Fakta om cykling mot rött

Erik Sandblom

Aktiv medlem
Varför uppstår det diskussion om cyklister som kör mot rött? Det är ju förbjudet, vad finns mer att diskutera?

Jo många menar att rödljuskörandet leder till olyckor, men fakta tycks inte stödja påståendet. Cykeltrafikplaneraren Krister Isaksson har skrivit tre artiklar om detta, vilka alla rekommenderas för den som vill sätta sig in i problemet och dess lösning. Kortfattat skriver han:

Forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och studier från Folksam och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), visar tvärtom att olyckorna ytterst sällan beror på att cyklisterna bryter mot reglerna.

Här finns korta utdrag och länkar till de tre artiklarna:
Fakta om cykling mot rött. Eriks blogg

Erik Sandblom sa:
Varför uppstår det diskussion om cyklister som kör mot rött? Det är ju förbjudet, vad finns mer att diskutera?

Jo många menar att rödljuskörandet leder till olyckor, men fakta tycks inte stödja påståendet. Cykeltrafikplaneraren Krister Isaksson har skrivit tre artiklar om detta, vilka alla rekommenderas för den som vill sätta sig in i problemet och dess lösning. Kortfattat skriver han:

Forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och studier från Folksam och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), visar tvärtom att olyckorna ytterst sällan beror på att cyklisterna bryter mot reglerna.

Ett större problem är att det borde finnas regler för max hastighet samt hur man får byta körfält, men det gör det inte. Nu heter tråden "Fakta...." men i sann Happy-anda så tänker jag ändå påstå att just avsaknaden av hastighetsreglering och körfältshantering är ett MYCKET större problem än om nåt stolpskott cyklar mot rött. Jag ser minst 5 incidenter (och ibland olyckor) varje dag som är relaterat till hastighet och idiotiska sätt att ta sig fram. Ser nästan aldrig nån som cyklar mot rött och dem idioterna som gör det är inte så idiotiska att de riskerar sina egna liv..

Själv cyklar jag alltid mot rött i vissa rödljus för att det är säkrare än att inte göra det. 9/10 dödsolyckor sker när en bil/buss/lastbil skall svänga och då drar med sig en cyklist som får sätta livet till. Har själv sett en kille som blev påkört och där benpipan stack ut genom baksida lår. Jag cyklar alltså mot rött för att på så sätt komma före bilarna och kan då cykla utan bilar runt mig då de blir kvar vid rödljuset. Rödljus är i mångt och mycket till för att bilister inte skall ta livet av gångtrafikanter. Hade det inte varit fallet hade vi ju sett rödljus där cykelbanor korsar gångbanor tex. Detta finns sällan vilket styrker min tes om att nästan alla rödljus är till för att att inte bilister skall köra på oskyddade trafikanter. Jag tycker alltså att det borde bli lagligt att cykla mot rött på många ställen men att cyklister istället har väjningsplikt mot de som skall gå eller cykla över. Det borde även bli tillåtet att cykla höger vid rött ljus!

krip sa:
Själv cyklar jag alltid mot rött i vissa rödljus för att det är säkrare än att inte göra det. 9/10 dödsolyckor sker när en bil/buss/lastbil skall svänga och då drar med sig en cyklist som får sätta livet till. Har själv sett en kille som blev påkört och där benpipan stack ut genom baksida lår. Jag cyklar alltså mot rött för att på så sätt komma före bilarna och kan då cykla utan bilar runt mig då de blir kvar vid rödljuset. Rödljus är i mångt och mycket till för att bilister inte skall ta livet av gångtrafikanter. Hade det inte varit fallet hade vi ju sett rödljus där cykelbanor korsar gångbanor tex. Detta finns sällan vilket styrker min tes om att nästan alla rödljus är till för att att inte bilister skall köra på oskyddade trafikanter. Jag tycker alltså att det borde bli lagligt att cykla mot rött på många ställen men att cyklister istället har väjningsplikt mot de som skall gå eller cykla över. Det borde även bli tillåtet att cykla höger vid rött ljus!

+1. I många korsningar känns det klart säkrare att cykla mot rött då man iaf har bra koll på de bilar som rör sig jämfört med de som kommer bakifrån och ska svänga höger vilka man får tampas mot när man kör vid grönt.

