Extreme serien Team Sportia

• Trådstartare Trådstartare JonnyL
  • Start datum Start datum
J

JonnyL

Guest
Är det nån som vet hur pass bra kvalitet det är på Team Sportias Extreme-serie .
Vi har kikat på Extreme Evil, vad mitt otränade öga kunde se så är den hyfsat bra utrustad till ett väldigt bra pris, typ 2000 kronor billigare än motsvarande cykel hos konkurrenterna.
Är det som vill tipsa om för och nackdelar?

Tack

Av de "Extreme"-hojar jag sett skulle jag vilja säga att de där 2000 kronorna är bortbantade på sådana komponenter som inte märks lika väl som bakväxel och växelreglage.

Bakväxeln var en Deore LX eller om det var XT, växelreglagen var deore tror jag.
Det är en 12-årig grabb som ska ha cykeln.
Ett bra köp eller blir man förbannad om ett halvår för att man snålade?

Jag skulle snackat med lokala cykelhandlaren angående fjorårets modeller istället. Han kan säkert föreslå något som gott och väl mäter sig med Extreme. Både prismässigt men framför allt prestandamässigt. Berätta vad Extremen kostar och att det är det du tänkt lägga och säg att du hellre vill handla av honom. För det vill du. Då får du kontakt med rätt man och därmed bättre service och hjälp med de där smågrejerna som annars kan göra att cykeln till slut bara blir stående. Cykelhandlarns lite högre priser på hojar i de lägre prisklasserna betalar sig fort skulle jag säga. Kan man meka själv och hålla sin hoj i trim kan man leta hoj utan att tänka på kontakt med en bra verkstad. :)

Ok
Det är väl lite så jag också tänkt innan jag såg extremen, kollade på Kona Shred hos cykloteket och Marvil Lizard hos TCM. Får väl åka och diskutera priser, några goda råd om dessa cyklar Lekeberg?

Ta med grabben och låt honom välja den hoj som tilltalar honom mest i den prisklass du förbehåller. Prestandan kan ni snacka om efter att han berättat vad hjärtat säger. Så länge du har koll på att det inte sitter alltför fattig utrustning på hojarna så kan det bara bli bra. Hör också med grabben vilken typ av cykling han kommer att ägna sig åt, och låt försäljaren guida er. Ta gärna en sväng extra till den där andra handlarn också så han får känna på vad denna underbara bransch har att erbjuda! :) Lycka till!

Köpte ny Scott YZ 3 till min grabb, ca 5 000 kr (då 11 år), bakfälg, vevlager samt vevparti gav upp relativt omgående (inom ett år). Frugan fick den efter bytt delar. Sonen fick en begagnad Kona Scrap som han flugit omkring med ett år nu utan ngr bekymmer, 5 500 kr begagnad.

Köpte ny Merida till mig själv för 5 000 kr, vevlager, vevparti samt två bakfälgar kass efter 1,5 år ca. Mycket hänger på hur frekvent man använder grejerna. (Frekvent service inräknad).

Hellre ngr spänn mer säger jag, och varför inte begagnat?

Jag köpte en Extreme (som är teamsportias eget märke) för nåt år sen och blev väldigt missnöjd.
Först hittade jag en varningslapp under styrstammen (där kollar man ju ofta???) som sa att den inte var till för dirt, offroad, eller nån sorts aggresiv körning. Jag bytte ut stam och styre, men någon vecka senare böjdes vevaxeln efter ett minimalt drop. Enligt mig är dom livsfarliga då dom utger sig att vara en riktig mtb, men bara är en vanlig hoj med grövre däck och ram.
Jag gick tillbaks och fick pengarna tillbaka. Köpte en "riktig" hoj hos min lokala cykelhandlare som dessutom erbjöd fri sevice i 1 år.

Mitt tips:

Gå till en riktig cykelhandlare.
Köp ett "seriöst" märke som vet vad dom pysslar med.

Tillbaka
Topp