fälg skrot?

felt

Aktiv medlem
fälg skrot?
Hej
Har ett bakhjul (hope pro II, mavic xm719) där bakväxeln gjorde mos av 4-5 ekrar och hjulet
var rejält skevt.
Åtkte till min favvo LBS i förhoppningnen att det skull gå att rikta upp bara med lite nya ekrar, men han dömde ut hjulet.
Eftersom navet är ok så tänkte jag bygga upp hjulet igen med ny fälg och jag monterade av
fälgen.
Blev dock förvånad att fälgen var så rak, diffar ca 2mm när jag lägger den på ett plan yta.
Kan fälgen vara skrot ändå eller är det lönt att bygga upp hjulet igen, fast med bara nya ekrar?

Tacksam för råd!

/Magnus

fälg skrot?
Granska fälgen och kontrollera att det inte finns några skador kring ekerhålen. Gör det inte det så är det bara att ersätta de trasiga ekrarna och byta LBS.

fälg skrot?
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Granska fälgen och kontrollera att det inte finns
> några skador kring ekerhålen. Gör det inte det
> så är det bara att ersätta de trasiga ekrarna
> och byta LBS.

Vart sitter LBS:en? Är den dyr?

fälg skrot?
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Granska fälgen och kontrollera att det inte
> finns
> > några skador kring ekerhålen. Gör det inte
> det
> > så är det bara att ersätta de trasiga
> ekrarna
> > och byta LBS.
>
>
> Vart sitter LBS:en? Är den dyr?

Bakom CBCn, svindyr om man inte har atp.

PS: Tycker fortfarande att du skall bygga upp den och köra.
MVH
Magnus

Senast ändrad:
fälg skrot?
Beror lite på hur mycket fälgen har använts. Om den är relativt ny, bygg upp med gamla fälgen. Om den har några år på nacken är det lika bra att byta till en ny fälg när du ändå har isär grejerna.

fälg skrot?
Checka att fälgen är rund oxå. Är den oval kan den vara svår att få till ett bra hjul med. Är det en fälg med ythärdning finns det dessutom en förhöjd risk för fälgbrott med den gamla fälgen.

fälg skrot?
Tack för grym input.

Tror jag bygger upp hjulet igen värt ett försök.
Insatsen är ju ganska låg, en uppsättning ekrar.

Ska dock kolla att fälgen är rund först.

/Magnus

fälg skrot?
Att bygga hjul kan vara kul, men att bygga om hjul som man precis har byggt är mindre kul. Om jag vore dig så skulle jag köpa en ny fälg så att du slipper jobbiga överraskningar senare.

fälg skrot?
Fast om han bygger på gamla fälgen och den vissar sig för skev för att rikta upp, så har han fått bra träning för den då nyinköpta!

Tillbaka
Topp