents och V-broms eller bara mini-V om man inte vill ha cantilever. Har man caliper och inga andra fästen vet jag inte hur man gör. Man kan ju prova reglagen med caliper men det finns rimligen ett kännbart utväxlingsfel i setupen.

Helt rätt, jag läste lite för fort och missade att han hade kombinerade reglage.

Det fungerar, men bromskänslan blir tuggummiaktig dessvärre.

ajdå, verkar ju hyfsat omständigt. Det är en gammal yosemite-racer som jag köpte för en femhundring. Kanske bättre att kapa bockstyret så att det blir bullhorn-aktigt, med reglagen under styrändarna, för att få rakt-styre-känsla.

Inga problem. Växelreglagen fungerar rakt av (som skrivits innan) och bromshandtagen kommer fungera utan problem men ta tidigare än vanligt och möjligen tappa lite kraft/känsla. Känns dock inte lika skumt som det omvända då ett racerreglage i stort sett bottnar när en v-broms/mekanisk skiva för mtb börjar bromsa ordentligt.

Inga problem. Växelreglagen fungerar rakt av (som skrivits innan) och bromshandtagen kommer fungera utan problem men ta tidigare än vanligt och möjligen tappa lite kraft/känsla. Känns dock inte lika skumt som det omvända då ett racerreglage i stort sett bottnar när en v-broms/mekanisk skiva för mtb börjar bromsa ordentligt.

Ok, då gör jag ett försök ändå, haha.

Det beror ju på vad för bromsar mtb-reglagen är till för. Det fanns en tid innan v-broms... Du kan ju mäta avståndet från vajerinfästning till rotationsaxeln. Är det runt 20-25mm är det till canti, är det över 30 är det till v-broms.

Det beror ju på vad för bromsar mtb-reglagen är till för. Det fanns en tid innan v-broms... Du kan ju mäta avståndet från vajerinfästning till rotationsaxeln. Är det runt 20-25mm är det till canti, är det över 30 är det till v-broms.

tyvärr är det nog för v-broms, tänkte iaf testa ändå.

Du kan ju alltid skaffa ett par bromshandtag som passar caliper/canti/ubroms/etc (dvs short pull, oklart ifall biltemas bromshandtag för freestyle-cyklar är vad du söker men annars bör ju vilken lbs som helst ha något billigt skräp liggandes) och göra en ful-SS av hojen.

Det vill säga, slit bort nuvarande sti-reglage och bockstyre, släng sedan på ett rakt styre och short pull reglage, justera in bakväxel på önskad växel och hoja!

Det finns ju SS-kit att köpa men de kanske kostar mer än du vill lägga på cykeln...

Du kan ju alltid skaffa ett par bromshandtag som passar caliper/canti/ubroms/etc (dvs short pull, oklart ifall biltemas bromshandtag för freestyle-cyklar är vad du söker men annars bör ju vilken lbs som helst ha något billigt skräp liggandes) och göra en ful-SS av hojen.

Det vill säga, slit bort nuvarande sti-reglage och bockstyre, släng sedan på ett rakt styre och short pull reglage, justera in bakväxel på önskad växel och hoja!

Det finns ju SS-kit att köpa men de kanske kostar mer än du vill lägga på cykeln...

Fast önskade befintliga reglage är ju integrerad broms/växel för rakt styre.

Fast önskade befintliga reglage är ju integrerad broms/växel för rakt styre.

Man får inte alltid som man önskar! Har du inte lärt dig det innan så är det dags att du lär dig nu!

Ämnet är väl för övrigt tämligen uttömt givet förutsättningarna i originalinlägget så en passus om en alternativ väg till rakt styre kändes lämpligt. Sen kan nog TS själv avgöra ifall växlar är viktigare än rakt styre...

Trevligt inlägg. Det klart man kan skaffa separata broms och växelreglage. Jag sa bara att det inte är vad TS har. Du sa typ att TS skall ha SS. Skitkonstig slutsats.

Trevligt inlägg. Det klart man kan skaffa separata broms och växelreglage. Jag sa bara att det inte är vad TS har. Du sa typ att TS skall ha SS. Skitkonstig slutsats.

Ja tänka sig, jag kom med ett förslag på en alternativ lösning som iofs inte uppfyller alla TS önskemål med vissa... vilket jäkla sätt!

Ger du dig in i leken hasse... du kan sluta spela oskyldig nu, du tog bara tillfälle i akt att trycka till någon som du inte gillar nu när du hade en tillstymmelse till ursäkt (vilket ju är ett himla trevligt sätt hasse). Så som du hela tiden gör och gjort så många gånger förut. Men jag vet vilken gnällig skitstövel du är, iaf här på happy, så jag är inte förvånad.

Ja tänka sig, jag kom med ett förslag på en alternativ lösning som iofs inte uppfyller alla TS önskemål med vissa... vilket jäkla sätt!

Ger du dig in i leken hasse... du kan sluta spela oskyldig nu, du tog bara tillfälle i akt att trycka till någon som du inte gillar nu när du hade en tillstymmelse till ursäkt (vilket ju är ett himla trevligt sätt hasse). Så som du hela tiden gör och gjort så många gånger förut. Men jag vet vilken gnällig skitstövel du är, iaf här på happy, så jag är inte förvånad.
Är du helt förryckt? Om jag inte påpekat i början hade det ju blivit fel av misstag. Sök hjälp!

Är du helt förryckt? Om jag inte påpekat i början hade det ju blivit fel av misstag. Sök hjälp!

Vadå fel av misstag! Du menar att stora stygga jag skulle ha lurat den intet ont anande TS att slita bort sina sti-reglage, ersätta dem med "cantireglage" och sen ba "wtf, jag har inga växlar!?"? Antar du att folk är lågbegåvade och att bara du förstår allt eller vad är ditt problem. Och sluta lipa nu, vi vet båda hur du beter dig här på happy.

Vadå fel av misstag! Du menar att stora stygga jag skulle ha lurat den intet ont anande TS att slita bort sina sti-reglage, ersätta dem med "cantireglage" och sen ba "wtf, jag har inga växlar!?"? Antar du att folk är lågbegåvade och att bara du förstår allt eller vad är ditt problem. Och sluta lipa nu, vi vet båda hur du beter dig här på happy.
Läs första inläggen, idiot.

Läs första inläggen, idiot.
Jag är fullt medveten om att "önskade befintliga reglage " är "integrerad broms/växel för rakt styre" (se mitt svar tidigare i tråden)... därav mitt tips... det är väl bättre med fungerande bromsar än växlar kan jag tycka men det lämnar jag åt TS att avgöra själv. Så, vad är ditt problem?

Jag är fullt medveten om att "önskade befintliga reglage " är "integrerad broms/växel för rakt styre" (se mitt svar tidigare i tråden)... därav mitt tips... det är väl bättre med fungerande bromsar än växlar kan jag tycka men det lämnar jag åt TS att avgöra själv. Så, vad är ditt problem?
Mitt problem är att du hittar på saker som inte är ett problem och som grundar sig i ingenting. Jag vet inte ens vad jag gjort. Du kanske är Jonjas brorsa?

Jag kan gärna kramas lite. Men hur skall man krama någon som först berättar en massa taskiga saker, och sen flyr? Ge mig feedback så skall jag tänka mig för, utöver kramen då. I just den här tråden har jag ingen aning om vad jag skrev fel från början. Efter det vet jag mycket väl vad som inte är ok.

Jag kan gärna kramas lite. Men hur skall man krama någon som först berättar en massa taskiga saker, och sen flyr? Ge mig feedback så skall jag tänka mig för, utöver kramen då. I just den här tråden har jag ingen aning om vad jag skrev fel från början. Efter det vet jag mycket väl vad som inte är ok.

Haha, ok. Är bara intresserad av era o andras tips (beefen får ni sköta själva haha). F ö blandade jag nog ihop dig med luthman fotografi, eller nåt. Hursom.

Nu kan jag inte göra mer. Varken med reglagen eller den utsträckta handen. Är det någon som vill mötas halvvägs eller är det en till Jonja? Inte upp till mig. Lyckat till med konverteringen.

Tillbaka
Topp