F-Si mot Scale, Epic ht skillnader

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 19579
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 19579

Guest
Blivit lite sugen på köpa lätt ht till xc, stig. Nyfiken på Leffty gaffel och funderar på en 2019 carbon 29fsi. Vad tycks om ram tex är den häppy korekt gämfört med liknande scale eller epic ht. Känns spontant mycket färre som åker cannondale än scott el spezialized så svårare hitta xc gämförelser info

Åker själv epic ht 2019 kanonbra ända - med den är sadelstolpen 27.2 svårt att hitta en droppar men det är 30.9 på 2020 årsmodellen

Tanken var köra utan dropper stolpe, iallafall till börja med för prova på lätt vikt cykel.
Är inte Sixten kvar, brukar alltid ha nåt klokt komma med vid gämförelser

Jag körde förra generation av Epic ht, 2018 och den var grym så länge det inte vara platt och stökigt. Nu ska jag bygga ihop en F-si. Provade en World Cup för knappt 2 månader sen och den är sjukt rapp. Leftyn kanske ser udda ut men fungerar riktigt bra. Tyvärr inte provat nya Epic ht som jämförelse.

Köper du en billigare F-Si som en 4a eller något så får du fortfarande dämpning på topp, köper du en billig Epic får du rätt tråkig gaffel och behöver upp på en Expert eller något med SID för att de ska bli roligt och mer jämförbart. Samma med gaffel på Scotten antar jag men dålig koll på Scale.

Jag äger både en Epic HT 2020 och en f-si med ocho. Den där framgaffeln är dom ju unik med, men inte bättre än någon annan säger jag... Enligt mig gör den inget bättre, men cannondaleiterna svär sig till Atlantis över den.

Båda är bra cyklar och ska enligt vaga rykten från nätet vara designad av samma tjomme som jag inte minns namnet på.
Jag säljer eller jobbar inte med något av märkena så det jag tycker är opartiskt.

Båda är bra. Köp en HT begagnad är ju också ett tips. Dom sjunker mycket och är ganska svårsålda.

Jodå funkat helt ok. Ocho carbonlefty gaffeln inte sämmre än andra ja testat typ

Jag har lust att bygga en HT nu och har en ny carbon F-Si ram som säljs i närheten för 400 euro. Hittar bara komplettcyklar med stort prisspektrum pga av olika spec och har därför lite svårt att bedöma vad bara ramen är värd, nån som har mer info?

Han har fått ut den på garantifall, och sen inte byggt upp den igen. Som sagt, i närheten så jag kan besiktiga...

Tillbaka
Topp