Fälg för cx-hjul?

fedde

Aktiv medlem
Fälg för cx-hjul?
Jag har stor "chans" att rätt billigt få tag på en ram med diverse delar
som jag tänkte bygga en cx-cykel av.

Men jag har inga hjul så det behöver jag köpa färdiga eller bygga.

Vilka fälgar passar för ett par cx-hjul med nedanstående önskemål/krav:

fälg ska klara däck mellan 28 och 38 mm bredd
fälg för kanttrådsdäck
fälg/hjul ska hålla för en "tungviktare" = +90 kg
minst 28 st ekrar i varje hjul, troligen 32 st p g a cyklistens vikt

Tacksam för ev tips om fälgar eller färdiga hjul.

/Fedde (vilse i fälgdjungeln)

Fälg för cx-hjul?
När du bygger billigt så är det väl ett utmärkt tillfälle att flytta hjulen från racern så du får anledning att uppgradera den med nya hjul?

Bara fin-crossar som har särskilda cx-hjul. Annars duger vilka 700-hjul som helst.

Fälg för cx-hjul?
bng skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara fin-crossar som har särskilda cx-hjul.
> Annars duger vilka 700-hjul som helst.

Jovisst, alla 700-hjul passar väl bra men för
ex många Mavix-fälgar anges max bredd till 28 mm.

Klarar ex Mavics cxp33-fälg däck som är 32 mm eller 35 mm breda ?

Information om detta är lite svår att hitta alternativt så googlar jag för dåligt.

/Fedde (vilse i fälg-däckbredd-djungeln)

Fälg för cx-hjul?
Mavics OpenPro kan ta upp till runt 35mm iaf vet jag. Dom är även hyfsat styva. Jag som väger ca 90kg kommer ha sådana på min icketävlingsmässigaCX

Fälg för cx-hjul?
fedde skrev:
> fälg ska klara däck mellan 28 och 38 mm bredd
> fälg för kanttrådsdäck
och
Johan A skrev:
> Mavics OpenPro kan ta upp till runt 35mm

Även om det funkar med OpenPro och 35mm är det inte särskilt optimalt
Enl http://www.mavic.com är både OpenPro och CXP33 fälgar med bredden 15c

För att funka riktigt bra med 38mm däck bör fälgen vara minst 17c bred, kolla själv
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width
Men läs även vad som står under tabellen:
"This chart may err a bit on the side of caution. Many cyclists exceed the recommended widths with no problem."

Mavics tourinfälgar är 19c breda och borde funka bra

/Håkan

Fälg för cx-hjul?
Jag har ett par sådana här http://re-cykel.se/catalog/product_info.php?products_id=258 som jag skulle haft till en CX. Ungefär samma pris som tex open pro, väger 40g mer/styck men är mycket snyggare. Och lite högre profil är aldrig fel :) Finns i 32-håls och (här får någon som inte bara chansar gärna rätta mig) jag har fått för mig att högre profil ger starkare/styvare hjul.

Edit: Och de är 19 breda vilket, enligt Sheldon, gör att de passar.

Senast redigerad av en moderator:
Fälg för cx-hjul?
HåkanC skrev:
> Även om det funkar med OpenPro och 35mm är det
> inte särskilt optimalt
> Enl http://www.mavic.com är både OpenPro och
> CXP33 fälgar med bredden 15c
>
> För att funka riktigt bra med 38mm däck bör
> fälgen vara minst 17c bred, kolla själv
> http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width
> Men läs även vad som står under tabellen:
> "This chart may err a bit on the side of caution.
> Many cyclists exceed the recommended widths with
> no problem."

Det sitter 37mm's däck på mina OpenPro men som du säger är det säkert inte optimalt.
Den tabellen hade jag faktiskt aldrig sett innan men jag vet att däcken är bredare än rek.

Som tur är finns det ju en hel uppsjö med fälgar för trådskaparen att välja mellan.

Fälg för cx-hjul?
Jag har kört med OpenPro på min (icke tävlingsmässiga) cross, det har hållt för mina 95 kilo + touringväskor fram och bak, på riktigt stökiga stigar. Hade inte tvekat att köra såna fälgar på en mountainbike heller, dom verkar riktigt robusta. Bakhjulet var dessutom fulbyggt av mig själv, det kan inte ha hjälpt till direkt.

Fälg för cx-hjul?
35 mm däck är max om man skall vara tävlingsmässig UCI-purist. Som Johan A ungefär inte är. Ingen respekt alls för sporten. :)

Fälg för cx-hjul?
Bara som jämförelse. Det är ju tokvanligt att köra 55-60mm mtbdäck på 17 fälgar.

