Ersättare till Scott-mtb

Wejna

Medlem
Ersättare till Scott-mtb
Hej på er!

För två år sedan införskaffade jag en alldeles ny och fin Scott Contessa Scale 720. Plötsligt förstod jag varför folk frivilligt satte sig på en cykel för nöjes skull: skillnaden mellan min ärvda mormorscykel och den skinande Scotten var avsevärd. Vi tog oss ut längs grusvägar och på stigar och plötsligt var det ju kul att cykla!

Nåväl, snabbspolning till juni 2017: något arsle beslutar sig för att min cykel istället ska vara dennes - min älskling är försvunnen. Kvar finns bara mitt brustna hjärta och cirka hälften av kostnaden för en ny i försäkringspengar. Dessutom har jag börjat plugga igen, så i kassan är det lite skralt.

Så nu till frågan om vad jag ska skaffa istället.

Var sugen på att prova årets modell av 720:n men i en storlek mindre än min förra, hade en strl S men den kändes snäppet för stor. Säljaren där jag köpte den gamla var måttligt intresserad av att beställa hem en strl XS för mig att prova, "det brukar ändå inte vara någon som köper den storleken". Hmm. Dessutom har den gått upp i pris, sisådär 11000:- för en ny. Billigare modeller finns ju iofs, men de är också tyngre för den här pygmén...

Har också hittat en Specialized Jynx Expert hos en annan butik, förra årets modell som säljs för kring 8000:-. Kan månne en sådan vara en värdig ersättare till min gamla flamma? Eller ska jag titta annorstädes? Åsikter mottages tacksamt!

Ersättare till Scott-mtb
canyon_logo.jpg

Ersättare till Scott-mtb
Som vanligt, ett djävla gnäll, noll eget arbete, ingen hjälp till TS. Om ni inte orkar annat än gnälla, varför är ni här?
Kom med egna förslag istället på 27,5" HT med luftgaffel runt 11 kg under 10000 kr.
Det är inte Canyons fel att de råkar ha en jättefin cykel på rea just nu. Jag har letat och hittar ingen som är mer prisvärd, just nu.
Rea på 13,4 kg (enl. Scott) Contessa Scale 720 2017 https://www.sport-bittl.com/en/scott-contessa-scale-720::86420.html

Ersättare till Scott-mtb
Sixten Fors sa:
Som vanligt, ett djävla gnäll, noll eget arbete, ingen hjälp till TS. Om ni inte orkar annat än gnälla, varför är ni här?
Kom med egna förslag istället på 27,5" HT med luftgaffel runt 11 kg under 10000 kr.
Det är inte Canyons fel att de råkar ha en jättefin cykel på rea just nu. Jag har letat och hittar ingen som är mer prisvärd, just nu.
Rea på 13,4 kg (enl. Scott) Contessa Scale 720 2017 https://www.sport-bittl.com/en/scott-contessa-scale-720::86420.html

+1000

Ersättare till Scott-mtb
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Som vanligt, ett djävla gnäll, noll eget arbete
Det är väl faan inget jobb att posta samma jäkla canyonlänkar om och om och om och om igen...
Och vad tillförde du just nu?

Har du reflekterat över att det startas 2-3 nya trådar om dagen med samma fråga: "Hjälp att hitta mest prisvärda HT för 10 K"
...är det då konstigt att svaren är liknande? Jag känner mig trygg i den rekommendation jag ger, hittar du en bättre/lättare/finare/mer prisvärd cykel så skit ur dig ett förslag istället för att gnälla om och om och om och om igen...

Ersättare till Scott-mtb
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Som vanligt, ett djävla gnäll, noll eget arbete
Det är väl faan inget jobb att posta samma jäkla canyonlänkar om och om och om och om igen...
Och vad tillförde du just nu?
Har du reflekterat över att det startas 2-3 nya trådar om dagen med samma fråga: "Hjälp att hitta mest prisvärda HT för 10 K"
...är det då konstigt att svaren är liknande? Jag känner mig trygg i den rekommendation jag ger, hittar du en bättre/lättare/finare/mer prisvärd cykel så skit ur dig ett förslag istället för att gnälla om och om och om och om igen...
Om du läser vad TS skrev så är väl lokal LBS självklart och får vi bara veta vart hon bor så kan vi rekommendera en...
Var det något mer?

