Få fart på en gammal stålis

gozzy

Ny medlem
Jag har en gammal stålmtb från -92 (Bridgestone MB-4) som jag tänte damma av och använda för pendling och vardagscykling.

Jag har satt på nya däck och den rullar, men jag behöver lite mektips för att få den i schysst skick...

Största problemet just nu är att den inte rullar speciellt bra, det krävs lutning för att jag ska slippa trampa. Så nånting behöver göras med lagren i naven, men vad är enklast/hur gör jag?

Sen skulle det inte skada med lite bättre utväxling för väg, bak sitter det en 7 delad 13-30 kasset, gör det någon större skillnad att byta den eller måste jag byta framklingor för att det ska märkas. Och hur gör man då isåfall, måste man byta hela vevpartiet?

Nåt annat som jag bör tänka på att fixa? Växlar och bromsar funkar fint just nu, men är det någon vits att byta vajrar eller ska jag vänta till det börjar uppstå problem? (If it aint broken dont fix it brukar vara ett bra motto)

Cykla inte mer på den! Du har antagligen helt tomt eller helt torrt fett i naven, och lagerbanorna blir snabbt kassa då.

Rengör, fetta in och justera lagerspänningen (jag antar att du har lösa kullager och inte maskinager):

http://www.sheldonbrown.com/tooltips/hubs.html

Det är inte fel att göra samma manöver på vevlagret och ev. styrlagret.

Hmm, tänkte inte på att kunde vara så illa som att den går direkt på lagret. Då är det inte konstigt om det går trögt...

Men att ta isär och fetta in verkar ligga på gränsen till min mekaniska förmåga (?), samt att risken är stor att lagren är rejält slitna. Finns det någon möjlighet att köpa nya lager, eller är det nya hjul eller ett besök hos LBS som är (den dyrare)lösningen?

Hjulen är ett par ritchey vantage, som börjar bli slitna i bromsbanorna.

Det är inte så svårt. Lagren behöver inte vara slitna, egentligen mer sannolikt att fettet är segt. Sök på youtube så hittar. Du säkert en guide för hur man gör.

Tillbaka
Topp