Fällbart cykel, hög lastkapacitet

Vest

Medlem
Hej allihopa!

Jag är på jakt efter ett fällbart cykel och skulle verkligen uppskatta era råd och tips. Här är lite information om mig och mina behov:

1. Min vikt och längd: Jag väger 130 kg och är 187 cm lång. Även om jag är övervikt, är jag i ganska bra fysisk form fortfarande aktivt spelar rugby.
  2. Daglig distans: Min dagliga pendling består av cirka 1,5 km till tågstationen, en tågresa, och sedan ytterligare 6 km till jobbet, enkel väg. Kan bli att tåg blir inställd(händer ganska ofta) och jag behöver ta ersättning bus.
  3. Året runt: Jag kommer att cykla året om, vilket betyder att cykeln måste klara av snö och slask under vintern.
Jag undrar om en Brompton skulle vara ett bra val för mig, eller om det finns andra fällbara cyklar som skulle passa bättre. Hur fungerar en Brompton under vinterförhållanden? Jag uppskattar verkligen era erfarenheter och rekommendationer!

Tack på förhand! ?‍♂️

Brompton själva säger max 110 kg inkl bagage. Men som så mycket annat så är det knappast en absolut gräns där den håller under och går sönder över. Jag vet de som väger mer och inte har problem.

Det är inte en perfekt vintercykel. Små hjul rullar sämre över knögglig is, och allt är närmare marken och blir smutsigare. Men jag kör året om, ett par gånger i veckan ca 10 km. Det finns dubbdäck, men senaste åren har jag inte bytt faktiskt.

Om du skall ha en brompton åker du nog på en extralång sadelstolpe. Kolla att det finns sådana som klarar din vikt.
Jag har en i titan och den flexar betänkligt med mig på 80kg.
Vinteregebskaperna på brompton är sådär som jag förstått det. Men inte hunnit prova än själv.

Vanliga långa stolpen från Brompton fungerar utmärkt, flexar inget alls för mig som väger 90-95 kg och är 195 cm lång.

Jag har cyklat på Tern också (i princip identisk med dahon) med lite större hjul, de är bökigare att fälla ihop, jobbigare att bära och inte lika bra att cykla på. Iaf den jag hade.

Hej igen,
Kanske enklare fråga:
Dahon hit eller Biltema Elcykel 20''?
Känns att Dahon är bättre val. Jag behöver inte batteri krånglar för mina avstånd eller hur?

Hej igen,
Kanske enklare fråga:
Dahon hit eller Biltema Elcykel 20''?
Känns att Dahon är bättre val. Jag behöver inte batteri krånglar för mina avstånd eller hur?
Hej,
Tänkte follow-up. Tyvärr ser ut att den finns inte sotr val i fällbart cyklar för tyngre människor.
Det finns bara en alternativt i Europa: Dahon Hit.
I ASV finns: Zizzo Forte (runt 400 USD) och Bike Friday (från 1500 USD)

Fick pris från svensk ÅF för dahon hit: 8000 SEK.

Tillbaka
Topp