JonasH72 sa:
Erik Sandblom sa:

Ett större problem är att det borde finnas regler för max hastighet samt hur man får byta körfält, men det gör det inte. Nu heter tråden "Fakta...." men i sann Happy-anda så tänker jag ändå påstå att just avsaknaden av hastighetsreglering och körfältshantering är ett MYCKET större problem än om nåt stolpskott cyklar mot rött. Jag ser minst 5 incidenter (och ibland olyckor) varje dag som är relaterat till hastighet och idiotiska sätt att ta sig fram. Ser nästan aldrig nån som cyklar mot rött och dem idioterna som gör det är inte så idiotiska att de riskerar sina egna liv..

Skulle det inte redan finnas regler för hastighet eller körfältsbyte menar du?

Problemet med rödljuskörning och säkerhet är väl att det bara funkar om de flesta inte kör mot rött. Det bygger väl på att jag är säkrare att smita mot rött för att jag vet att de som kan köra på mig också har rött och står still. Om de också kör mot rött faller ju den principen.

(Och ja, jag vet att citeringen är fel, men det skiter jag i.)

Senast ändrad:
Frugan blev stoppad av polisen idag då hon cyklade förbi pollaren på hägerstensvägen. Vet inte om hon fick böter men rödljuset där saknar alla former av korsande trafik. Är nog mest bara där för att bilar inte ska krocka med pollaren hela tiden.

frause sa:
JonasH72 sa:
Erik Sandblom sa:

Problemet med rödljuskörning och säkerhet är väl att det bara funkar om de flesta inte kör mot rött. Det bygger väl på att jag är säkrare att smita mot rött för att jag vet att de som kan köra på mig också har rött och står still. Om de också kör mot rött faller ju den principen.

Varför skiter du idet?

uandt sa:
Frugan blev stoppad av polisen idag då hon cyklade förbi pollaren på hägerstensvägen. Vet inte om hon fick böter men rödljuset där saknar alla former av korsande trafik. Är nog mest bara där för att bilar inte ska krocka med pollaren hela tiden.

Ja, den är intressant. Polisen har stått där tre morgar i rad nu. Det finns en motortrafik förbjuden-skylt som gälle vardagar 7-9 och 16-18 (gäller ej fordon i linjetrafik), rödljus och pollare. När är det tänkt att man ska kunna cykla där vardagar 7-9 och 16-18? Bakom en buss? Det finns förstås en cykelbana bredvid, men kantstenen är inte lätt att ta sig över om man kommer västerifrån.

Numera så försöker jag se mig för överallt, kolla in trafiken och vad bilarna gör, oberoende av om jag har rött eller grönt. Och sen bestämma om jag vill köra. Pga en incident för några år sen, då jag var 10 cm från att bli överkörd av en bilist som körde mot rött i 70 km/h....

Andelen bilister som kör mot rött är låg. Om jag då struntar i att köra mot rött men tittar mig för som att jag gjorde det borde jag väl maximera sannolikheten att inte bli påkörd!?

Skogling sa:
frause sa:
JonasH72 sa:
Erik Sandblom sa:

Varför skiter du idet?

För att det är säkrare.

3 gånger då jag nästan dog.... Så var försiktig i trafiken !

1. Touringcyklade i Usa, och blev omkörd av en lastbil. Även regn och dålig sikt. Precis innan så lostnade en stor del av ett däck, och en stor gummiklump kom farande i 100 km/h precis framför mig, och sen ned i diket. Fattade först inte vad som hände.. Läskigt.

2. Cyklade genom en liten stad nere i Alperna, på trottoaren/cykelbanan eftersom det var smala gator och mkt trafik. Normalt så hör man ju när det är mkt bilar, men nu var det tyst. Kom runt ett skymt hörn, plötsligt en stor grupp vandrare i vägen, jag sladdade lite snabbt ned på vägen igen, hann inte kolla och hörde inget, men det kom en stor ljudlös buss rullande, jag var 5 cm ifrån att hamna under.

3. Väntade på grönt vid övergångsstället, 4 filer med bilar. Bilarna fick rött och stannade, 3 av 4, när det blev grön gubbe så drog jag iväg, men det kom en bilist i 70 i en av filerna som troligtvis inte sett signalerna, passerade 10 cm bakom mig.

Det sista kan ha varit en påtänd pundare. Dom andra; inte cykla nära trasiga lastbilar, samt: varning för fotgängare dom hörs inte.
;)

JonasH72 sa:
Erik Sandblom sa:

Haha! Stolpskott!? Jag cyklar mot rött nästan dagligen, varför förstöra farten man byggt upp och slita bromsar, jag tycker jag är tillräckligt vuxen att cykla/gå över gatan utan att en lampa ska säga till mig att det är farligt..Med tanke på att jag blivit påkörd av en bil, fast jag hade grönt och bilen knallrött, så berörs jag inte mycket av trafikljus så länge jag inte utsätter någon annan för risker. Så sluta lek polis och bekymra dig över nåt annat viktigare än om nån dåre cyklar mot rött..

