Får inte däcket att sitta rätt

golvsåg

Medlem
Så fick till slut tag på ett par däck och gav mig på att montera dessa. Detta är alltså första gången jag ger mig på något dylikt.

Inte särskilt knepigt att få på däck och slang, men verkar helt omöjligt att få däcket att sitta där det ska. Har bråkat med detta i ett antal timmar utan framgång.

Läste mig till att fälgkanten ska sitta nära den tunna linjen som finns på däcksidan, så jag har ju nåt att gå efter. Men på minst två ställen på däcket så ligger denna linje bakom fälgkanten och den vill inte komma ut, hur mycket jag än drar och sliter i däcket.

Har sökt på forumet och hittat en del tips, såsom såpa, högt tryck, trycka in ventilen, trycka/slita med mera, men inget har hittills hjälpt.
Finns det någon annan hemlighet här jag missar?

Bilagor

• IMG_0756.jpg
    IMG_0756.jpg
    449.6 KB · Besök: 170
  • IMG_0755.jpg
    IMG_0755.jpg
    476.5 KB · Besök: 140
De två tekniker jag använder är:
1 att släppa ut allt luft, drar upp däcken där den sitter för lågt och pumpa igen
2: Pumpa däcket till maxtryck och vänta, man kan försöka att trycka i däcket vid fälgkanten där den sitter för lågt

Men några fälg-däck kombos passar inte bra.

- Släpp ur luften
- Runt hela däcket, pressa båda sidor till mitten av fälgen runt om, så det lossnar från fälg-hooken(som man gör när man byter däck)
- Pumpa lite igen
- Kolla runt om att det ser ok ut

På de ställen det ser bra ut går det uppenbarligen inte att pressa in mer, däcket slår i botten av fälgen när jag trycker. Lite märkligt att det kan krypa in längre på andra ställen tycker jag.

Även helt utan tryck så vill inte däcket ut/upp mer där det är inne för långt, jag kan dra hårt i det men när jag släpper går det genast tillbaka in.

Har provat såpa men inte med vatten, tillsätter vatten och provar igen.

Men hur vet jag vad som är "maxtryck" eller "hårt", jag vill ju inte råka förstöra något.

Jag har en sån här att tillgå just nu:
938b34f0c226bbe915912cd47d4bbdf0.jpg

På de ställen det ser bra ut går det uppenbarligen inte att pressa in mer, däcket slår i botten av fälgen när jag trycker. Lite märkligt att det kan krypa in längre på andra ställen tycker jag.

Även helt utan tryck så vill inte däcket ut/upp mer där det är inne för långt, jag kan dra hårt i det men när jag släpper går det genast tillbaka in.

Men hur vet jag vad som är "maxtryck" eller "hårt", jag vill ju inte råka förstöra något.

Visa bilaga 671713
Du behöver en golvpump, alternativt en kompressor, med manometer.

Edit:
Har slangen bilventil, så kanske pumpen på macken kan lösa det.
Vet inte om däck för E-MTB är svårare än vanliga cykeldäck, men annars kan kanske det vara en orsak.

Kompressor har jag men inget munstycke som passar på cykelns ventiler. Då får jag väl åka och handla och inse att det inte blir någon provtur i dagsljus, som det var planerat...

Antar att däck och fälg inte är tubeless (ready). Då kan man pumpa till maxtryck som står på däcket. Brukar står men gummibokstavar på gummin.

Inser nu att din frågan kanske avser själva trycket i däcket. Då behöver man en pump med manometer. Eller en pump med maxtryck som är mindre än maxtrycket av däcket. Man brukar dock kunna pumpa lite mer än max om man inte cyklar på det.

Antar att däck och fälg inte är tubeless (ready). Då kan man pumpa till maxtryck som står på däcket. Brukar står men gummibokstavar på gummin.

Inser nu att din frågan kanske avser själva trycket i däcket. Då behöver man en pump med manometer. Eller en pump med maxtryck som är mindre än maxtrycket av däcket. Man brukar dock kunna pumpa lite mer än max om man inte cyklar på det.
Jag antar att det ÄR en tl-fälg, annars brukar det inte krångla?

Ja på däcket står det max 3,5 bar eller 50 PSI. Det var just att jag inte vet när jag kommer dit.

IMG_0758.jpg

Kan denna vara bra nog?

Att däcket är klassat för E-MTB trodde jag mest var en marknadsföringsgrej snarare än att det skulle ha en faktisk eller praktisk betydelse.

Vet inte vad det är för typ av fälg men det är inte senaste modellen precis. Det står Syncros GX03V 29" på dem.

En annan tips är att cykla på det. Det finns en chans att krafterna som uppstår vid cyklingen drar däcket rätt.

Jag har aldrig haft problem med TL-fälg och har haft problem med flera icke-TL fälg med icke-TL däck. Jag har en fälg som har en lite för stor radie och har haft problem med flera Conti däck som verkar har lite för små radie.
Men på traditionell fälg finns ingan platå som kanttråden måste upp på, får man bara i däcket i fälgen så löser der sig.

Men på traditionell fälg finns ingan platå som kanttråden måste upp på, får man bara i däcket i fälgen så löser der sig.

Inte om radien av fälgen är för stor eller om kanttråden av däcket är lite för kort. Det är otroligt jobbigt att cykla på ett däck som sitter några mm lägre på ett ställe. På mina cyklar har jag nu löst det genom att går från Conti till Schwalbe däck.

Enda felet med din pump är att det är asjobbigt att pumpa med den. Annars är det inga problem. Luft som luft i detta fallet.

Spraya såpvatten på däcket och pumpa bara. Att uppnå för högt tryck med en sådan pump du har är nästan omöjligt, eller åtminstone för jobbigt för att du ska orka. Kolla så att du kan hänga hela kroppsvikten ovanpå däcket och att det fortfarande fjädrar lite gött, så är det inga problem. Med såpvatten på kommer däcket nästan säkert poppa ut.

Jag klarade att få min sambos däck lite bättre på genom att dra i dem med en polygrip. Jag tog tag i problemområdet med tången genom några träklossar som distanser och för att sprida ut krafterna, och så böjde och bände jag en stund. Blev mycket bättre även om det inte blev helt perfekt.
Att sakerna inte har minusgrader och lite såpvatten hjälper också.

Sedan finns det ju däck som beklagligtvis inte är riktigt runda och raka, måndag morgon på fabriken eller strax före firmafesten-däck typ. De kan ju reklameras om det är fallet.

Jag klarade att få min sambos däck lite bättre på genom att dra i dem med en polygrip. Jag tog tag i problemområdet med tången genom några träklossar som distanser och för att sprida ut krafterna, och så böjde och bände jag en stund. Blev mycket bättre även om det inte blev helt perfekt.
Att sakerna inte har minusgrader och lite såpvatten hjälper också.
Mina vinterdäck är oxå bökiga. Det är skönt med tryckmätare och pumpa upp så högt som är lämpligt. Sedan släppa ut och massera/bönda/lirka, med starka nypor klarar jag mig utan verktyg. Höja tryck/sänka tryck. Men det tar ett tag. Ibland räcker det med tid oxå. Om du bråkat länge, låt det stå några minuter, ibland rör det på sig efter ett litet tag. Utan att en märker det direkt. Jag brukar tro jag ska bli tokig, men så plötsligt sitter dom där de ska utan att jag riktigt vet hur det gick till…

Visa bilaga 671713
Köp en fotpump, obligatoriskt cykeltillbehör. Och t.o.m. Biltemas funkar helt ok.
Åtminstone den lite dyrare modellen med manometer.

Ja så blev det. Var iväg till biltema och köpte den där lilla pumpen med mätare, för 80kr.
Sprayade på vatten (såpa var ju på sen tidigare) och satte igång att pumpa. När mätaren närmade sig 2 bar så började det röra på sig och nu ser det betydligt bättre ut.

Så då kan vi dra slutsatsen att det var för lågt tryck vid mina första försök, men det visste jag ju inte utan mätare.

Jag får tacka för alla bra förslag. Bara att ge sig på nästa hjul då.

Köp en fotpump, obligatoriskt cykeltillbehör. Och t.o.m. Biltemas funkar helt ok.
Åtminstone den lite dyrare modellen med manometer.

Aldrig provat fotpump. Är de verkligen bättre än en vanlig golvpump?

Tidigare har jag förmodligen cyklat runt med väldigt lågt tryck skulle jag tro. Är det ett problem eller bör man ha det så högt som kring 2 bar?
Tänker nu om det finns någon risk att däcket glider tillbaka i fel position?

Tidigare har jag förmodligen cyklat runt med väldigt lågt tryck skulle jag tro. Är det ett problem eller bör man ha det så högt som kring 2 bar?
Ha så lågt du tycker är bekvämt, så länge inte däcket kränger av eller får en massa genomslagspunkor.
Tänker nu om det finns någon risk att däcket glider tillbaka i fel position?
Nej har det väl hoppat rätt så sitter det normalt som berget sen.

Är det normalt att det efter mindre än två år är en massa småsprickor på däcksidan? Likadant på båda två.

Eller är det resultat av felhantering från min sida? Fel tryck eller att jag använt dessa året runt (saltslask?)?

Bilagor

• IMG_8129.webp
    IMG_8129.webp
    416.1 KB · Besök: 93
Nej har det väl hoppat rätt så sitter det normalt som berget sen.
Vet att jag svara på gammalt inlägg men eftersom tråden redan är återuppväckt svarar jag ändå.

Jag hade ett framdäck som satt perfekt tills det inte längre gjorde det. Ända förklaringen jag kan tänka mig är att det hamnat snett under cykling med lågt tryck och (relativt) stora sidokrafter.

Såpavatten, massage och tryck-berg-och-dalbana behövdes för att återställa.

Ibland är det svårare att få däck med slang att sätta sig, jämfört med när man kör slanglöst. Jag tror det har att göra med friktionen mellan däck och slang, att slangen liksom greppar tag om däcket, håller det kvar, och försvårar sättningen.
Jag kör med riktig däckmonteringsgucka, sån som däckverkstäder använder, och har en gång guckat in insidan på däcket när jag monterade med slang. Vill minnas att det gjorde susen..

Du måste krama in däcket, med blott litet luft i slangen, för att det ska sitta centrerat rätt och inte ställa till det när du pumpar fullt. Det finns redskap för att pressa in däcket så, typ tänger, men du är väl här för träningen, eller hur.

Ibland är det svårare att få däck med slang att sätta sig, jämfört med när man kör slanglöst. Jag tror det har att göra med friktionen mellan däck och slang, att slangen liksom greppar tag om däcket, håller det kvar, och försvårar sättningen.
Jag kör med riktig däckmonteringsgucka, sån som däckverkstäder använder, och har en gång guckat in insidan på däcket när jag monterade med slang. Vill minnas att det gjorde susen..
1759815780754.webp

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp