Ersätta axel med quick release

Magil

Aktiv medlem
På min Trek "standardcykel" sitter framhjulet (28") fäst med massiv axel och muttrar. Tänkte införskaffa ett framhjul till med dubbdäck på, min fråga är om det passar rakt av att montera ett hjul med quick release istället för klassiska muttrar?

Måste inte ha quick release men utbudet blir lite större om man kan välja båda sorterna.

Om OLD är samma (100 mm?) och axeln lika tjock (9 mm?), så borde det gå bra. Bromsarna skall förstås också passa. Kanske du kan låna ett QR-hjul och prova?

Det skall fungera. Om det inte är något obskyrt (som jättetjocka dropputs, hittepå OLD, något annat mysko).

QR är i grunden samma axel, men med ett borrat hål i där man monterar QR axeln för att spänna ihop förbandet. Är du osäker så testa med ett lånat hjul. Skrik till så finns det nog någon happyit i närheten med ett hjul över. Är det för skivbroms så har jag nog något hjul över med dubbdäck på

Tackar för svaren, är ett 28" tums hjul för fälgbroms jag behöver, 19mm fälgbredd. Ska sätta "sommardäcken" på det. Skånevintrar är ju som de är så tänkte att blir det för mycket barmark skiftar jag hjul för att spara lite på dubben.

Tillbaka
Topp