Falutråden

User01

Ny medlem
Falutråden
Jag tänkte vi kan samla ihop oss lite i en tråd och prata Falun. Vilka av oss bor här? Kanske kan vi ordna någon happyride, tipsa varandra om nya turer eller helt enkelt prata skit om varandra ;)

Själv känner jag ju inte en sate i Falun som cyklar. Så presentera er gärna!

En första fråga: Är det någon som vet hur det går med DH-banan i Källviken?

/G

Falutråden
Själv så cyklar jag med friluftsfrämjandet på torsdagar, riktigt härligt gäng, målet är att ha en trevlig tur, så någon hög fart blir det aldrig, men fantastiskt trevligt är det.

Happyride, ja gärna! Jag är på!

Källviken har jag ingen aning om, man jag kastade precis iväg ett mail och frågade.

Men jag är Mathias, spion från Borlänge som jobbar under cover samt evig student på lärarptrogrammet. Jag har dissat fullgångare till förmån för hardtail.

Gillar: Härliga turer i skogen med många trevliga medcyklister.

Falutråden
JA, den här tråden har jag längtat efter! Jag bor just nu i Säter men jobbar utanför Falun och är smått förälskad i den fina stigcyklingen där efter de fåtal turer som jag hann med i höstas innan snön kom. Det enda som hade gjort det bättre vore väl just folk att cykla och leta sig fram bland stigarna med. Gick med i stigcyklisternas mailgrupp också men hann aldrig följa med på någon av deras turer.

Cyklar på en stigsmiskar-HT och gillar att klämma in så mycket höjdmeter som möjligt med så lite motionsspår och grusvägar som möjligt.

Falutråden
Hade ingen aning om att det cyklades på torsdagar med friluftsfrämjandet.

Googlade och fann detta :)

http://www.friluftsframjandet.se/falun/mtb

" Prova att cykla mountainbike med Friluftsfrämjandet i Falun. Vill du cykla på skogsvägar och enkla stigar? Här har du chansen att testa en kul och effektiv motionsform i sällskap med andra.

När: Torsdagar 18.30 från det att snön smält tills den faller igen!!
Var: Samlingsplats varierar! Läs senaste info på Facebook
Kontakt: Tina Törnqvist, tel.070-995 55 90

Vår MTB sektion har en gruppsida på Facebook. Det är en grupp för dig som vill cykla MTB i Falun! Öppen för alla som vill njuta av MTB cykling i mortionstempo i terrängen runt Falun. "

Måste man vara medlem i friluftsfrämjandet?

/G

Falutråden
> Måste man vara medlem i friluftsfrämjandet?
>
> /G

De ser gärna att man är medlem, men det är inte så noga som jag uppfattat det. Ur försäkringsperspektiv är det en fördel.

Edit: Premiär 11e april.

Senast ändrad:
Falutråden
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Var med Öjers ride men det var inget för
> blekfeta fetton utan kondis. :)
> Det var iofs några år sedan.

Förlåt. Nu skulle du hänga med! :)

Falutråden
Öijer skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var med Öjers ride men det var inget för
> > blekfeta fetton utan kondis. :)
> > Det var iofs några år sedan.
>
>
> Förlåt. Nu skulle du hänga med! :)

He heee...

Falutråden
Bra initiativ! Det finns massor av cyklister här som är aktivt oorganiserade/oorganiserat aktiva. Fler spadar i jorden och mer sällskap på rundorna kan bara vara possitivt.

/Fetdjäveln

Falutråden
Jonas Jansson skrev:
> Bra initiativ! Det finns massor av cyklister här
> som är aktivt oorganiserade/oorganiserat aktiva.
> Fler spadar i jorden och mer sällskap på
> rundorna kan bara vara possitivt.
>
> /Fetdjäveln

Själv gick jag hela förra säsongen och tänkte haka påFalu Stigcyklister, men det blev liksom aldrig av. Kanske kan vi gå ihop några rookies och pusha varandra att snäppa upp cyklingen lite till :)

Hur är det med Falu CK då, kör dom MTB också eller är det räser som gäller? Är man som få-loppsmotionär hjälpt av att gå med i Faluns cykelklubb? Hur är det med er, vilka är med i vad?

/G

Falutråden
svalgis skrev:
> Finns det några fint upptrampade leder eller
> skoterspår i området som är cykelbara på
> vintern?

Hela militärområdet är fint så här års., där finns många mils cykling. Jag brukar även köra den sk "kompisleden" runt Jungfruberget då och då. Den brukar vara upptrampad av hästar, hundar, hussar och skotrar.

Falutråden
3plE skrev:
> svalgis skrev:
> -----
> > Finns det några fint upptrampade leder eller
> > skoterspår i området som är cykelbara på
> > vintern?
>
>
> Hela militärområdet är fint så här års.,
> där finns många mils cykling. Jag brukar även
> köra den sk "kompisleden" runt Jungfruberget då
> och då. Den brukar vara upptrampad av hästar,
> hundar, hussar och skotrar.

Har du någon karta över rundan runt Jungfruberget? Eller är det bara att åka upp dit så hittar man?

/G

Falutråden
Chrissofsweden skrev:
> 3plE skrev:
> -----
> > svalgis skrev:
> >
>
> > -----
> > > Finns det några fint upptrampade leder eller
> > > skoterspår i området som är cykelbara på
> > > vintern?
> >
> >
> > Hela militärområdet är fint så här års.,
> > där finns många mils cykling. Jag brukar
> även
> > köra den sk "kompisleden" runt Jungfruberget
> då
> > och då. Den brukar vara upptrampad av hästar,
> > hundar, hussar och skotrar.
>
>
> Har du någon karta över rundan runt
> Jungfruberget? Eller är det bara att åka upp dit
> så hittar man?
>
> /G

Tror det är skyltat.
Jag brukar starta och sluta vid Åsbobacken. Vid mycket snö åker jag cykelvägen nedanför åsbo jäms lugnetleden och vägen upp till Tv-masten.
Vid snö fattigt stigen ovanför åsbo som leder upp till samma ställe.
Sen gäller det att följa skyltarna ner på andra sidan och leta sig höger (medsols).
Borde bli en knapp mil.

Hittade en Runkeeper rut som tyvärr inte är fullständig. Jag satt igång gpsen när jag kommit ner på baksidan sv berget, typ i Hökviken.
Åsbobacken är vid den 4:e kilometern.

Glasklart:)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    93.7 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
Falutråden
Fick svar angående Källviken igår kväll.

Hej Mathias!

"Yrkesakademin (YA) började i höstas att bygga en downhill-bana i Källviken. De blev inte helt färdiga innan kylan och snön kom, så de kommer nog att fortsätta nu i vår. Tanken med denna bana är att den ska vara till för att YA (Hagströmska) idrottsgymnasiet ska kunna träna där. Vi har inte haft någon diskussion om vi kommer att ha öppet för allmänheten, utan det blir nog något vi får ta när man är färdiga med banan."

Förhoppningsvis så kan man komma fram till en lösning så även vi som inte går på YA kan cykla där då det uppenbarligen finns en vilja för det.

Falutråden
Maste sla ett slag for stangtjarn skogarna manga riktigt fina stigar, man kan kora hur langt och lange som halst. Hang med nagra locals som kanner till omradet! Sjalv tycker jag att det slar lugnet pa fingrarna rejalt vad det galler kul XC pa stig!

Det finns massa folk i friluftsframjandet som har bra omradeskannedom (ar det ett ord?)

Falutråden
Jag har löptränat en del vid Stångtjärn men aldrig tänk på cykeln. Bra tips!

Vad gäller Källviken så hade dom ett repotage i MittDalarna tror jag det var. Men där stod det inget om att dom bara skulle ha det för utbildningen :/ Det verkar ju trist...

Helt okej att dom får välja sina tider för utbildning, men nog kan jag tycka att det borde vara öppet för allmänheten. Att låsa en nedfart är ju inte att utveckla sporten, vilket vore dubbelmoral med vad dom utbildar sig för.

/G

Falutråden
Friluftsfrämjandet har som sagt sin utgångspunkt alldeles vid infarten till Stångtjärn och de har riktigt bra kännedom om skogarna runt omkring.

Angående källviken fick jag inte intrycket i mailet att det var helt omöjligt för oss "vanliga" att få åka, de hade bara inte pratat om det än. Så om det finns intresse att åka så tror jag att det finns intresse från YA och Källviken att låta oss cykla där.

Falutråden
Chrissofsweden skrev:
> Helt okej att dom får välja sina tider för
> utbildning, men nog kan jag tycka att det borde
> vara öppet för allmänheten. Att låsa en
> nedfart är ju inte att utveckla sporten, vilket
> vore dubbelmoral med vad dom utbildar sig för.

Skulle gissa på att dom kanske vill hålla det lite privat med tanke på att en DH-bana kräver blod svett och pengar för att inte förvandlas till ett helvete av bromsgupp, rötter och avgrundsdjupa spår. Det är därför DH brukar kosta pengar. Men om kommunen eller någon annan går in och sponsrar för slitaget som blir av allmänhetens åkning så blir det nog en Win-Win av det hela, som du säger gäller det ju att bygga upp allmänhetens intresse också. Kul om det blir en öppen bana!

Falutråden
Tips till stigintresserade cyklister:
Onsdag 13/3 klockan 19.00 planerar vi i Falu Stigcyklister ett upptaktsmöte inför säsongen där vi får träffas efter vinterdvalan och kan börja prata ihop oss om vad, och var, vi vill bygga i år.
Alla är välkomna! (...och man förpliktigar sig inte till att vare sig sälja bingolotter eller dyka upp i skogen med en spade varje vecka.)
Lokal är inte spikad ännu - uppdatering kommer.

Varmt välkommen!

("Falu Stigcyklister är en samling cyklister från flera olika mtb-grenar, där minsta gemensamma nämnare är fokus på att ha roligt på cykel och att vi tycker det är roligt att bygga stigar." Saxat från vår hemsida http://falustigcyklister.se/ där det finns mer info om vad vi gör.)

Falutråden
Jag citerar mailet från Falu Stigcyklister:

"Hej!
Som ***** redan hintat om här på maillistan så är alla varmt välkomna på en träff nu på onsdag, den 13 mars kl 19.00, då vi träffas och pratar om vad vi vill göra kommande säsong.

PLATS
Vi kommer att hålla till i bandyhuset på Lugnet, dvs den låga röda träbyggnaden mitt emot huvudentrén på Lugnet. Vi står på trappen utanför entrén och lotsar eventuella vilsna personer rätt!

MAT
För de som vill äta kommer vi att köra en gemensam pizzabeställning, ta i så fall med kontanter till detta (och helst då i lite lagom växelvalörer). Vi bjussar alla på coca-cola till alla, vill man dricka något annat tar man med sig det själv.

Som sagt, välkomna på onsdag. Snart är det vår!"

/G

Falutråden
Den 18-19 maj sker det! Världshistoriens första (inofficiella) endurotävling i Grycksbo:

Grycksbo MTB Enduro!

När?
Samling lördag 18/5 kl 12.30. Start lördag kl 13.00. Gemensam grillning när vi är klara!
Start söndag kl 9.00. Prisutdelning när vi är klara!
Var?
Samling samt start och mål vid Grycksbo Vandrarhem (Kungsvägen 1).
Specialsträckorna kommer att köras kring Grycksbo, Bjursås och Sågmyra.
Film på delar av Specialsträckorna:
Hur?
Gemensam (lugn) cykling till starten av specialsträckorna (SS). Start med 1-2 minuters mellanrum. Gemensam cykling till nästa start. Tidtagning enbart på SS, maxtid på transporterna. 8 SS totalt (varierande längd), 4 på lördag och 4 på söndag. Mest nerför på SS, men även en del uppför. Stigar av varierande storlek och skick. Alla MTB funkar, men heldämpat är att rekommendera! Hjälmtvång! Den som har lägsta totaltid på SS vinner!
Men framför allt ska vi ha kul!
Boende?
Grycksbo Vandrarhem 100kr/pers/natt. Bokas samtidigt som anmälan.
Anmälan/frågor?
073-6714470 Ring kvällstid eller skicka sms.
Kostnad?
40kr betalas på plats.

Välkomna!

Senast ändrad:
Falutråden
Bra fixat UrTomas! Har du någon gissning om hur länge man kan tänkas hålla på på dagarna? Beror givetvis på hur många som kommer - men hur lång cykling blir det ungefär inklusive transporter?

>Och påtal om enduro i Falun, någon som har några nya rön om den eventuella tävlingen under SOG?
Jag tror att det kommer besked inom några dagar.

Falutråden
Inför stigbyggarnas årsmöte. Kan man bli medlem på plats och är man förlåten för att trilla in några minuter sent? Jag har ett annat möte innan.

Falutråden
Mathias B skrev:
> Inför stigbyggarnas årsmöte. Kan man bli medlem
> på plats och är man förlåten för att trilla
> in några minuter sent? Jag har ett annat möte
> innan.

Ja och ja. Hittar du bara till Bandyhuset så är allt möjligt. Varmt välkommen!

Har man kontanter med sig så kan man förutom medlemskap och pizza även köpa klistermärken för dekaltrimning (sådana: http://falustigcyklister.se/2012/10/02/stigcyklarklistermarken/ )

Falutråden
Efter oerhörda påtryckningar från folk som har långt att åka så skjuts starten i Grycksbo MTB Enduro fram till 13.00 på lördag. Samling 12.30. :)

Jag kommer för övrigt att närvara på stigcyklistmötet, om det är någon som vill ställa frågor irl :)

Falutråden
UrTomas skrev:
> Efter oerhörda påtryckningar från folk som har
> långt att åka så skjuts starten i Grycksbo MTB
> Enduro fram till 13.00 på lördag. Samling 12.30.
> :)
>
> Jag kommer för övrigt att närvara på
> stigcyklistmötet, om det är någon som vill
> ställa frågor irl :)

Kan man delta bara på lördagen?

Gäller 09:00 fortfarande på söndag?

Jobbar natt :/ Men 12:30 skulle kunna funka på lördagen!

/G

Falutråden
Ja det är klart du kan vara med bara lördagen! Men du har ju ingen chans på totalsegern då:)
Vi kör 9.00 på söndagen. Tänker att folk som har långt att åka vill bli klara i skaplig tid!

Falutråden
UrTomas skrev:
> Ja det är klart du kan vara med bara lördagen!
> Men du har ju ingen chans på totalsegern då:)
> Vi kör 9.00 på söndagen. Tänker att folk som
> har långt att åka vill bli klara i skaplig tid!

Helt ärligt, även om jag är med på söndagen så har jag ingen chans på totalsegern. Med min sjukdomsvinter så lär jag väl dö bara av transportsträckorna...

/G

Falutråden
Tur då att det viktigaste är att ha kul, och jag lovar att du kommer att ha kul även om du bara är med en dag! Söndagen är en jobbigare dag, men också lite roligare :)

Falutråden
Hej alla falubor!
Hur är stigarna hos er? Tänkte kanske ta en vända i falun över påsk om det finns några fina, hyffsat snöfria stigar. Har ni några förslag? Lr är det för tidigt än?

Falutråden
gordiz skrev:
> Hej alla falubor!
> Hur är stigarna hos er? Tänkte kanske ta en
> vända i falun över påsk om det finns några
> fina, hyffsat snöfria stigar. Har ni några
> förslag? Lr är det för tidigt än?

Nu har inte jag varit ut i skogen, men snön har knappt försvunnit från vägarna här :/

Lugnet kan du fetglömma, det är säkert i alla fall :)

/G

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62.7 KB · Besök: 51
Tillbaka
Topp