EvoBike Travel - ett bra val?

niiloa

Medlem
Funderar på hopfällbar elcykel-köp och har kikat en del på EvoBike Travel. Den verkar vara prisvärd - budgetpris, javisst - men det mesta jag hittar beträffande recensioner och användaromdömen är flera år gammalt. Om det finns några som har 'fräscha' erfarenheter att dela med sig så vore det toppen!

Funderar på hopfällbar elcykel-köp och har kikat en del på EvoBike Travel. Den verkar vara prisvärd - budgetpris, javisst - men det mesta jag hittar beträffande recensioner och användaromdömen är flera år gammalt. Om det finns några som har 'fräscha' erfarenheter att dela med sig så vore det toppen!
Hoppa den landminan. Deras support är urusel och de har ingen aning om vilka komponenter som sitter i deras egna cyklar. Jag har utfört en del garantijobb och reklamationer på deras cyklar för att billiga skitkompontenter gett upp efter bara några månader. Bland annat "Travel".

Kunden går hem med trasig cykel efter felsökning och ber EvoBike skicka nya grejer.
Veckorna går och grejerna kommer till slut på posten och kunden släpar åbäket till verkstad igen som konstaterar fel komponent. Sen börjar det om.

Utöver att supporten är hopplös så får du bättre cykel för samma pengar hos de större, mer kända märkena som Crescent mfl. Modellen Travel har ett 30-50% mindre batteri än konkurrenterna trots att du väljer det "stora" batteriet och inte ens då har de kopplat belysningen till det utan monterat är små, vanliga lampor du måste byta AA/AAA batterier i för jämnan. Fälgbromsar av låg kvalitet och utanpåliggande växlar av lägsta kvalitet som medför onödigt slitage.

Letar du hopfällbar elcykel så får du för ca 20 000-22 000 kr tex. en Ecoride Fold eller en
Monark Delbar som båda har skivbroms, integrerade växlar (mer lättskött), integrerad belysning och längre räckvidd/livslängd på batteri samt en bra support. De få tusenlapparna sparar du fort in.

Det låter onekligen inget vidare. Har också varit lite fundersam när jag knappt hittar något alls om cykeln på webben, förutom på Evobike egen webb.

Ja dessutom är just EvoBike Travel pga sin prislapp en klassisk instegselcykel, ka ske den första elcykeln man köper och har därför inget att jämföra med och då tycker man bara att det är toppen att susa fram oansträngt och lämnar en femstjärnig recension. Lite falskpositivt på omdömet skulle jag säga.

Även en Rawbike är bättre trots utanpåliggande växlar som inte behövs på den här typen av elcykel i min mening. Jag tycker dock Rawbike är en överhypad fluga.

Tillbaka
Topp