Falllucka ökar (?) säkerhet för cyklister

Fliken

Ny medlem
http://www.di.se/#!/artiklar/2012/9/12/fallucka-stoppar-fartdarar/

"Fallucka stoppar fartdårar

En fallucka i vägen har minskat antalet fartsyndare dramatiskt i en farlig korsning i Linköping. Nu investerar Innovationsbron i tekniken. Det skriver tidningen Ny Teknik.

Kommer du körande i 30 märks inget. Men om du susar fram över 30-strecket så fälls en lucka ner i vägbanan, varpå däcken dunsar i en stålklädd kant. Varken bil eller passagerare tar skada, men upplevelsen ska vara så obehaglig att den lär fartdårar att hålla hastigheten."

Den skall ha ökat (!) säkerheten för cyklister i en näraliggande korsning.

Undrar just hur det känns att komma i +30 knyck på en kolfiberracer och att vägen plötsligt försvinner under en ... känns nog inte mer säkert i alla fall. Kanske finns cykelbana bredvid där man kan kryssa fram mellan parkerade bilar, drullpellar och barnvagnar.

Fantastiskt...
Varför var den inte avsevärt större & djupare så man kan "trolla" bort fartsyndare i alla storlekar (lastbilar, hjullastare mm).

Det är i alla fall lättare att bunnyhoppa på kolfiberracer än med en buss. Och det finns en varnig för luckan. Dessutom så gäller väl hastighetsgränsen även för dyra cyklar med klen bromsförmåga?

Köp en cykel som du kan svänga med, finns en halvmeter slät och fin asfalt vid sidan om luckan. Kanske för tekniskt?

Men framför allt, håll hastigheten.

Seriöst, vilken cykel, laglig att sälja, har hastighetsmätare som standardutrustning?
Vilket annat fordon som får framföras på väg har ingen hastighetsmätare?

Om cyklister inte får köra fortare än fartbegränsningen måste ju cyklar ha hastighetsmätare enligt lag. Väl?

Tror att du kommer undan i bil eller på mc om din hastighetsmätare visade fel.
Om du inte ens har en, hur ska du veta hur fort det går?

Lite märkligt egentligen.

https://lagen.nu/1736:0123_1#K12
Man är skyldig att känna till allt!.. undrar hur många advokater som kan påpeka rätt paragraf, vad man är frågar om.. utan att bläddra!? Bankrån, mitt och ditt, skatt och liknande blir man informerad om, i en form eller annan, vad som är lillåtet.. om inte annat så bör man vid vuxen ålder, ha insupit nog med moral och uppfostran för att förstå de grundläggande lagarna.

Men ponera nu att vi har en 13 årig analfabet.. med ett jäkla tryck i benen, och ingen aning om vad som gäller vid framförande av cykel, (då det inte finns ett körkort för just detta fordon, trots att det kan åka om en eu-moppe) och att han passerar hindret i 35+, på sin gamla militärcykel, gör en otb och bryter nacken. Skall han även erläggas böter på sjuksängen?

Är det en skyldighet att kunna läsa Svenska, vid framförande av cykel? Då kommer vi in på känsliga områden!?

Om du har en Enduro-reggad MC kan du få slippa blinkers och hastighetsmätare, men det innebär INTE att du får köra för fort för det... men du får iofs inte köra på allmän väg annat än "till och från tävling och träning inför tävling" vilket är ett rätt flexibelt begrepp :-)

Kapten_Usling skrev:
-------------------------------------------------------
> Men ponera nu att vi har en 13 årig analfabet..
> med ett jäkla tryck i benen, och ingen aning om
> vad som gäller vid framförande av cykel,

Innan man släpper ut sitt barn i trafiken bör man väl som förälder informera om vad som gäller?

Jag visste inte att det finns gamla militärcyklar för 13-åringar.

För övrigt är väl den här kanten (5 cm tror jag den är) inte värre än vanliga gropar i en normalunderhållen svensk väg?
Och normalstora cykelhjul lär klara denna höjdskillnad hyfsat bra.

Framför allt kommer det finnas hajar?
En fallucka som inte har en bassäng med hajar under tycker jag inte förtjänar namnet.

//j

Jag tänkte (men skrev inte) det här som ett problem för en grupp av cyklister faktiskt. Det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda.

Jag såg framför mig en grupp i 30 knyck, där det plötsligt på bästa James Bondeffekt öppnas en lucka nedåt. Det blir härliga kedjeeffekter det.

Men, idag har väl alla karbon, och om det är samma sensor som vid rödljus (och ryktet stämmer) så lär väl denna inte triggas av en cykel?

Sensorerna är induktiva och reagerar inte på aluminium heller. Det är förmodligen för lite stål både i en aluminiumcykel och i en plastcykel för att sensorerna skall reagera.

Jag läser ocfh förstår artikeln som att det är en fallucka främst för bilar +ANNAT, och att cyklister och fotgängare fått en säkrare korsning, eftersom fordonen nuförtiden håller de påbjudna 30 km/h? I så fall låter det ju bra, och som sagt, cyklar kan ju väja för falluckan.

Trek2.1 skrev:
> Sensorerna är induktiva och reagerar inte på
> aluminium heller. Det är förmodligen för lite
> stål både i en aluminiumcykel och i en
> plastcykel för att sensorerna skall reagera.

Gäller det även om man har rost i kalsongerna?

jesperC skrev:
> Framför allt kommer det finnas hajar?
> En fallucka som inte har en bassäng med hajar
> under tycker jag inte förtjänar namnet.

Hajar, med lasrar på huvudet! är det för lite begärt när skiten kostar en halv MILJON!!!!

Jag tycker det där verkar vara en asbra lösning!

Som påpekats innan är det i princip inga cyklister på vägen i vägens riktning, och det finns plats vid sidan av luckorna - det är ett icke-problem.

Det blir en hyfsad smäll i bilen när man brakar in för fort (*skäms*), men som sagt inte värre än gropar i dåligt underhållen väg. Det blir på båda hjulen samtidigt här vilket gör det lite extra hårt.

Cyklisterna som skyddas är de horder av studenter som forsar fram i korsningen tvärs vägen. Tio minuter innan föreläsningsstart är det tjockt i korsningen.

Tillbaka
Topp