Fälgar till Campagnolo-kassett?

velox pes

Medlem
Hej

Tänkte fixa ett par vinterhjul med dubbdäck till min Vitus 979 som har tubdäck på originalfälgarna (vill därför ha separata vinterhjul, inte byta däck). Tänker att jag flyttar över kasetten till vinterhjulen för att slippa byta kedja. Skulle vara oerhört tacksam om någon kan tala om för mig vilka specifikationer som gäller inför att köpa ett par fälgar som passar mitt växelsystem. Storleken är 28 tum, jag vill ha slang+däck (kanttråd?) och en bredd på däck mellan 28-30 mm.

Kruxet tänker jag är att veta om kassetten passar och kanske om bredden är rätt?

Eller ännu bättre; om någon har ett par bättre begagnade fälgar att sälja så är jag intresserad. Bifogar bilder på kasett, växelförare, vevparti och framnav.

Tack på förhand!

Joel

IMG_1924.jpg
IMG_1926.jpg
IMG_1927.jpg
IMG_1929.jpg

Campa 8 delat är trevligt men med tanke på att bakväxeln är sprucken, är det värt det även om du skulle lyckas hitta ett beg hjulset som passar?

Campa 8 delat är trevligt men med tanke på att bakväxeln är sprucken, är det värt det även om du skulle lyckas hitta ett beg hjulset som passar?

Tack för ditt svar. Syftar du på detta? Hade jag inte koll på :-), men växlarna funkar fint än så länge. Är det risk att det pajar helt tror du?

Och ja, tänker att det kanske är värt det ändå. Om jag nu bara visste vad jag ska leta efter :-)

Skärmavbild 2020-11-17 kl. 18.05.10.png

Tack för ditt svar. Syftar du på detta? Hade jag inte koll på :-), men växlarna funkar fint än så länge. Är det risk att det pajar helt tror du?

Och ja, tänker att det kanske är värt det ändå. Om jag nu bara visste vad jag ska leta efter :-)

Visa bilaga 453794

Du skall rimligen leta efter hjul (inte fälgar!) med campagnolobody på navet. 8-11 vx lär vara samma.

Tack för era svar! Men oj. Verkar inte helt lätt att hitta kanske? 28 tum hjul med Campagnolo-body anpassat för 8-delad kassett alltså?

Du kan alltid testa med 8-delad shimano kassett på shimanohjul men då måste du köpa nytt hjul och kassett som ändå kanske inte funkar.

Söker du efter "Campagnolo 8 speed wheelset" på ebay får du några träffar. De flesta med ett pris långt över vad din cykel förmodligen är värd

Ojdå, trodde inte det var så special. Jag får hoppas på att det inte blir snö eller is i Stockholm och köra vidare på mina helt släta tubdäck. Eller kanske bara byta cykel till något modernare. Stort tack för era svar!

Det är 23 år sedan Campagnolo slutade med 8-delat så du lär inte hitta några nya hjul. Sök efter begagnade.

Jag tvivlar på att det funkar med Shimano. Tror att det bara är 11-delat (eventuellt 12-delat också) där det funkar att byta mellan Campagnolo och Shimano.

Ojdå, trodde inte det var så special. Jag får hoppas på att det inte blir snö eller is i Stockholm och köra vidare på mina helt släta tubdäck. Eller kanske bara byta cykel till något modernare. Stort tack för era svar!
annars. köp de billigaste hjulen du hittar och singlespeedkonvertera cykeln. Den mest problemfria lösningen oavsett växelsystem

Gör ett försök att lägga ut en annons under köpes på K&S samt fejjansajterna cyklar och cykeldelar... och allt vad de heter.
Kostar åtminstone inget och vem vet vad står i förråden?

De där bakväxlarna har ofta just en sådan spricka på samma ställe som din. Det är oftast inget problem alls, förutom att det är trist såklart .)

Många 8 delade hjul är tyvärr tubhjul (var liksom det de flesta körde då) så att hitta clinchers (kanttråd) är inte lika lätt. Men jag brukar både köpa o sälja just sådana med jämna mellanrum så de dyker upp här på happy lite då o då. Sätt ut en köpes annons så får du säkert napp.

Som sagt måste vara för 8d. Senare hjul för 9 delat o uppåt kommer inte passa med din kassett.

Och record 8 delat betingar fortf ett hyggligt pris (kanske inte i det skicket man anar dock) så det är inte skräp du har på hojen.. Fina c record nav oxå. Om du tycker om hojen kan du ju köpa lösa fälgar och bygga upp de naven du har nu med nya kanttrådsfälgar. Är inte superdyrt men inte heller billigt. Tex dessa som just dök upp på köp o sälj.. https://happyride.se/annonser/ad.php?id=138622

Beggade kompletta hjul bör du hitta i bra skick för ca 1000-1500 för 8d och kanttråd.

