Ev flytt till Uppsala. Var ska man bo (stigcykling)

Erik O

Aktiv medlem
På grund av anledningar ser de ut som att familjen ska lämna mtb-meckat Göteborg och slå ner våra bopålar i Uppsala. Här i Göteborg är jag bortskämd med fantastisk cykling i både Delsjön och Ängårdsbergen med både flowiga och köttiga stigar med mycket upp och ner, och det är också den cyklingen jag gillar bäst. Alltså inte xc med fokus på puls och träning. Min känsla när jag tänker på Uppsala med omgivningar är ju att det är rätt platt och i alla fall nära stan med rätt begränsade skogsområden. Men jag ser ju att det cyklas en del i Uppsala också och det gäller ju att göra det bästa av situationen. Så var ska man bo om man vill ha relativt nära till bästa stigcyklingen, Det är hus som gäller iaf på lite sikt. Tänker Sunnersta är rätt klockrent mellan Lunsen och den där andra skogen. Eller finns det andra områden som också är värda att fundera på, kanske lite mer utanför stan?

Om du är sugen på Lunsen har du hela stråket Bergsbrunna-Vilan-Nåntuna-Sävja som följer skogen. Om Nåsten lockar så har du istället Sunnersta-Gottsunda-Norby-Eriksberg. Sunnersta ligger lite lagom mellan områdena. Det finns en del fin cykling även runt Vedyxa och norr om stan runt Gozzis grop.

Uppsala är så pass litet att det egentligen kvittar var du bor. Du når alla områden enkelt med antingen en halvtimmes transport eller en sväng med bilen. Jag skulle inte välja bostad efter cykelområde. Men så är det lätt för mig att säga, som är uppvuxen med Lunsen utanför dörren...

Tack för tipsen. Det kan ju också bli att vi hamnar lite längre utanför stan och då är det kanske mer viktigt att bo åt rätt håll så att säga. Men kan man säga att den bästa cyklingen runt Uppsala är Lunsen och Nåsten?

lunsen är största området och gränsar även mot lugnetbanan och morga hage. Bor själv i vilan, så det blir såklart mest på den sidan av stan. Nåsten är också superfint. Knivsta har en fin mtbbana och det går att leta sig upp i lunsen från det hållet också.

Kolla in fb gruppen Uppsala stigcyklister ?

Loftberg sa:
Uppsala är så pass litet att det egentligen kvittar var du bor. Du når alla områden enkelt med antingen en halvtimmes transport eller en sväng med bilen. Jag skulle inte välja bostad efter cykelområde. Men så är det lätt för mig att säga, som är uppvuxen med Lunsen utanför dörren...
+1
I dagens läge skulle jag tyvärr låta andra aspekter väga avsevärt tyngre. Som t.ex. områdets rykte och kriminalitet, såvida man inte gillar att ha kulor vinande runt huvudet. Men det kanske är lika illa i Gbg så ni är vana?

Ett tips är att titta utanför Uppsala också efter lämpliga bostäder, Storvreta och Örsundsbro är orter där priserna är lägre, kommunikation är ok till Uppsala.

Mvh

skyhawk sa:
Ett tips är att titta utanför Uppsala också efter lämpliga bostäder, Storvreta och Örsundsbro är orter där priserna är lägre, kommunikation är ok till Uppsala.

Mvh
Orter dit Upptåget går är ett plus. Man är i Uppsala på 10-20 minuter i många fall.

Skulle jag tvingas välja sida och bara hade cyklingen att ta hänsyn till så hade jag helt klart prioriterat närhet till lunsen. Därefter Nåsten.
Sunnersta är annars, som du är inne på, väldigt bra läge för cykling i båda skogarna. Du får dessutom nära till Sunnerstagroppen där det byggs endurospår med i alla fall 20-30 meters fallhöjd. Närhet till bad dessutom.

Längre ut, ja, kanske söder om Lunsen. Det ger närhet till Knivstas fina MTB-spår. Men södra delen av Lunsen är platt och fyllt med kladd-lera så njae, kanske inte ändå. Nordvästra delarna har finaste stigarna med sten, hällar och mycket barrskog.

s sa:
Närhet till bad dessutom.
Om vi ska bortse från Miss Lycka's lika menlösa som ändlösa trollinlägg så kan vi återgå on topic. Och vad gäller kombination bad och cykel känner jag att Morga har en särskild sådan plats hos mig. Som huvudsakligen Lunsen-fokuserad cyklist gillar jag att även försöka väva in Morga Hage i mina rundor. Jämfört med Lunsen är det betydligt mer lättcyklat och inbjuder till högre farter och mer traditionell XC/Långloppsmiljö. Dessutom ligger hela Morga naturreservat intill Mälaren, vilket nästan alltid inbjuder till ryck i badtarmen. Och cyklar man i Lunsen är det bara en landsväg som skiljer det från Morga. Så det här är en starkt bidragande faktor till varför stans södra skogsområden är extra trevliga för skogscyklister!

Tack för alla tips. Kristen community och blottare är väl kanske inte på plussidan direkt. Såklart styrs allt ju inte av tillgången till bra stigar men för mig är det ändå en viktig faktor. Uppskattar verkligen att kunna dra ut en timme när man får tid över och då är närheten viktig. Sen är det ju det här med huspriser och annat som spelar in. Hur är det annars öster om stan, där verkar finnas en jäkla massa skog i varje fall?

Erik O sa:
Hur är det annars öster om stan, där verkar finnas en jäkla massa skog i varje fall?

Vi har ju Vedyxa där som nämndes ovan. Lär vara bra men inte provat själv. Men det är fortfarande rätt nära stan. Runt Fjällnora (klassiskt friluftsområde för Uppsalabor) finns det några ok stigar. Dock inte varit där så mycket och närgranskat utbudet.

