Färgval på min Crescent EXA ?

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Tänkte lacka om en Crescent 2320, då den ser ganska sliten ut.
Framgaffeln är en svart look. Har funderingar på någon mörk färg, så den inte blir så smutsig.
tips på färgval ? helst med koder så en lackerare vet vilken färg han ska blanda..

Bilagor

• Crescent2.gif
    Crescent2.gif
    91.8 KB · Besök: 148
Vill du ha något som inte ser smutsigt ut så ska du väl ändå välja silvermetallic. På en mörk färg syns allt nästan med en gång. Kolla på bilar så får du se.

Eller ljusgrå halvblank. Det tycker jag är jättefint! typ NCS "S 2010 B10G", eller "S 3010 B10G" där skillnaden mellan 20 och 30 är hur mycket svärta det är i kulören. Den första 10:an, alltså den efter 20, står för hur mycket av den senare nämnda kulören man vill ha, 10 är alltså väldigt svagt färgat. B10G står för Blå med 10 Grön. Om du bara vill ha blå heter den "S XXXX BXX".

NCS = Natural Colour System, läs snabbt igenom http://www.ncs.se/webbizz/mainPage/main.asp?UnitID= så får du en bra överblick. :)

Senast redigerad av en moderator:
är sliten där också, så den måste också lackas, annars skulle det se helfult ut om halva ramen är nylackad och bakstaget är skabbigt. Vill inte betala för 2 färgers lackering då jag misstänker att det nästan dubblerar priset..

nja då blir det ju bianchi varning på den..^_^
får se om jag hittar någon lackerare här i luleå, ringde en men han sa att han ville ha 1000:-
vilket är väl värdet på ramen..

Det är ju en Crescent/Bianchi.
Det blir ingen Ferrari bara för att du lackar den röd...

Nä, orange med checker flags skall den vara. Du kan låta skriva "Världsmästarcykeln" på den också.

Eller kanske helt checker flags-mönstrad.

jad då kostar ju lackeringen mer än ramen, pratade med en som kan det där med lackering och
ska man göra det seriöst så minst 2000:-
så det lutar åt att jag målar den själv, vilket innebär att den nog får ligga i källaren
och mogna tills jag behöver städa ur..^_^

var hittar man riktigr grymma lackerare som tar det hela på allvar och kan gör mönster osv på ramen?

Här i Göteborg har man ju hört priser på ~ 400 kr för bläster och målning med pulverlack.
1000 kr verkar mycke. Tror man kan få det hyfsat billigt om man är lite flexibel va det gäller färg valet.

-Åke

bor i luleå, så det är helt andra priser här..
men tydligenska nya lacker kräva värme och hög luftgenomströming för att torka, vilket gör att det blir dyrare..

pratde med min bekant som är utbildat lackerare och det verkar vara en hel vetenskap att lackera..

blästa en ram och lackera den för 400:- trodde jag också at det skulle kosta
efter läst här på forumet, men jag antar att det är rena kompis priser..
eller så är det ful kvalle på själva jobbet, lite som att dra åt alla ekrar lite hur som helst utan att kolla spänningen, då man riktar ett hjul

Tillbaka
Topp