fäste för iphone stigcykling

kontorsråttan sa:
Bengt-re sa:
Det finns nog en orsak att folk slutar att ha telefonerna på styret med tilltagande erfarenhet.

Folk blir tråkiga och slutar leta nya stigar?!?

De lessnar när det börjar gå sönder snarare. Och tröttnar på rutten batteritid. Och inser att ur ICE aspekten är rätt kass att sätta sin kommunikation där man mosar den vid krash.

Bengt-re sa:
kontorsråttan sa:
Bengt-re sa:
Det finns nog en orsak att folk slutar att ha telefonerna på styret med tilltagande erfarenhet.

Folk blir tråkiga och slutar leta nya stigar?!?

De lessnar när det börjar gå sönder snarare. Och tröttnar på rutten batteritid. Och inser att ur ICE aspekten är rätt kass att sätta sin kommunikation där man mosar den vid krash.

Tjaa, om du har telefonen i en metall-ask i ryggsäcken annars kan jag köpa din poäng, annars vet jag inte riktigt hur mycket säkrare telefonen är nån annanstans. När jag har den på styret, vilket är långt ifrån alltid, sitter den ovanpå styrstammen i en vattentät väska. Det känns inte som att den är väldigt utsatt där. När det gäller batteritiden håller det väl en tre timmar - mina gamla ben håller inte så förbaskat mycket längre...

Tja. Fungerar säkert men nog är telefonen säkrare i ryggfickan om man kör utan rygga eller annars i ryggan. Garmin gpsen tål minus och går iaf över 9 timmar på en laddning. Men men

kontorsråttan sa:
Bengt-re sa:
Garmin gpsen tål minus och går iaf över 9 timmar på en laddning. Men men

Så är det ju. Men håller dina ben 9 timmar på en laddning? Inte mina när det gäller stigcykling iallafall. :-) Nåja, alla är vi olika!

Nja... har ju cyklat 12 timmars - finns ju de som kör 24 timmars solo också på mtb.

Han som vann Solo-klassen lida 24h körde 37varv(!) som blir drygt 330 km på större delen stökig stig.

Och lika imponerande att han som kom tvåa på 35varv körde helstel cykel.... Så nog går det cykla länge även på mtb...

Och bara en vanlig lvg långrunda kan ju vara tveksamt battetitidsmässigt om man inte kör med extra batteri. Och kör man typ brevets så behöver man ju ha skärmen igång så att man inte kör fel (så ofta).

Men men.

Jag köpte en ramväska med mobilfack och plats för en powerbank i facket under, kompletterat med en microusb-sladd med vinklad kontakt för mobilen från Claes Olson, en Zéfal-console-M/31-8666. Sladd från Kjell & co.

C-dale sa:
Jag köpte en ramväska med mobilfack och plats för en powerbank i facket under, kompletterat med en microusb-sladd med vinklad kontakt för mobilen från Claes Olson, en Zéfal-console-M/31-8666. Sladd från Kjell & co.

Det är nog smart för att få mer kräm.

Har kört med Topeak Drybag i ca tre år, fungerar kanon. Har blivit många vurpor, telefonen klarat sig varje gång men fästet gått sönder en gång. Hade kanske kunnat limma men köpte ny Drybag.

Vid turer över tre timmar använder jag ett batteriskal från eBay.

Bengt-re sa:
Oggler sa:
Men hur mår själva telefonen av alla stötar och vibrationer? Det kan ju trots allt rassla på ganska bra ibland.

Jag har ingen egen erfarenhet om detta, någon annan som kan bekräfta att en mobil går sönder av lite vibration? Jag som tänkte att en quad-lock kändes ganska vettig...

MarcusEWR sa:
Bengt-re sa:
Oggler sa:
Men hur mår själva telefonen av alla stötar och vibrationer? Det kan ju trots allt rassla på ganska bra ibland.

Jag har ingen egen erfarenhet om detta, någon annan som kan bekräfta att en mobil går sönder av lite vibration? Jag som tänkte att en quad-lock kändes ganska vettig...

Svårt att veta vad som är vad men jag hade mobilen i en väska på pakethållaren vid daglig pendling. Batteriet skakade sönder men då hade jag också bytt batteri i iPhonen vilket kan ha påverkat

Nah, jag har väl haft telefonen på styret kanske i snitt en gång per vecka de senaste åren, både längre turer på LVG (framförallt när man är på cykelresa i varmare länder och behöver karta) och på MTB här hemma i Hellas. Int' fan har någon av dem skakat sönder. Däremot har jag vurpat sönder ett par Topeak Drybag-hållare när jag monterat telefonen någonstans på styret på MTB'n, men eftersom hållaren går sönder rätt lätt har telefonerna hållit bra. