Fåfängans pris: Bula på toppröret?

42Hz

Aktiv medlem
Note to myself: Ställ inte cykeln ostadigt på en hög sten när det blåser ute.

Var ut på en kort tur igår och fick för mig att jag skulle ta ett foto av cykeln med himlen som bakgrund, såg en relativt hög sten som verkade passa utmärkt för ändamålet, sagt och gjort, efter en stunds balanserande och stöttande lyckades jag få cykeln att stå kvar på stenen.

Lyckades ta tre bilder innan jag såg/hörde cykeln rasa ner från stenen och ramla i backen. Okulärbesiktade cykeln snabbt och upptäckte inga nya repor.

Dundrade vidare i skogen och först när jag hade kommit hem och tvättat av cykeln upptäckte jag detta:
bula09.jpg

Någonting hårt spetsigt hade lyckats träffa i mitten på toppröret, på sidan, rakt över FSA-klibban! Det var nog därför jag först inte såg eländet... :(

Någon som har några (expert-)utlåtanden över om man vågar trampa vidare på ramen utan att behöva oroa sig? Törs man kasta sig ner för Åreskutan och hoppas att ramen inte påverkats av detta?

Rent spontant och som icke-ingenjör tycker jag att det inte borde påverka hållbarheten nämnvärt, de största krafterna borde vara på ovansidan av röret? Fler bilder

Du kan nog cykla vidare, men du bör hålla det där området under mycket god uppsikt. Skaffa lite penetrerande vätska för att jaga sprickor med. Sålänge du inte har sprickor i röret kommer du inte få några katastrofala brottsmoder i ramen av normal cykling.

En stor del av rörets styvhet kommer av att det är runt så lite svagare är det.

Blev bilden bra?

Jag fick en liknande bula på min gamla Ibis Mojo-ram i stål förrut men den var på ovansidan av topröret.
Den har hållit i flera år av xc-cykling. Är din ram i stål e d lugnt men e den i aluminium skulle iaf jag vara lite orolig.
Aluminium till skillnad från stål kan knäckas helt plötsligt utan förvarning. Det vet jag av egen erfarenhet från en vevarm som knäcktes o körde in i benet strax under vaden, resultera i 4 stygn (stod upp)...
Måste du cykla på den så kör inte i den tuffaste terrängen.

Vet inte om detta hjälpte särskilt mkt. Kommer säkert bättre svar snart från andra.
Beklagar det inträffande med ramen, trist. :(

Jäklar vad arg och ledsen jag hade varit! Jag lider med dig Harry! Jag skulle nästan kolla om man kunde få en ny ram på drulleförsäkringen...

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Sålänge du inte har sprickor i röret kommer du
> inte få några katastrofala brottsmoder i ramen av
> normal cykling.

*håller tummarna* Frågan är vad normal cykling är? :)

> En stor del av rörets styvhet kommer av att det är
> runt så lite svagare är det.

Jag får undvika sidobelastningar..(?)

> Blev bilden bra?

Så där, det var inte värt en bula i ramen i vart fall.. :(

Helvetes otur - har varit med om samma sak dock med lite mindre skador. Tror inte heller det är någon större fara hållbarhetsmässigt, det är ju inte precis där ramarna brukar ge med sig. Å andra sidan är det en rejäl bula.

Tack för sympatierna, nog blev man matt alltid, frågan är om det är värt 1200:- i självrisk för en ny ram via drulleförsäkringen? Vem avgör om ramen är 'förbrukad', försäkringsbolaget kanske anser att det inte är någon fara? Jag får nog slå en signal till Folksam, haft positiva erfarenheter hittills av dem..

Nu är det nog inte någon större fara egentligen men försäkringsbolaget borde nog vara oroligare om du cyklar omkring på en ram som kan knyckla ihop sig när du minst anar det. Det blir ju antagligen en smula dyrare för dom när du måste pusslas ihop med titanmekano och sjukskrivas resten av livet. Jag hade iaf tyckt att 1200 bananer är helt ok för en ny buckelfri ram.