Kör själv 42mm på opensport och jag känner inte att jag vill ha bredare fälgar.

Fälg för cx-hjul?
bng skrev:
> 35 mm däck är max om man skall vara
> tävlingsmässig UCI-purist. Som Johan A ungefär
> inte är. Ingen respekt alls för sporten. :)

Hrmpf.....

Fälg för cx-hjul?
Vet inte vad du söker och användningsområde.

Alex är en budget, fulskarvad, troligtvis inte jättelätt (550 g ?), men troligtvis billig och ok fälg.

DR RR 511db är 18 mm inner, 32 mm profil, 490 gram, 58 EUR inkl. nipplar och brickor. https://www.hibike.de/dt-swiss-rr-5...och-schwarz-pe6d16d7dc2caab31495bc95f8bca038f

DT XR 331 är 20 mm inner, 18 mm profil, 380 gram, 73 EUR inkl. nipplar och brickor.
https://www.hibike.de/dt-swiss-xr-3...legscheiben-pd7b428db9f593a910596590d6e7c463d

Stan's Grail X, 20 mm inner, 25 mm profil, 460 gram, 84 EUR. https://www.hibike.de/notubes-ztr-g...och-schwarz-p0d39973cbfe77fec45cc997799d0de94

Med tanke på att alla budget-mtb fortfarande sälj med 19-21 mm cx-breda hjul borde det vara enkelt att hitta klipp på Happy K&S, runt 1500 kr för nya hjul, från säljare som föredrar mtb-hjul på sin mtb (25-30 mm bredd).

Hjul som t.ex. Mavic Crossride, DT X1900, X1700 etc eller own brand från resp. cykelmärke.

Fälg för cx-hjul?
Sixten Fors sa:
Med tanke på att alla budget-mtb fortfarande sälj med 19-21 mm cx-breda hjul borde det vara enkelt att hitta klipp på Happy K&S, runt 1500 kr för nya hjul, från säljare som föredrar mtb-hjul på sin mtb (25-30 mm bredd).

Hjul som t.ex. Mavic Crossride, DT X1900, X1700 etc eller own brand från resp. cykelmärke.

Dags att släppa taget kring sargen Sixten, allt är inte svart eller vitt.
Scott Spark RC 900 SL 2017 säljs med smala (enligt dig CX fälgar) Syncros XR1.0 Carbon 22 mm inner. Även
årets S-Works Epic FSR WC även med XC liknande fälgar.
Så sent som förra året levererades RC 900 med 622/20 fälgar.

Du vet det där med vikten och så vidare.

Fälg för cx-hjul?
ATD550 är inte så dumma tom än tunga.
Lite lagom breda så inte rullar på sidonobbarna hela tiden. Höjden är bra så inte gräver för mycket i sand och lera. Men å andra sidan. 17C och 25-30 högt finns det ju elva fälgar på dussinet så det är väl mest om de är lättillgängliga för annars så är de rätt tunga...

Fälg för cx-hjul?
konscious sa:
Sixten Fors sa:

Scott Spark RC 900 SL 2017 säljs med smala (enligt dig CX fälgar) Syncros XR1.0 Carbon 22 mm inner. Även

En långsam tungviktare som Nino skiter i dina smalfälgsteorier och kör 25 mm och 50 gram tyngre XMC1200 som enligt DT Swiss är "all mountain" istället för 22,5 mm toksmala XRC1200 som enligt DT Swiss är "Cross Country".

Varför? För att han har koll så klart.

Fälg för cx-hjul?
Sixten Fors sa:
Alex är en budget, fulskarvad, troligtvis inte jättelätt (550 g ?), men troligtvis billig och ok fälg.

emmer sa:
ATD550 är inte så dumma tom än tunga.
Lite lagom breda så inte rullar på sidonobbarna hela tiden. Höjden är bra så inte gräver för mycket i sand och lera. Men å andra sidan. 17C och 25-30 högt finns det ju elva fälgar på dussinet så det är väl mest om de är lättillgängliga för annars så är de rätt tunga...