Ersättare till Scott-mtb
emmer sa:
Om du läser vad TS skrev så är väl lokal LBS självklart och får vi bara veta vart hon bor så kan vi rekommendera en...
Var det något mer?
Det står inte i TS text/fråga, det är din gissning, vilket kan vara rätt eller fel. Dessutom ger hennes LBS dålig service, precis som LBSer gör. Vilket är fullt förståeligt, att beställa hem en Contessa 720 i rätt storlek på vinst och förlust kostar handlaren pengar, blir den inte såld till "normalpris" inom rimlig tid är det säkert en backaffär.

Jag läste det ungefär som att TS vill ha en fin och bra cykel, om den är bättre/lättare än den gamla 14-kilos cykeln med Suntour gaffel är det bra. Begränsad budget, varje tusenlapp gör ont. Vill göra en "bra affär" på en fin cykel.

Ersättare till Scott-mtb
Sixten Fors sa:
emmer sa:
Var det något mer?
Det står inte i TS text/fråga, det är din gissning, vilket kan vara rätt eller fel. Dessutom ger hennes LBS dålig service, precis som LBSer gör. *bla bli bla*
Jo, det finns även sämre LBS varför en rekommendation i närheten är vettigt.
För det kunde ju vara kul för TS att slippa cykla på konstig storlek igen tills nästa bov halkar förbi.
(Även om man nu kan tillbringa sommaren med att posta sin Canyon fram och tillbaka om man inte är nejd med storleken man klickade hem lite på chans. För du lyckades väl läsa att TS var lite tvehågsen om storlek?)

Ersättare till Scott-mtb
Det är inte raketforskarsvårt med val av storlek på en instegs-HT runt 10K.
Contessa har 69,5 graders gaffelvinkel, de flesta andra 70 grader, den jag tipsade om 68,5 grader.
Alla cyklar har i princip samma vinkel på sadelröret, sadeln går att höja/sänka och flytta fram/bak på ALLA cyklar.
Stammen går att flytta upp/ner med spacers och vända +/- 5-7 grader på ALLA cyklar.
Olika lång stam går att sätta på ALLA cyklar. Från Canyon får du välja/byta gratis om du inte trivs med std. längd.
Contessa har 680 mm brett styre, Canyon 720 mm, det går att kapa till 680 om man vill.
Alla cyklar har nog 170 mm vevar, för att Deore inte finns i kortare än 170 mm.
Contessa har 545, 565 eller 580 mm långt överrör (XS, S, M), GC 541 eller 573 mm (XS, S).
Contessa och GC har samma stack (höjd till styret, gaffel + styrhuvud) på alla cyklar och storlekar ovan.
Däremot är det skillnad på 14 och 11 kg cykel, varje gång man är ute och cyklar.

GC AL SL 7.9 för kroppslängd 150-162 cm storlek XS, 162-172 cm storlek S. Funkar garanterat, om Contessa funkar, då det är samma mått.

Ersättare till Scott-mtb
Tack för input! Det känns lite som ett mörker att köpa vettiga saker med liten kassa. Å andra sidan så kan man ju förhoppningsvis uppgradera sig senare om man går ned sig helt i cykelträsket... vilket jag hört sägas kan hända, hehe.

Har kikat på den Canyon-modellen som SF länkade till och den ser ju fin ut, men det känns lite vanskligt att inte kunna prova innan köp. Jag vet ju inte om storleken funkar då det inte var topp på min förra.

Befinner mig i Umeå, och Team Sportia var ointresserade av att hitta rätt storlek åt mig. Då blev jag likaledes ointresserad av att handla hos dem. :P

Var däremot också till By Bike och där kändes servicen mycket bättre, provade Specialized:en där. Vad jag kan förstå så är det denna:
https://www.specialized.com/se/en/jynx-expert-650b/106889

Den kändes... okej? Kanske inte wow, men okej, och det är kanske vad som kan begäras på sån kort stund provcykling? Är det något att ha? :)

Ersättare till Scott-mtb
Sixten Fors sa:
Hur lång är du?
Vilken ramstorlek på förra?
Vad kändes inte så bra?

Sisådär 158 cm.
Scotten var en storlek Small.
Hmm, för att nå styret blev jag tvungen att sitta för långt fram på sadeln. Detta trots framflyttad sadel. Det kan förvisso ändå ha varit en inställningsfråga?

Ersättare till Scott-mtb
om small fanns i den sura affären och du i övrigt gillade din tidigare cykel kan du ju pröva den med kortare styrstam. tar max 3 min för dom att byta.

om det är försäkringsfråga tror jag det sas lönar sig att återanskaffa en strax dyrare hoj än den gamla.

