Eylets i fälgar, går dom att ta bort?

rouster

Aktiv medlem
Hur sätts eylets fast i en fälg?
Enligt detta snitt på en mavicfälg ser det ut som att den på något sätt är nitad/böjd fast. Någon som vet om det går att lossa dessa från en mavic eller dt-swiss-fälg och sätta tillbaka samma eller nya igen på någorlunda smidigt sätt?

2118.gif

Luska fram dimensionen på lilla hålet i fälgen och borra ut den? :)
Det förutsätter att man är försiktig och att niten sitter fast ordentligt!

Tänkte du försöka sätta tillbaks dom sen också?

Nu har jag redan beställt ett hjulpar med målad fälg =)
Men det är fortfarande lockande att anodisera fälgar och annat då jag hittat ett ställe som bara skulle ha 200:- per fälg.
Borra bort dom är ju ett alternativ, men då är ju frågan hur knöligt det är att sätta dit nya..

Det är knöligt, enkelt att hitta enkelöljetter i rätt storlek och material, och även verktyget för att göra det.

Men att få det att lira ordentligt är svårare, de där rackarna vill gärna rotera i sina säten.

Dubbelbottnade öljetter såsom på bilden är ju ännu klurigare att finna.

Det känns inte riktigt som det är värt besväret om det inte är på fälgar man vet att man inte kommer paja.

öljetten är väl av rostfritt stål precis som karet man eloxerar i så det behöver inte bli något problem. Intressant projekt annars, berätta hur det går. (och kanske varför du ska göra det)

Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> öljetten är väl av rostfritt stål precis som
> karet man eloxerar i så det behöver inte bli
> något problem. Intressant projekt annars,
> berätta hur det går. (och kanske varför du ska
> göra det)

Ja man kanske skulle ringa och fråga om det är ok med lite rostfritt..
Utbudet av rödeloxerade fälgar var rätt magert om man vill komma under 500g/fälg. Hittade ingen alls faktiskt. Den lättaste jag hittade var nope http://www.actionsports.de/Felgen/Nope-Fun-Works-Track-Mack-red-26-Zoll::15225.html på 590gram
Har svårt att tro att kvaliten motsvarar en mavic-fälg i samma viktklass.
Det var billigare att eloxera än jag hade väntat mig så det lär testas på ett eller annat sätt, kanske sadelstolpe!

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är knöligt, enkelt att hitta enkelöljetter
> i rätt storlek och material, och även verktyget
> för att göra det.
>
> Men att få det att lira ordentligt är svårare,
> de där rackarna vill gärna rotera i sina
> säten.
>
> Dubbelbottnade öljetter såsom på bilden är ju
> ännu klurigare att finna.
>
> Det känns inte riktigt som det är värt
> besväret om det inte är på fälgar man vet att
> man inte kommer paja.

Aha.. gör det något om dom roterar? Jag tycker det borde finnas lösa som kan tryckas i underifrån som sedan endast hålls på plats av ekern + lite friktion. Om öljetten roterar borde det väl bara hindra ekern från att vridas runt sig själv? eller vad har jag utelämnat :p
Nu blir det inget bygge av hjul heller som jag hotade med tidigare. Tröttnade på att leta genom hela internet efter fälgar och fick nöja mig med några på crc..

Tillbaka
Topp