ESS 2023 - info och tankar kring det hela?

shro0maz

Aktiv medlem
Hallå alla vintervilande geggcyklister! Snart är det dags o damma av åbäket i garaget och packa bilen!! ESS 2023 står på tapeten för året!

Det här med att skaffa licens är man på det klara med, cykel, skydd etc är ju givet det med.

Men!! Personligen har jag aldrig kört någon enduro tävling, och ESS går av stapeln 22-23/4 i Göteborg så den blir nog till att ge sig iväg på!

Som sagt har jag aldrig varit på, än mindre kört en enduro tävling, vet hur tidtagning etc funkar. Så är på jagt efter logistik tips, bra att veta saker, etc. Ja all info är välkommen.

Vi kan börja med GBG-Endurot,

Ni som kört den fler gånger kanske kan lämna lite tips på följande.

Boende i nära anslutning till eventet
Finns bra mekmöjligheter eller blir det till o packa med hela verkstaden o ställ?
Svårighet på banor, jämfört med t.ex itsy bitsy/kristin i järvsö eller vm banan i Åre dom måttstockar. Den senare, vm banan, är klart svårare än itsy/kristin i järvsö men jämför med dom om ni känner till dom. Att säga ”svårast skit jag kört” ger ingen relaterbar info alls, du kanske börja cykla förra veckan.

Bra att ha saker i väskan under tävlingen, om ni kör ryggsäck, midjeväska, packar ramen full etc

Hur brukar träningarna gå till?

Ja, är ute efter all matnyttig info, så dela vad ni har om ni själva funnit nytta av det, eller tror att det kan va nyttig info!!

Tänker att vi kan föra diskutionen efter startordning, så Göteborgsenduron är först ut! Välkomna att starta snacket!

Ps, jag hade en liknande tråd inför 2020, men Covid, husrenovering och annat skit kom ju imellan, så vi gör en ny för 2023 och hoppas det går bättre!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Som sagt har jag aldrig varit på, än mindre kört en enduro tävling, vet hur tidtagning etc funkar. Så är på jagt efter logistik tips, bra att veta saker, etc. Ja all info är välkommen.

Finns bra mekmöjligheter eller blir det till o packa med hela verkstaden o ställ?
Svårighet på banor, jämfört med t.ex itsy bitsy/kristin i järvsö eller vm banan i Åre dom måttstockar. Den senare, vm banan, är klart svårare än itsy/kristin i järvsö men jämför med dom om ni känner till dom.

Bra att ha saker i väskan under tävlingen, om ni kör ryggsäck, midjeväska, packar ramen full etc

Hur brukar träningarna gå till?

Ta med dubbla skor och skydd ifall det regnar på lördagen, det blir mysigare på söndagen med torra grejjer. Om man är känslig, jag har alltid en sko-tork i bilen.

Ta med så du är självförsörjande på reservdelar och verktyg. Nu startar jag t ex alltid med nya bromsbelägg och kedja men om man är lagd på det hållet att man hellre chansar så ha med det du kan tänkas behöva i reserv så du kan byta på lördag kväll. Däck t ex om man dödar dem redan på träningen.

Jag har en slang, kedjelås, baconstrips, multitool, växelöra, bakväxellänk, patron, 2 strips, några bars och sportdryck/vatten med mig. Har det på cykeln.

Det brukar gå till så att några hundra cyklister snurrar runt och letar efter tävlingsområdet eftersom ingenting är skyltat och har man inte varit där innan så är det kört om man inte stöter på någon som känner någon som sagt något om var banan kan tänkas vara.

När man väl hittat banan (idag får man väl gpx dagen innan? Ta med utrustning så du kan få in det i din cykeldator) så brukar vi cykla igenom sträckorna enligt den ordning som ska ske på tävlingsdagen. Oftast stannar man och tittar extra och provcyklar svårigheter. Jag tycker inte om att lägga allt för mycket tid på detta då det mest blir att man förstorar upp problemet.

Orkar man så cyklar man allt ett varv till efter att ha käkat lunch.

Anders Lantz

Aktiv medlem
Tjenare.