Ersättare till Scott-mtb
Wejna sa:
Sixten Fors sa:
Hur lång är du?
Vilken ramstorlek på förra?
Vad kändes inte så bra?

Sisådär 158 cm.
Scotten var en storlek Small.
Hmm, för att nå styret blev jag tvungen att sitta för långt fram på sadeln. Detta trots framflyttad sadel. Det kan förvisso ändå ha varit en inställningsfråga?

Det var precis vad jag anade, en för lång styrstam (standard 7 cm) som inte åtgärdades på två år. Skärpning :)
Hur hjälpte din cykelhandlare att fixa din sittposition? inte alls tydligen...

Contessa i Small har 56,5 cm långt överrör.
Contessa i X-Small har 54,5 cm långt överrör.
Grand Canyon AL SL 7.9 i stl XS för 150-162 cm cyklist har 54,1 cm långt överrör. Alltså drygt 2 cm kortare än din gamla cykel.

En ny styrstam kostar annars 300 kr och tar 6 minuter att byta. Vem som helst klarar att byta en stam, 7 skruvar, en insexnyckel.
Om du vill ha 4,5 cm kort stam som min 150 cm långa son har på sin Scott Scale, eller en 7 cm stam som kommer standard på Grand Canyon AL SL 7.9, eller något där emellan är det väl bara att köpa en ny, t.ex. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=198456

Jag har för mig att Canyon byter längd på din stam utan kostnad inom 14 dagar, om du inte trivs med den längd som sitter standard. De har säkert 4, 5 och 6 cm stammar att välja mellan i samma modell som kommer mer cykeln.

Att byta stamlängd eller vinkla den upp/ner, eller addera/ta bort styrrörsdistanser är grundläggande för alla cyklar för att anpassa den till sina preferenser. Det är inte ett dugg svårt, läskigt eller farligt att experimentera med styrstam själv.

Senast ändrad:
Ersättare till Scott-mtb
Vet inte om du bara är intresserad av nytt men du får ju en ganska ok hoj beggad för de pengarna också!

Kan ju vara värt att kolla in! Känner du nån cykeltokig som kan hjälpa dig med att se till att cykeln är i bra skick och rätt utrustad så tycker jag absolut det är värt att kolla på också!

Ersättare till Scott-mtb
Är du 158 så kommer en small i många fall vara för stor, skulle jag tro. Tror du helst bör ha en XS.

By Bike har jag vart inne på några gånger när jag besökt Umeå. De har ju ett brett sortiment av modeller från Specialized å verkar kunna sina saker.
Tror att cykeln de rekommenderade var i rätt storlek, vilket gör hela skillnaden å är viktigare än märke å utrustning. :)

frid!

Senast ändrad:
Ersättare till Scott-mtb
kom på att jag hade ett styrstamsbyte i pipelinen på min gamla cykel, så tog tid. min uppskattning var för optimistisk, det tog hela 4 min 21 sek. utan medhjälpare eller skruvdragare.

det finns nog potential att kapa tiden om det nu önskas.

i försäkringsärenden brukar man straffas med 30 procent avdrag om man vill ha cash. kör beg-köp mindre intressant.

mindre ram längre styrstam vs längre ram kortare styrstam, vilket är bättre och roligare? jag tror trenden är det senare.

Senast ändrad:
Ersättare till Scott-mtb
kais01 sa:
det tog hela 4 min 21 sek. utan medhjälpare eller skruvdragare.
mindre ram längre styrstam vs längre ram kortare styrstam, vilket är bättre och roligare? jag tror trenden är det senare.
Snyggt jobbat med tiden alltså.

Är i övrigt helt enig med dig ang. fördel längre ram + kortare stam på en standard HT med 69-70 graders gaffelvinkel. Just därför har min son trots 150 cm längd fått en Scale 26" i Medium med kort stam. Blir samma avstånd till styret som stl XS men en nästan 5 cm längre cykel som är stabilare i stöket och mindre benägen att kasta honom över styret. Se nedan.
Scott3.png

Men som allt annat här i världen, det är en smaksak vad man tycker är bäst. Vore dock bra om fler vågade sig på att byta styrstam om cykeln inte känns optimal.

Ersättare till Scott-mtb
Jaguarverken säljer inte till privatpersoner heller... XXL säljer dock Giant... Snart har cykelvasan gått så då blir det rea på xc cyklar lite överallt...