Ta bort klistermärket så du har koll på om det skulle börja spricka. Men buckliga ramar är ju vardagsmat, inte mycket att ligga sömnlös över även om det är tråkigt när man gör dem. Hä ä bar å åk, är min ovetenskapliga åsikt.

1200 kr för en ny ram låter förstås inte dumt om du lyckas argumentera för det.

42Hz skrev:
> Tack för sympatierna, nog blev man matt alltid,
> frågan är om det är värt 1200:- i självrisk för en
> ny ram via drulleförsäkringen? Vem avgör om ramen
> är 'förbrukad', försäkringsbolaget kanske anser
> att det inte är någon fara? Jag får nog slå en
> signal till Folksam, haft positiva erfarenheter
> hittills av dem..
>
Jag fick ut pengar för min ram som gick en lite för tidig död till mötes.
Det jag behövde göra för att LF skulle bli nöjda var att ta ramen till
en cykelaffär som kunde bedömma om den gick att reparera eller inte.
Skickade in det intyget med kvitton och fick ut pengar minus självrisk (1500:-)
Iofs blev min ram (och lite annat) betydligt mer demolerat i Verbier så de kan
ha synpunkter på hållbarheten. Om de anser att den ska hålla,
så skaffa SKRIFTLIGT intyg på att de anser att ramen inte är påverkad.

/Tobe - hoppas att det går bra med ramen..

Nu har jag ringt Folksam, mycket riktigt skall jag visa upp ramen för en cykelhandlare som skall bedömma skadan, de skulle skicka ett papper som handlaren skall fylla i, skulle det visa sig att det inte är någon fara så skriver Folksam ner värdet på ramen. Självrisken var 1500:-

Tack för tipset med intyg, skall se till att jag får ett sådan om det blir aktuellt.

Hur det än går är det ju tråkigt. :(

En rent ingenjörsmässig analys:

Ett rörs böjstyvhet beräknas utifrån dess form samt tvärsnittsmått. Eftersom du nu minskat tvärsnittarean samt frångått det cirkulära tvärsnittet kommer stora spänningar uppstå där vid belastning och sprickor kan uppstå.

Angående din kommentar om belastning på ovansidan så fungerar det som så att det blir spänningar(kraft per area) på både ovansida och undersidan, men motriktade, och noll i mitten av röret. Eftersom du nu fått assymetri kan vikning förekomma om du har otur, och därmed knäckning..

Utifrån mina erfarenheter på hållfasthetsberäkning på balkar o rör så skulle jag inte åka nerför åreskutan med en buckla på det stället, eller någonstans för den delen.

MVH /Fredrik

Uschja, det lutar åt en ny ram, typiskt det skall hända sådant här när man redan har bränt en hel del pengar på cykelprylar redan. :(

Sedan är ju frågan om var jag hittar en Propulsionram till samma trevliga pris som jag fick hos CC? CRC kommer närmast med drygt 7400:-

Saber-ramen hade varit trevlig men den har jag definitivt inte råd med just nu. Man vill ju inte åka på att byta delar som inte passar rakt över...

Westman skrev:

> Ett rörs böjstyvhet beräknas utifrån dess form
> samt tvärsnittsmått. Eftersom du nu minskat
> tvärsnittarean samt frångått det cirkulära
> tvärsnittet kommer stora spänningar uppstå där vid
> belastning och sprickor kan uppstå.

Intressant, jag ger mig inte på att argumentera hållfasthetslära mot en chalmerist, men en stilla undran: är inte belastningen störst på rören i närheten av vevlagret, styrröret och där toppröret är fäst vid sadelröret? Kort sagt vid svetsfogarna?

En buckla (eller ännu värre spricka) nära fogarna, anses det, gör cyklen farlig och obrukbar medan en mindre buckla på ramen spelar mindre eller ingen roll. Min Fischer har en mindre buckla på underröret och jag har åkt på den i drygt fem år med bucklan ofta med stora påfrestingar utan att den visat några tecken på avmattning.

