Fåfängans pris: Bula på toppröret?

Den där bucklan går att laga hur lätt som helst utan svets med bibehållen styrka eller till och med starkare.

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där bucklan går att laga hur lätt som helst
> utan svets med bibehållen styrka eller till och
> med starkare.

Hur lätt som helst? Några tips?!

-
Nu är cykeln inlämnad på Lindbergs få se vad domen blir...

Ja du Harri. Min händige polare brukar klistra kolfiber på skadade ställen, vid sprickor och andra missöden. Till och med högbelastade kedjestag lagade på detta sättet håller förvånansvärt bra. Denna metod har han utfört flera gånger.

Men att laga och modifiera cyklar är inte så populärt här på happy har jag märkt. På med standardkomponenter och känna sig unik ;)

Nu yrar du väl. Din grymme-moddade Litespeed har ju fått stående ovationer varje gång du visat bilder på den.

Min litespeed är moddad men alla andra då. Den lille litespeed vill inte vara ensam bland alla mainstream hojar.

Vet att Harri gärna kör egen stil. Tummen upp.
Förstår också att Harri vill byta då det handla om en nästan ny ram.

/Obed udda fågel, som kör med Happys folkvagn.

Har någon annan custom-moddad hoj blivit dissad menar du? Jag tycker mest sånt brukar röna stor uppmärksamhet, som Tobes heavy-metal-styrstam t.ex.

Den som ändå kunde nyttja en fräsmaskin..

Krävs lite skicklighet, kunskap och verktyg om det ska bli bra gjort (modifiering alltså). Det är klart, dremla bort lite cantileverpinnar kan nog vem som helst göra, men det är inte många hemmafixare som kan svetsa på ett skivbromsfäste på en titanram eller har tillgång till CNC-fräsar för att göra ett nytt länkage till sin Five Spot.

Har jag blivit alldeles missförstådd eller är jag fullständigt otydlig?
Jag menar att det inte är så många som pular med eget. Inte så populär hobby helt enkelt.
Menar inte alls att byggprojekterna skulle vara nervärderade på något sätt snara tvärt om.

Citerar mig själv:
"Men att laga och modifiera cyklar är inte så populärt här på happy har jag märkt"
Är det så negativt laddad mening att ni tror att jag skulle känna mig nervärderad med min lilla ombyggda Litespeed? Så menar jag inte. Tänkte inte ens tanken om dissad.

Fick slå upp ordet dissa på susning.nu ;)

Ungdomsslang/Dissa
Att dissa (slang) någon är att vara taskig mot någon, eller behandla någon ohövligt. Det kan också betyda att man retas med någon. Tjejer "smådissar" exempel killar för att stöta på dem.

Edit: drar några djupa suckar.

Senast redigerad av en moderator:
Obed skrev:
> Citerar mig själv:
> "Men att laga och modifiera cyklar är inte så
> populärt här på happy har jag märkt"
> Är det så negativt laddad mening att ni tror att
> jag skulle känna mig nervärderad med min lilla
> ombyggda Litespeed? Så menar jag inte. Tänkte inte
> ens tanken om dissad.

Jag läste det som om du tyckte att det var negativ stämmning mot dom som moddar sina hojjar, vilket jag inte alls håller med om.

Vi har samma åsikt, bara lite olika sätt att uttrycka det på. Då kan vi kramas och vara HK (tm) igen. Skönt va?

Personligen skulle jag inte våga modda cykeln. För dyrt och för stor risk att något går fel.

42Hz skrev:
> Cykelnhandlarn tyckte inte det var någon fara, har
> inte pratat med försökringsbolaget ännu..
>
En gissning...
Du kommer inte bli glad av att prata med ditt försäkringsbolag!

Påtalade du för handlaren att tillverkaren dömt ut ramen?

Håll lite koll på området om inte annat, börjar det spricka måste du ju få byta.

Väcker denna tråd till liv, då jag lyckats med samma sak - dock inte under nåt slags fåfängt försök att plåta hojen, utan med hjälp en hederlig endo.

Ramen är en Scott Elite Racing HT, och bucklan sitter 15 cm framför sadelröret uppepå toppröret. Bucklan är inte stor, men likväl känns det som om toppröret kommer att vika sig där bara man kör (in i något) tillräckligt hårt. Jag tänkte gå till cykelhandlarn och få ett utlåtande, men vad händer egentligen om handlarn säger att "det är ingen fara" och ramen kollapsar en vecka senare med svåra skador som följd? Vems är ansvaret? Om handlarn dömer ut ramen - brukar Trygg Hansa ersätta ramar (mot sedvanlig självrisk)?

/Jonas (ska be nån ta en bild på bucklan, min kamera har dött)

Hände det i Hellas eller i Hanveden?

Jag tycker att du skall rapportera det till försäkringsbolaget. I sådana här fall finns alltid en möjlighet för försäkringsbolaget att säga: "eftersom du inte sa till efter det att skadan uppstod så var ju din bedömning att det höll. Bara för att du klantat dig efteråt och kört sönder den ytterligare tänker vi inte ta ansvar för" eller något sådant. Anmäls det inte så var det ingen skada. Händer något senare och det var på grund av den första skadan så får man svårt att få ut ersättning för det var ju inget problem från första början.

Har du loggat ett försäkringsärende på det så är det i alla fall rapporterat.

Vet inte vems ansvaret blir om handlaren sagt att den var ok men den rasar efteråt... Om en fackman dömt ut ramen så är det sällan som försäkringsbolagen går emot det. Det kan hända däremot att dom vill att deras "experter" skall kontrollera ramen innan dom ersätter.

Jag tror det var när jag gick över styret på blå i Hellas, men det kan lika gärna ha varit när jag spdvurpade i Hanveden. Kanske Harris Azonic smittade, likt WD?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp