Få av hjul med V-bromsar?

Rico

Medlem
Köpte nyligen en enkel MTB (26 tums HT) för en billig penning. Den är utrustad med bl.a. V-bromsar (LX) och jag är nu lite osäker på hur jag "kopplar ur dem" vid hjulbyte, etc.?

Har för mig att man ska lyfta ur vajern från ena sidan för att på så sätt lösgöra dem, men det verkar inte gå. Eller så går det och jag är sjukt oteknisk.

Någon som har lite tips?

Sjukt kul för övrigt att upptäcka MTB på nytt - var väldigt nere i MTB-träsket för 15-20 år sedan.

Prova att släppa på vajern lite. Är den för hårt spänd kan du inte "klämma" ihop bromsarmarna tillräckligt för att man ska kunna haka ur vajerguiden. Antingen kollar du uppe vid bromsreglaget om justerskruven är utskrivbar eller så lossar du på vajern via insexskruven som sitter på ena bromsarmen.

När du klämmer ihop bromsarmarna kan du vinkla undan det vikta plåtblecket längst ned på rörböjen. Så fort de inte sitter ihop kan du släppa ut bromsarmarna max.

Är det riktigt feta däck på den kan det vara svårt även om man släppt vajern. Det beror lite på vilka V-bromsar man har men i extremfall kan man tvingas släppa ut luften ur däcken.

Tillbaka
Topp