Per

Vad du betalade för ramen är väl inte så intressant? De ska ersätta dig med samma eller likvärdig ram!

jomper skrev:
> Vad du betalade för ramen är väl inte så
> intressant? De ska ersätta dig med samma eller
> likvärdig ram!

Ok, trodde jag skulle få pengar i handen för ett uppskattat värde från försökringsbolaget, men det låter ju bättre om de fixar rubbet.

Hmm, den är ju rätt lik en Turner 5-spot (om man kisar med ögonen..) ;)

Mathias skrev:
> Har ni inga halvblinda cykelhandlare i Ludvika som
> kan intyga att den Turner gått sönder då? :-)

Det finns bara en säljare i Ludvika som känner till namnet Turner 5-Spot och han har aldrig sett en sådan IRL ;)

Beklagar missödet Harri.... men varför skulle du ut och cykla efter vår hårdträning igår på gymmet?

PS. jag har en grön cykel som du kan få billigt ;)

Inte köpa ny ram för att den blivit lite patinerad! Tag istället efter principer från IT-branschen; "kör skiten i botten".

Erik: Visst är det trevligt med lite personlighet på cykeln, bara det inte äventyrar säkerheten. Iofs. dundrade jag på rätt rejält igår efter 'fallet' och det gick ju bra. :)

Emil: Cykelabstinensen var för svår efter en helg utan cyklande men jag borde ha lyssnat på dig!

Mathias: Har redan anget märke/modell till Folksam. Bra idé annars!

Synd, annars hade du ju kunnat skriva ut litet klibbor och klistra på ramen, om din cykelhandlare ändå inte ser någon skillnad! :-)

Ja, för det blir nog inga problem när man skall uppvisa kvitto för försäkringsbolaget och det står Azonic på kvittot men Turner i handlarns intygan om cykelns skick. ;)

cal skrev:
> Ja, för det blir nog inga problem när man skall
> uppvisa kvitto för försäkringsbolaget och det står
> Azonic på kvittot men Turner i handlarns intygan
> om cykelns skick. ;)

Jag har ett kvitto på en Turnerram utan närmare specifikation än "cykelram" ;)

P
> Intressant, jag ger mig inte på att argumentera
> hållfasthetslära mot en chalmerist,

Bra. ;)

men en stilla
> undran: är inte belastningen störst på rören i
> närheten av vevlagret, styrröret och där toppröret
> är fäst vid sadelröret? Kort sagt vid
> svetsfogarna?

Jo, belastningen blir en funktion av läge längs röret. Spänningskoncentrationerna kommer att uppstå i och kring fogarna, men moment kommer upptas längsmed hela rörets längd.
>
> En buckla (eller ännu värre spricka) nära fogarna,
> anses det, gör cyklen farlig och obrukbar medan en
> mindre buckla på ramen spelar mindre eller ingen
> roll.
Beror på hur djup buckla och var på ramen. Jag tror inte man kan generalisera så långt att säga att det inte spelar roll. Ramen är ju obucklig när man köper den av en anledning..

Min Fischer har en mindre buckla på
> underröret och jag har åkt på den i drygt fem år
> med bucklan ofta med stora påfrestingar utan att
> den visat några tecken på avmattning.
>
> Per

Underröret är väl om jag inte tänker fel det rör som får minst belastning, men gör mest för styvheten hos cykeln? Så, en buckla där på en XC-hoj kommer nog inte göra så stor skillnad, för den är ju inte så styv från början. Om du bucklar en alubox-sektion däremot så kan du ju få flex och sprickor som följd.

Hoppas jag svarade lite på dina funderingar.