Håller själv till i närheten av Knivsta och då är ju Lunsen nära som nämnts. Skriver också under på att Morga är riktigt härligt för lite fincykling när det börjar bli lite varmare. Där finns det också lite backar om det lockar.

Om du också gillar att cykelpendla en del finns det ju rätt många möjligheter att bo så man kan få en rätt fin sträcka till jobbet där man kan gasa på utan att fastna i någon trafikinfarkt.

Senast ändrad:
Norr om stan har vi såklart Gozzis, och även om jag som idiot från Lunsenområdet valt att cykla dit (20 km) för några Happyrundor vilket kanske kan ses som lite i längsta laget för en transport enkel väg, så tycker jag ändå det är värt att ha i åtanke.

Är relativt nyinflyttad till Uppsala. Bott i Flogsta ett år och snart inne på ett halvår i Luthagen. Ca 4km till Nåsten och Håga skogen, samt dryga 10km till Sunnersta. Till Sunnersta tycker jag det är smått drygt att trampa asfalt ifall man ej har bil, men det är görbart. Kan tycka att Rosendal ligger ganska bra till för skogscykling om man fortfarande vill bo relativt centralt.

Loftberg sa:
s sa:
Närhet till bad dessutom.
Om vi ska bortse från Miss Lycka's lika menlösa som ändlösa trollinlägg så kan vi återgå on topic. Och vad gäller kombination bad och cykel känner jag att Morga har en särskild sådan plats hos mig. Som huvudsakligen Lunsen-fokuserad cyklist gillar jag att även försöka väva in Morga Hage i mina rundor. Jämfört med Lunsen är det betydligt mer lättcyklat och inbjuder till högre farter och mer traditionell XC/Långloppsmiljö. Dessutom ligger hela Morga naturreservat intill Mälaren, vilket nästan alltid inbjuder till ryck i badtarmen. Och cyklar man i Lunsen är det bara en landsväg som skiljer det från Morga. Så det här är en starkt bidragande faktor till varför stans södra skogsområden är extra trevliga för skogscyklister!

+1 på Morga. Lite snabbare stigar än Lunsen. Men så oändligt mkt vackrare miljö. När jag inte vet vart jag ska hoja så funka det alltid men tur till morgaområdet. Det var där allt böjrade för min del i slutet av 80-talet/början på 90-talet.

Det låter ju helt klart som att för stigcykling så är lite söder om stan med tillgång till Lunsen, Morga och inte allt för långt ifrån Nåsten. Skönt ändå att ha lite koll på det. Sen får det ju såklart balanseras upp mott andra preferenser inom familjen. Som var våra vänner bor, pendlingsmöjligheter huspriser etc. Men hur som helst tack för hjälpen.

Erik O sa:
Det låter ju helt klart som att för stigcykling så är lite söder om stan med tillgång till Lunsen, Morga och inte allt för långt ifrån Nåsten. Skönt ändå att ha lite koll på det. Sen får det ju såklart balanseras upp mott andra preferenser inom familjen. Som var våra vänner bor, pendlingsmöjligheter huspriser etc. Men hur som helst tack för hjälpen.

Var bor du nu?

Pendlingsavstånden i Uppsala är ju väldigt korta (så länge man bor rimligt nära stan, typ Sunnersta eller liknande) i jämförelse med t.ex. sthlm.

Luthman Photography sa:
Erik O sa:

Var bor du nu?

Pendlingsavstånden i Uppsala är ju väldigt korta (så länge man bor rimligt nära stan, typ Sunnersta eller liknande) i jämförelse med t.ex. sthlm.

Örgryte, kan nog inte bo mkt bättre i Sverige för stigcykling. Vad gäller pendling så kommer det ju säkert bli lite sämre med tanke på att vi lär skaffa hus om vi flyttar till Uppsala. Jag är väl nöjd om jag har möjlighet att cykelpendla till centrala Uppsala.

Erik O sa:
Luthman Photography sa:
Erik O sa:

Var bor du nu?

Örgryte, kan nog inte bo mkt bättre i Sverige för stigcykling. Vad gäller pendling så kommer det ju säkert bli lite sämre med tanke på att vi lär skaffa hus om vi flyttar till Uppsala. Jag är väl nöjd om jag har möjlighet att cykelpendla till centrala Uppsala.

Ditt första påstående kanske jag inte håller med om. Men det hör inte hit.

Så länge du inte hamnar långt utanför stan är det nog inga större problem att cykelpendla till centrum. Nu har jag inte bott i Uppsala på typ 10år, men jag misstänker att stadsdelarna inte flyttat på sig :)

Många är cykelpendlarna med regnet piskande i ansiktet i den ständiga motvinden på de öppna fälten söder om Uppsala...

Luthman Photography sa:
Erik O sa:
Luthman Photography sa:
Erik O sa:

Var bor du nu?

Ditt första påstående kanske jag inte håller med om. Men det hör inte hit.

Så länge du inte hamnar långt utanför stan är det nog inga större problem att cykelpendla till centrum. Nu har jag inte bott i Uppsala på typ 10år, men jag misstänker att stadsdelarna inte flyttat på sig :)

Nä det finns kanske nån annan tråd där det kan debatteras :)

Jag är uppväxt i Uppsala. Tycker att vi missar rullstensåsen i den här tråden. Från Morga/Djupviken i söder förbi Sunnersta och SLU till Sten Sture monumentet inne i stan. Längst med Fyrisån helt enkelt. Åsen är inte många höjdmeter men det finns lite roliga ställen.

Japp. Åsen är najs. Bra ställe att springa på också. Fast frågan är vad som händer när de bygger ut ulleråke och ulltuna. Gud vet vilka galna planer kommunen har.

Tillbaka
Topp