Få av CL-skiva från nav...

fredrikw

Aktiv medlem
Detta ska väl in i mektabbe-tråden, men först måste jag få hjälp...

Böjde fälgen på framhjulet, och blev lite för ivrig när jag skulle bygga nytt hjul med ny fälg och nya ekrar, så jag plockade bort fälgen innan jag insåg att det är en bra idé att ha kvar allt när man ska ta bort CL-skivan. Så nu sitter jag med ett nav med en CL-skiva på, och jag behöver få bort den innan jag kan bygga ett nytt hjul med navet. Finns det något smart knep för att lyckas få bort skivan? När man inte har hela hjulet som hävstång blir det lögn i helvete att få ett tillräckligt bra mothåll för att lyckas få bort låsringen...

Kan du inte ekra upp (med de gamla ekrarna) ett par mothåll på motstående sida av navet och typ klämma dem i ytterdörren eller liknande i brist på ett skruvstäd?

Problemet är att jag inte riktigt insåg vidden av problemet förrän jag hade lyckats krångla bort alla ekrar, så jag sitter just nu med navet utan några ekrar. Att få dit några ekrar nu är inte det enklaste då skivan sitter i vägen för alla ekrar förutom de på motstående sida som sitter på utsidan av flänsen. Men jag kan ju förstås ekra upp alla 16 ekrar på det sättet för att få tillräckligt med mothåll...

Såga ett spår på låsringen och slå runt den, kanske ett tips, låsringar finns att köpa lite överallt, jag har några hemma i varierande vikt och snygghet.

Kid1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Såga ett spår på låsringen och slå runt den,
> kanske ett tips, låsringar finns att köpa lite
> överallt, jag har några hemma i varierande vikt
> och snygghet.

Jo, det var den slutliga lösningen som jag ville försöka undvika :)

Men, jag gjorde som mzi sa, eller som jag tolkade det i alla fall, ekrade upp mitt märkligaste hjul någonsin med enbart ekrar på höger sida, och alla med ekern på utsidan av flänsen (det enda som gick att få dig med skivan på plats). Sedan var det bara att skruva av som vanligt (nästan). Tack för hjälpen mzi! (och Kid1000 förstås, även om jag slapp den riktiga fullösningen den här gången :)

Nu är det ju redan löst, men engagemang förtjänar ju åtminstone ett svar :)

mytomspunnen skrev:
> Skruvstycke och handduk?

Jo, det var en tanke jag också hade, men har inte tillgång till ett skruvstycke och en stabil arbetsbänk förrän i morgon. Testade dock med en gummibandsrörtång, men den bara gled när jag försökte skruva loss. De där låsringarna sitter ju ganska hårt fast.

MZ skrev:
> Du kan inte få i något genom hålen på
> bromskivan och få mothåll på?

Jo, det var en tanke jag också hade, men det föll på att jag inte hade tillgång till ett skruvstycke. Två skruvmejslar hade annars kanske funkat.

Senast ändrad:
Har gjort något liknande, men då var det bodyn jag försökte få av i efterhand.
Bra att det löste sig iaf, själv lyckades jag inte motstå frestelsen att mörda
navet med rörtången.

Lägga skivan mellan två hårda ytor och låta navet hänga fritt under, och sen knacka ner/ut/loss navet med gummiklubba eller plasthammare?

geologen skrev:
> Lägga skivan mellan två hårda ytor och låta
> navet hänga fritt under, och sen knacka
> ner/ut/loss navet med gummiklubba eller
> plasthammare?

Tjena!

Nu dömmer jag dig till att googla om hur ett centerlocknav fungerar. Du skall googla i minst 35 minuter.. Eller tills du kommer på Fredriks egentliga problem..Som deasutom redan är löst..

Tillbaka
Topp