Det finns en del info om boende m.m på info sidan vid anmälan. Har du husbil eller vagn så kan man ställa upp på pendelparkeringen vid Lackarebäck. Mat och fika kommer att finnas tillgängligt på tränings och tävlingsdagen. Alla banor och transporter kommer att vara väl uppmärkta. (ja vi lärde oss fån förra året ;) )
Det kommer att bli lite party hos Mtbstore på lördag kväll för den som är sugen.

shro0maz

Aktiv medlem
hur går träningen till? läste att banorna släpps den 21/4 kl 20:00, får man va uppe tidigt på lördagen för att träna ( 22a) samma dag som tävlingen?

just i gbg, hut lång är varje tur upp, tid/höjdmeter?

party är alltid trevligt, har ju så när hem, 30 mil så kanske passar partyxD

shro0maz

Aktiv medlem
Tävlingen brukar vara på söndagen och träning på lördagen.
Tur jag gick in o kollade schemat du.. hade läst lite fel, trodde tävling elit gick lördag o motion söndag, men då är ja me på det hela! Fan då funkar det ju iaf att ja åker tidigt lördag o så har man hela lördagen på sig att lära sig lite sektioner som känns bra o ha kolla på😅.

Planerar en dags runda nu den 8e april, lördag, med att åka ner o cykla en dag där i området o ”tjuvträna” lite !! OM någon lokal åkare är sugen på o hänga på en hel dag (eller så länge ni orkar) är ni mer än välkomna o guida lite där🥳.

Någon som har några matnyttiga tips inför en första tävling?

Bobokrull

Medlem
Ska också prova på min första tävling. Anmälde mig dock till den korta versionen.
Någon som har bra tips på straps eller liknande för att få med sig en slang, däckverktyg osv ?

Lingon

Aktiv medlem
Ska också prova på min första tävling. Anmälde mig dock till den korta versionen.
Någon som har bra tips på straps eller liknande för att få med sig en slang, däckverktyg osv ?
Rulla in däckjärnen i slangen och tejpa fast under överröret med eltejp?

Var förresten och provrullade förra årets banor i Lackarebäck härom veckan. Blev positivt överraskad, fanns faktiskt lite fallhöjd och roliga sträckor!
Fast göteborg i april är väl 90% chans till lerfest, så det blir nog lite tuffare än det fina frystorksde föret jag hade. 😁

Senast ändrad:

shro0maz

Aktiv medlem
Haha, säg inte så! Vi vill ju ha sol o fint på vår första tävling 😌😅

Ute på en sväng igår, stackara cykeln behöver gås igenom rejält inför säsongen, lill gumman har typ stått still mer eller mindre ett år😫

Nytt bakdäck
Ny bakfälg
Nya höljen o wire
Nya bromsslangar
Kedja
Framdrev
Kassette
Med mera.. nån som känner till en lämplig bank o göra snabba uttag på!?!?

Senast ändrad:

Anders Lantz

Aktiv medlem
Tur jag gick in o kollade schemat du.. hade läst lite fel, trodde tävling elit gick lördag o motion söndag, men då är ja me på det hela! Fan då funkar det ju iaf att ja åker tidigt lördag o så har man hela lördagen på sig att lära sig lite sektioner som känns bra o ha kolla på😅.

Planerar en dags runda nu den 8e april, lördag, med att åka ner o cykla en dag där i området o ”tjuvträna” lite !! OM någon lokal åkare är sugen på o hänga på en hel dag (eller så länge ni orkar) är ni mer än välkomna o guida lite där🥳.

Någon som har några matnyttiga tips inför en första tävling?
Alla klasser tränar på lördagen och tävlar på söndagen.
Men elit och u21 kör Pro stage och E-mtb kör Power stage klockan ca 15:00 lördag eftermiddag.
Då är det endast en sträcka som körs.

Maakus

Aktiv medlem
Haha, säg inte så! Vi vill ju ha sol o fint på vår första tävling 😌😅

Ute på en sväng igår, stackara cykeln behöver gås igenom rejält inför säsongen, lill gumman har typ stått still mer eller mindre ett år😫

Nytt bakdäck
Ny bakfälg
Nya höljen o wire
Nya bromsslangar
Kedja
Framdrev
Kassette
Med mera.. nån som känner till en lämplig bank o göra snabba uttag på!?!?

SMS-lån :P

Köp & Sälj

Topp