/Fredrik

Den famösa bilden, med den onda stenen:
azet01.jpg

Mindre rolig läsning, Propulsion tillverkas inte längre av Azonic:

The propulsion frame is discontinued. Front triangles are not available at
this time. From the pictures that yousent to me the frame is not in a good
condition to continue riding.
I would suggest that you look at our Recoil or Eliminator frame to replace.
Thank you

Eddy Vega

Senast redigerad av en moderator:
> Mindre rolig läsning, Propulsion tillverkas inte
> längre av Azonic:

Då får du väl ta den ramen som liknar din mest...

.. just det, 5-spot.

f

42Hz skrev:
> From the pictures that yousent to me the frame is not in a good
> condition to continue riding.

Tja, den höll ju för trappdroppet igår i varje fall ;)

the_TnT skrev:
> Tja, den höll ju för trappdroppet igår i varje
> fall ;)

Sant, kan ju inte påstå att jag håller igen bara för bulan, det underlättar ju att man inte ser eländet när man sitter på cykeln. :)

Det är ju en rätt klassisk modell så det finns nog många ramar som kan fylla tomrummet.
Deppa inte ihop nu Harry, tänk på hur kul det blir när du får den nya ramen!

42Hz skrev:
> I would suggest that you look at our Recoil or
> Eliminator frame to replace.

Tycker Azonic att du ska byta ut en Trail-ram mot en DH-ram?? Ehhh?

Ta med dig en utskrift av mailet till din LBS när dom gör sin bedömning...
Om dom anser att den fortfarande är ok, så krångla lite med dom så att du
kan få ut dellikvid till en ny ram! Den är ju fortfarande rätt ny..

Du har redan ett intyg från tillverkaren att ramen skall bytas. Finns ingen anledning för försäkringsbolaget att neka om tillverkaren sagt att den skall bytas.

Försäkringsbolaget kommer ersätta dig med en liknande ram av liknande funktion (minus självrisk och eventuell avskrivning). Görs inte ramen så får du argumentera med dom om varför du behöver en dyrare ram. Försäkringsbolaget kommer vilja konsultera sina "experter" vilket är lika med någon cykelhandlare. Försök få reda på vem det är så du kan ringa och prata med dom _innan_ försäkringsbolaget ringer.

Glöm inte att du med största sannorlikhet har rätt till ersättning för merkostnader i smband med rambytet, till exempel om sadelstolpe, framväxel etc inte passar på den nya ramen.

Ja, deras DH-ramar är ju inte direkt lika Propulsion, fast man förstår ju att de vill att man byter ram, det är ju bland annat det Azonic lever på, att sälja ramar. Lite dålig stil..

Jag är riktigt nöjd med min ram så jag är inte speciellt sugen på att byta, om det nu inte skulle vara mot en Turner då förstås! :)

Vad har man för ramar att välja på om man vill ha Four-bar länkage (med FSR) och 'uniterrupted seat-tube'?

Det låter ju som att en Azonic Sabre är precis vad du vill ha. Väldigt lik den du hade. Med mer travel så får du en Samurai, ny för i år tror jag.

Annars har du väl t ex Kona Coiler och Giant AC som är väldigt lika och båda sägs vara vassa.

Trist med den snygga ramen. Hoppas det löser sig med försäkringsbolaget.

samuraien väckte ett stort vill-ha-begär :-/

Ahh, det är så Samuraien ser ut, såg den tidigare på CRC men de hade inga bilder, inte Azonic heller, ingen man inte kan lösa med google. :)

AZ%20Samurai.jpg

Inte speciellt billig, 1799 euro.

42Hz skrev:
> Ahh, det är så Samuraien ser ut, såg den tidigare
> på CRC men de hade inga bilder, inte Azonic
> heller, ingen man inte kan lösa med google. :)
>
>
> Inte speciellt billig, 1799 euro.
>

CRC tar £899 (11873,57SEK) för samuraien

Samuraien har ju förutom cykelvärldens grymmaste namn/logga även justerbar fjädringsväg. 6"-7" om jag inte missminner mig. Se bara om du hittar någon Sabre i USA eller på Ebay eller så först, den är ju mer lik din propulsion.

Tillbaka
Topp