Fälgbroms till gammal världsmästarcykel

magnuslw

Medlem
Jag har en gammal världsmästarcykel, med nya aluminiumfälgar och bromskuddar på. Bromsarna tog inte särskilt bra innan, men jag hoppades de skulle ta bättre mot den nya fälgen. Bromsarna nyper liksom inte, jag kan inte låsa hjulen vid rullning.

Nu tror jag den dåliga bromsverkan beror på själva bromsarna. Vill därför höra om någon här kan tipsa om ett par lämpliga bromsar för fram och bak, som framför allt passar utan en massa jox. De ska självklart vara av god kvalitet och hållbara i längden också.

Prisläge inte så jättenoga, men behöver ju heller inte de dyraste bara för sakens skull.

Jag har bifogat två bilder. Vet inte exakt vad som behöver visas, så ropa till om andra vinklar behövs.

Länka gärna till butiker som levererar i Sverige, alternativt finns i Malmö.

Tack :)

Bilagor

• IMG_1485 (Large).JPG
    IMG_1485 (Large).JPG
    188.2 KB · Besök: 872
  • IMG_1486 (Large).JPG
    IMG_1486 (Large).JPG
    150.1 KB · Besök: 686
Byt vajer! och - framför allt - hölje!
Sedan köp hållare med belägg som går justera med toe-in och så på...
(inte bra men billiga och dyrare men bättre)
...fast gamla "Tourney"-brmsar kommer alltid vara lite gummiaktiga.
Så idealt borde du mäta avståndet mellan "fästhålet" och fälgen och köpa ett par moderna bromsar.

Bilagor

• 124950_759446.jpg
    124950_759446.jpg
    3.1 KB · Besök: 145
Super, tack för tips, de ska kollas upp! Då låter det i alla fall som det är möjligt att hitta nya i alla fall.

Dock är jag fundersam på vilken del som menas med hölje?

Tänkte bara uppdatera om hur det gick sen..

Jag har nu monterat följande på cykeln:

Fälgbromsar Tektro R559 silver
Bromshandtag Tektro RL720 silver
Bromsvajer Jagwire

Efter att ha fått trixa en del med installationen av bakbromsen, så bromsar cykeln nu som aldrig förr, stor skillnad! Bakbromsen var tajt att få att passa helt, bromsbelägget hamnade vid de första försöken lite på själva däcket. Men efter att ha trixat och fixat så blev placeringen till slut godkänd och belägget bromsar nu endast på fälgen. Frambromsen var inga problem alls att få dit, där var goda marginaler.

Så, tack för hjälpen! :)

Kalipperbromsar är egentligen inte särskilt lämpade för så där stora avstånd mellan gaffelkrona och fälgkant, utan gör sig bättre på räcers.

Hej!

Kul att se att du lyckats så bra.
Sitter själv med samma problem som du hade. Jag har köpt samma bromsar som du till min världsmästarcykel. Dock undrar jag hur du gjorde för att få bakbromsen att endast ta på fälgen? Har trixat en del men kan inte förmå den att nypa utan att ta i däcket. Sen undrar jag hur du gjorde för att fästa frambromsen, bytte du ut pinnen för få den att gå igenom hela vägen?

Kan ju slänga in två halvbra bilder så ni får se vad jag pratar om =)

Bilagor

• received_217774048739453.jpeg
    received_217774048739453.jpeg
    97.2 KB · Besök: 172
Bra att det ordnade sig! Trevlig cykel för övrigt, en klassisk "racifierad" gubbracer...... Jag har också en sådan, med Tourney-bromsar.....

Mvh Ulf S

Bilagor

• 2016-05-01_21_11_53.jpg
    2016-05-01_21_11_53.jpg
    637.4 KB · Besök: 167
Tjena!

Sorry, fick aldrig någon notifikation om ditt inlägg här. Men gött det löste sig! För klargörandets skull så var det verkligen bara allmänt trixande med att skruva, spänna, och dra i armar och beläggen. Jag vet att vi vände på en av brickorna/mellanläggen som var på skruven, men kommer ej ihåg om det var på fram eller bak, men troligtvis där bak då fram gick rätt lätt.

Kul att se att det funkade för fler! :D

Narsice sa:
Hej!

Kul att se att du lyckats så bra.
Sitter själv med samma problem som du hade. Jag har köpt samma bromsar som du till min världsmästarcykel. Dock undrar jag hur du gjorde för att få bakbromsen att endast ta på fälgen? Har trixat en del men kan inte förmå den att nypa utan att ta i däcket. Sen undrar jag hur du gjorde för att fästa frambromsen, bytte du ut pinnen för få den att gå igenom hela vägen?

Tillbaka
Topp