Få zwift att simulera ett race?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Kommer får min första smart trainer snart. Jag satsar en del på en tävling nästa sommar. Kan jag cykla den banan jag kommer tävla på i verkligheten och spela in alla förhållande (längd, stigning mm) för att sen få zwift eller liknande program att simulera det?

Har garmin edge 520 med hastighets sensor och kadens sensor.

Vet inte om Zwift klarar av att göra just det, men Rouvy borde ha den möjligheten. Dessutom om du har kamera när du rekar rutten så kan du tillochmed få simulerat loppet också visuellt. Har själv använt Rouvy några vintrar och gillar deras upplägg gentemot Zwift. :)

Dock kan nämnas att jag själv har aldrig gjort just det som du beskriver, bara läst att det borde funka. Själv har jag bara cyklat på Rouvys befintliga banor/inspelningar så jag lägger in en brasklapp om det sist och slutligen funkar. ;)

Söka rätt på en GPX från Strava från någon som cyklat banan tidigare, ladda in i cykeldatorn och låta cykeldatorn styra trainern.
Kör själv min trainerbike kopplad till min 530 när jag kör inomhusträningen. Billigt och bra.

Halloj! Jag skulle behöva lite input i frågan kring att köra Zwift iTT fast utomhus.
Specifikt lopp via Zwift, iTT bara genomföradet resultat kvittar.
Går det att starta Zwift på mobilen, sänka assiomapedaler och garmin klocka och starta ett race genom att cykla utomhus med sträckan igång på mobilen i Zwiftappen?

Jag vet att det går att bara köra freeride men hur är det med race? Kan pedalerna ersätta trainern och tala om för Zwift vilken effekt och kadens jag kör i?

Halloj! Jag skulle behöva lite input i frågan kring att köra Zwift iTT fast utomhus.
Specifikt lopp via Zwift, iTT bara genomföradet resultat kvittar.
Går det att starta Zwift på mobilen, sänka assiomapedaler och garmin klocka och starta ett race genom att cykla utomhus med sträckan igång på mobilen i Zwiftappen?

Jag vet att det går att bara köra freeride men hur är det med race? Kan pedalerna ersätta trainern och tala om för Zwift vilken effekt och kadens jag kör i?
Ja det ska väl fungera med bara effektmätare i de flesta race. Många tävlingar kräver pulsdata dock, och du måste nog ha effekt- och pulsmätaren kopplad direkt till zwift (mobilen).

Du kommer ju troligen också att ha effektdata som ser konstig ut i förhållande till banan, kan ju leda till flaggning från någon medtävlare antar jag? Vet inte heller om de har någon automatisk analys på datat som kan göra någon flaggning vilket ställer till problem.

Ja det ska väl fungera med bara effektmätare i de flesta race. Många tävlingar kräver pulsdata dock, och du måste nog ha effekt- och pulsmätaren kopplad direkt till zwift (mobilen).

Du kommer ju troligen också att ha effektdata som ser konstig ut i förhållande till banan, kan ju leda till flaggning från någon medtävlare antar jag? Vet inte heller om de har någon automatisk analys på datat som kan göra någon flaggning vilket ställer till problem.
Det jag kommer att sakna är "resistance" om man ser till bilden med synkningen.
Allt annat som puls, effekt och kadens kan jag synka.
Det jag inte förstår är vad skillnaden mellan freeride och race är då freeride fungerar men inte race.
Jag har lägsta racescore på Zwift och ämnar att cykla i Z2 så det blir inte ngt snack om konstiga watt direkt (max 150W typ).

Hmm måste hämta hem pedalerna och testa utan ström till trainern....återkommer tack för svar

Tillbaka
Topp