Ok, tack för input. Nä det är såhär att de sitter på min Crescent-cross och jag har just luskat ut med uteslutningsmetoden att det måste vara den modellen (99% säker). TEC TCP330 heter den i deras värld :)

Funderade på att bygga ett par finhjul för motionslopp och enbart asfalt och ha dessa som vinterhjul/fulhjul. Men jag tror jag skippar det och försöker klara mig på bara en uppsättning hjul/däck (iofs måste det ju till vinterdäck men då får jag däcka om bara)

Fälg för cx-hjul?
Vad väger hjulen kompletta med nav, (antal/typ av) ekrar, nipplar, tape/fälgband? Rätt stor del av hjulvikten sitter även där. Är de t.ex. byggda med oreducerade 2 mm DT Champ kan du kapa 120 gram genom att ekra om med DT Comp/Revo mix, 64 ekrar kostar 290 kr hos Rose, 35-40 gram till om alu istf mässingsnipplar. Kanske 100 gram till om du väljer lätta bromsskivor (500 kr). 100 gram till på två lätta istf. tunga slangar. Etc. Det finns många billiga sätt att spara vikt.

Fälg för cx-hjul?
De 35-40 grammen på alu- vs mässings-nipplar hade jag skippat.
PS Älskar mässingsnipplar. Ser ingen fördel i det långa loppet med alunipplar. DS
PS2 Har ca 1000 alunipplar till salu om nån är intresserad DS2

Fälg för cx-hjul?
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Sixten Fors sa:

En långsam tungviktare som Nino skiter i dina smalfälgsteorier och kör 25 mm och 50 gram tyngre XMC1200 som enligt DT Swiss är "all mountain" istället för 22,5 mm toksmala XRC1200 som enligt DT Swiss är "Cross Country".

Varför? För att han har koll så klart.

Dags att kliva ner från din höga häst!
Tolkar man dig så innebär det att alla inklusive långloppsmästare har fel som inte har Nino Schurters motsvarande spec: på sina hjul med 24mm utan enligt dig toksmala 22,5mm id.
Du menar att du vet bättre än ingenjörerna bakom de dyraste Scott och Specialized XC-cyklar som enligt dig tillverkar budgetcyklar utan MTB hjul inte har koll.

Du kan inbilla dig saker men inte övertyga om att du har patent på någon sanning vilket visar sig.
Fast fakta är väl skrämmande https://www.dtswiss.com/Technology/MTB-rim-width

Senast ändrad:
Fälg för cx-hjul?
konscious sa:
Du menar att du vet bättre än ingenjörerna bakom de dyraste Scott och Specialized XC-cyklar som enligt dig tillverkar budgetcyklar utan MTB hjul inte har koll.

Du kan inbilla dig saker men inte övertyga om att du har patent på någon sanning vilket visar sig. Fast fakta är väl skrämmande.
Nej, jag menar inte att jag vet bättre än alla ingenjörer. Därmed inte sagt att det är ingenjörerna som får bestämma hur hojarna specar ser ut, det gör nog "product management/marketing" eller motsvarande funktion. I försäljningskatalogen är lägsta vikt viktigt, uppnås utan extra kostnad genom att välja smalare version av XM1501 eller X_C1200 hjul och lite smalare däck i LightSkin- eller RaceSport-utförande.

MTB-hjul har varit typ 17-19 mm i typ 25 år. Just nu pågår skiftet till 25-40 mm. Sent och långsamt, men bättre nu än aldrig. Kunden efterfrågar rätt bredd på hjul i snabbare takt än vad cykeltillverkare erbjuder. Extremt få köper en ny cykel och uppgraderar till smalare hjul. Många köper en ny cykel och uppgraderar till bredare hjul. För att många som testat upplever stor förbättring.

Mina 2.25" RoRo funkar sjukt mycket bättre när de flyttade från 18 mm DT XR39 (std på Scale 900 CF 2012) till 30 mm DT XM1501. På gamla hjulen gick det inte att använda lägre tryck i Hellasterräng utan att däcket vek sig, konstanta genomslag, och/eller nyppunkade. Nya hjulen ger däcket det stöd som behövs vid de 1.5-1.8 bar jag kör där, har aldrig slagit igenom sedan hjulbyte. Min upplevelse är att det är så löjligt mycker bättre att jag fnittrar när jag cyklar.

Fälg för cx-hjul?
Okay Sixten.
Du brukar vara mycket för att rita på bilder och sådär, så du kanske skulle kunna göra lite anteckningar på bilden för att tala om var däcket jobbar samt, eftersom du är mycket för excel och sånt, tala om vilka krafter det är givet lufttrycket.
05_felgendurchmesser_EN_620x260px.jpg

En liten övning kanske till och med kunde bli en liten aha-upplevelse för dig (och andra).

Tillbaka
Topp