Haha! Stolpskott!? Jag cyklar mot rött nästan dagligen, varför förstöra farten man byggt upp och slita bromsar, jag tycker jag är tillräckligt vuxen att cykla/gå över gatan utan att en lampa ska säga till mig att det är farligt..Med tanke på att jag blivit påkörd av en bil, fast jag hade grönt och bilen knallrött, så berörs jag inte mycket av trafikljus så länge jag inte utsätter någon annan för risker. Så sluta lek polis och bekymra dig över nåt annat viktigare än om nån dåre cyklar mot rött..
Jag är en vän av ”inför lagen är vi alla lika”. Så nej, jag tänker inte ändra åsikt och tycka det är ok att bryta mot reglerna. Var drar man gränsen? Det går inte helt enkelt.
Vad du gör får stå för dig. Men jag fortsätter tycka att det är fel. Och för mig så får polisen gärna fortsätta bötfälla om man kör mot rött ljus - både för bilister och cyklister.

johnny165 sa:
Hade ditt inlägg förlorat något på om du skippat de två första och den sista meningen?

GoranS sa:
Andelen bilister som kör mot rött är låg. Om jag då struntar i att köra mot rött men tittar mig för som att jag gjorde det borde jag väl maximera sannolikheten att inte bli påkörd!?

Problemet är nog mest de som får köra samtidigt som dig, och då kan hamna i konflikt med dig genom att svänga. Som högersvängande lastbilar.

Det bästa hade varit att i farliga korsningar ordna så att gång- och cykeltrafikanter får grönt samtidigt, från alla håll, samtidigt som all annan trafik har rött. Därefter kan trafikljuscyklerna fortsätta, och då utan att behöva ta hänsyn till GC-banorna. Det blir lite längre väntetider för alla, men otroligt mycket säkrare.

geologen sa:
GoranS sa:

Problemet är nog mest de som får köra samtidigt som dig, och då kan hamna i konflikt med dig genom att svänga. Som högersvängande lastbilar.

Det bästa hade varit att i farliga korsningar ordna så att gång- och cykeltrafikanter får grönt samtidigt, från alla håll, samtidigt som all annan trafik har rött. Därefter kan trafikljuscyklerna fortsätta, och då utan att behöva ta hänsyn till GC-banorna. Det blir lite längre väntetider för alla, men otroligt mycket säkrare.
Visst kan man önska sig andra lösningar. Givet hur verkligheten ser ut gissar jag att strategin jag beskrev maximerar sannolikheten att inte bli påkörd m.a.p. de variablerna.

I situationer där det finns potentiellt svängande trafik verkar en rimlig strategi i mina ögon, givet hur det funkar idag, vara att se till att inte hamna på ”insidan” av en (last)bil som ska svänga, oavsett om man själv ska svänga eller inte. Kan man komma framför bilarna i någon cykelficka som i alla fall i Sthlm ibland finns framför bilarna bör man vara hyggligt säker. Annars tycker jag det är bäst att antingen gå ut i bilfilen och ta plats som vilket annat fordon som helst eller vara defensiv och låta fordonet passera först.

geologen sa:
Om alla hade ställt sig efter varandra i den ordning de kommer till korsningen, och sedan också kör i den ordningen när det blir grönt, så slipper man problemet med högersvängande bilar.

Fältprästen sa:
geologen sa:
Om alla hade ställt sig efter varandra i den ordning de kommer till korsningen, och sedan också kör i den ordningen när det blir grönt, så slipper man problemet med högersvängande bilar.

Det förutsätter att alla har samma prestanda när det gäller acceleration och fart genom korsningen, och lite förbi. Annars blir det inte ett dugg bättre. I stället skulle det leda till farliga omkörningar och svängar framför cyklister. Och det löser inget problem för gångtrafikanter, eller ska de också ställa sig i kö ute i gatan, menar du?

det har ju gjorts beteendevetenskapliga studier som visar att trafikplaneringen inte alls funkar för cyklister, kommer inte ihåg vad han heter, men det var en intelligent tjomme/professor på P1. framförallt utgår ju många bilister på att dom är snabbare i en kurva/korsning, vilket dom inte är! generellt är ju folk väldigt slöa med att bedöma hastigheten på sina medtrafikanter, plus att många ger fan i att använda sina blinkers dessutom.
jag blev invalid i två veckor efter ett as som inte använde blinkers.

alltså det ovanstående argumenterar FÖR rödkörning.

Tillbaka
Topp