Ersättare till Scott-mtb
Det Sixten beskriver med att "modernisera" en klassisk HT är inte så tokigt. Jag såg rätt många juniorer på 26" och 27,5" HT idag på SM med stora ramar och korta stammar.

De flesta ramar i XS/S/M med de hjulstorlekarna är rätt låga ändå så standover verkar funka fint.

Annars tycker jag allt en XS är rätt för dig. Min fru är en knapp decimeter längre än dig och kör en Contessa i XS. Den är enligt "tabellerna" en smula liten men hon har lite kortare lemmar än genomsnittet.

Ersättare till Scott-mtb
Kristoffer R sa:
Jag såg rätt många juniorer på 26" och 27,5" HT idag på SM med stora ramar och korta stammar.
Bara man inte får problem med att sadelvinkeln skiljer (Scale går ju i vart fall rakt mot vevhuset) så att man hamnar för långt fram på sadeln. Det handlar ju - hemmaritade tabeller och diagram till trots - inte bara om avstånd sadel styre utan även avstånd sadel vevparti samt avstånd sadel pedal. Men det kan ju vara tillräckligt lika på XS och S.

Ersättare till Scott-mtb
Samma kedjestagslängd 420 mm, BB offset -30 mm och vinkel på sadelrör 73,5 grader på Scale 26" från XS till XXL.

Samma sak med Scale 27.5" och 29", samma mått och vinklar i alla storlekar.

Bara att hissa stolpen i olika långa rör, och cykla vidare.

Ersättare till Scott-mtb
JTF sa:
fhansson925 sa:

Åter igen (efter att du skrivit det flera ggr igår, och flera påpekat ditt fel) det är INTE olagligt att cykla utan reflex OM man cyklar i dagsljus. Vid mörker gäller BÅDE reflexer och belysning.

Det är väl olika TS så det räcker inte att upplysa en gång vad lagen säger. Kan heller inte läsa att TS tänker cykla bara i dagsljus?

Ersättare till Scott-mtb
fhansson925 sa:
JTF sa:
fhansson925 sa:

Åter igen (efter att du skrivit det flera ggr igår, och flera påpekat ditt fel) det är INTE olagligt att cykla utan reflex OM man cyklar i dagsljus. Vid mörker gäller BÅDE reflexer och belysning.

Det är väl olika TS så det räcker inte att upplysa en gång vad lagen säger. Kan heller inte läsa att TS tänker cykla bara i dagsljus?

Varför utelämnade du belysning i ditt inlägg då?

Senast ändrad:
Ersättare till Scott-mtb
JTF sa:
fhansson925 sa:
JTF sa:
fhansson925 sa:

Varför utelämnade du belysning i ditt inlägg då?

Cyklar man när det är mörkt är det kanske bra att se själv, speciellt i skogen. Det finns batteridrivna lampor att sätta på styret etc så någon nav-dynamo behövs inte numera. Det finns många MTB cyklister som struntar i lagar och regler och cyklar med endast lyse utan reflex. Det förstör för alla andra som vill fortsätta kunna åka cykel till jobb etc.

Ersättare till Scott-mtb
fhansson925 sa:
JTF sa:
fhansson925 sa:

Jag kan inte heller läsa att jag tänker cykla utan reflexer, ringklocka eller belysning, men det hindrar ju inte dig från att komma med pekpinnar? I en tråd om nåt helt annat... :D

Ersättare till Scott-mtb
Wejna sa:
fhansson925 sa:
JTF sa:
fhansson925 sa:

Jag kan inte heller läsa att jag tänker cykla utan reflexer, ringklocka eller belysning, men det hindrar ju inte dig från att komma med pekpinnar? I en tråd om nåt helt annat... :D

Pekpinnar eller inte, om nu fhansson925 börjar med att hänvisa till lagen så ska väl det som verkligen gäller skrivas? Men det är väl inte så noga...

Ersättare till Scott-mtb
JTF sa:
Wejna sa:
fhansson925 sa:
JTF sa:
fhansson925 sa:

Pekpinnar eller inte, om nu fhansson925 börjar med att hänvisa till lagen så ska väl det som verkligen gäller skrivas? Men det är väl inte så noga...

Det står ganska tydligt vad som gäller här: https://www.transportstyrelsen.se/s...t-motorcyklist/Trafikregler/Regler-for-cykel/

Tillbaka
Topp