De där bakväxlarna har ofta just en sådan spricka på samma ställe som din. Det är oftast inget problem alls, förutom att det är trist såklart .)

Många 8 delade hjul är tyvärr tubhjul (var liksom det de flesta körde då) så att hitta clinchers (kanttråd) är inte lika lätt. Men jag brukar både köpa o sälja just sådana med jämna mellanrum så de dyker upp här på happy lite då o då. Sätt ut en köpes annons så får du säkert napp.

Som sagt måste vara för 8d. Senare hjul för 9 delat o uppåt kommer inte passa med din kassett.

Och record 8 delat betingar fortf ett hyggligt pris (kanske inte i det skicket man anar dock) så det är inte skräp du har på hojen.. Fina c record nav oxå. Om du tycker om hojen kan du ju köpa lösa fälgar och bygga upp de naven du har nu med nya kanttrådsfälgar. Är inte superdyrt men inte heller billigt.

Beggade hjul bör du hitta i bra skick för ca 1000-1500.

Ah, skönt att höra att den där sprickan inte är så farlig. Tog tag i växelarmen och vred lite för att se om den vidgade sig, men det gjorde den inte.

Bra tips om att bygga om även. Dock vill jag ha en uppsättning sommarhjul, hyfsat nya tubdäck på nu som rullar fint.

Och bra med en prisindikation. Ska lägga upp en annons i K&S

TACK!

TACK!

Jag TROR att det finns ett par sätt att köra 8-delat på 9-delade hjul - man kan antingen slakta en 9-delad kassett (och då ta bort det största drevet) och med nya distanser (men jag har glömt vilken tillverkare det är - kan det vara Wheels Mfg eller Problems Solvers...?) få rätt avstånd mellan dreven, men jag tror också att det är möjligt att montera en 8-delad (Ultra-Drive/UD) kassett på nav för niodelat och komma ihåg att dra åt av bara faen (eftersom spåren i dreven är grunda).

Ett tredje alternativ, som nog hade varit mitt val för dubb- och fulhjul, när det kommer till Campagnolo 8-delat, är att skaffa mig en uppsättning hjul med Shimano-nav. Faktum är att 8-delad Campagnolo och 7-delad Shimano har samma avstånd mellan dreven (5mm) och det är avsevärt mycket enklare och billigare att hitta gamla Shimanokompatibla hjul och dito kassetter (och för vinterfulhjulen behöver det inte vara så glassigt...). Det enda du behöver göra är att dels sätta en distansbricka bakom kassetten (om du har ett nav för 8/9/10-delat) och även justera det (inre) ändläget på bakväxeln (så att kedjan inte försöker hoppa in "bakom" det största drevet). En cykel dränkt i salt och grus funkar ändå så risigt att det lika gärna kan vara Shimano... ;)

Jag TROR att det finns ett par sätt att köra 8-delat på 9-delade hjul - man kan antingen slakta en 9-delad kassett (och då ta bort det största drevet) och med nya distanser (men jag har glömt vilken tillverkare det är - kan det vara Wheels Mfg eller Problems Solvers...?) få rätt avstånd mellan dreven, men jag tror också att det är möjligt att montera en 8-delad (Ultra-Drive/UD) kassett på nav för niodelat och komma ihåg att dra åt av bara faen (eftersom spåren i dreven är grunda).

Ett tredje alternativ, som nog hade varit mitt val för dubb- och fulhjul, när det kommer till Campagnolo 8-delat, är att skaffa mig en uppsättning hjul med Shimano-nav. Faktum är att 8-delad Campagnolo och 7-delad Shimano har samma avstånd mellan dreven (5mm) och det är avsevärt mycket enklare och billigare att hitta gamla Shimanokompatibla hjul och dito kassetter (och för vinterfulhjulen behöver det inte vara så glassigt...). Det enda du behöver göra är att dels sätta en distansbricka bakom kassetten (om du har ett nav för 8/9/10-delat) och även justera det (inre) ändläget på bakväxeln (så att kedjan inte försöker hoppa in "bakom" det största drevet). En cykel dränkt i salt och grus funkar ändå så risigt att det lika gärna kan vara Shimano... ;)

Hej!

Tack för svar. Jag fick höra att jag bör köra samma kassett om jag inte vill byta kedja. Därför vore det kanske bäst att hitta ett beggat hjulpar som passar min 8-delade kassett? La in en annons på K&S nyss:

Men fint med tips på alternativa lösningar. Otroligt forum detta!

Tack

Joel

Hej!
Är själv ute efter kantträdshjul Campagnola fram +bakhjul m 8-delat. Du kanske fick många svar och kan förmedla något?

mvh/Ove

Tillbaka
Topp