Excentriskt vevlager och vintersalt

squarepusher

Aktiv medlem
Hej,

Tittar på ramar för att bygga en SS och pendla under vintern på men ifall man vill ha skivbromsar så verkar det vara kedjespänningsjustering via excentriskt vevlagret som gäller.

Hur fungerar det med all korrosionsproblematik som förekommer på de sopsaltade cykelbanorna på vintern?

Någon som har någon erfarenhet?

Charge Plug, Pinnacle Dolomite etc har denna konstruktion.

Mvh JM

Är man riktigt nojig kan man komplettera med tunnflytande rostskyddsmedel på de rörliga delarna. Ska mycket till innan det lilla saltet på cykelbanan rår på det.

Därför jag har vintercyklat några säsonger och sett vad saltet gör med cykeln.

tex. Nav, Fälg, skivbromsok, bakväxel, kedja.... listan kan göras lång.

Jag skulle tro att det beror mycket på hur man cyklar och var man cyklar ifall man fått problem.

Lösningen är bra stänkskärmar. Jag har hittills i hyfsat välsaltade Göteborg inte haft några haverier jag kunnat skylla på saltet.

Rattnalle sa:
Lösningen är bra stänkskärmar. Jag har hittills i hyfsat välsaltade Göteborg inte haft några haverier jag kunnat skylla på saltet.

+1

Det var som en uppenbarelse för mig när jag upptäckte vad en lååång egolapp gör för drivlinans fräschör under vintern.

Jag har haft två cyklar med EBB, en Salsa och en Cannondale, och jag har inte kunnat märka någon skillnad på de båda, vare sig under sommar eller vinter. Jag demonterade, gjorde rent och smörjde in en gång per säsong. Skitiga blir de men ingen korrosion.

Körde du i salt då eller var det vanlig vintercykling?

Gubbcyklist sa:
Jag har haft två cyklar med EBB, en Salsa och en Cannondale, och jag har inte kunnat märka någon skillnad på de båda, vare sig under sommar eller vinter. Jag demonterade, gjorde rent och smörjde in en gång per säsong. Skitiga blir de men ingen korrosion.

Gubbcyklist sa:
Jag vet inte om innerstadspendling i storstockholm året runt de senaste 7-8 innebär att cykla i salt

Vet inte om de saltar innerstaden lika hårt som cykelleden längs med Bergslagsleden/Drottningholmsvägen, men ja det skulle jag nog klassa som saltcykling.

Ok, då vet jag att det borde fungera med EBB

Tillbaka
Topp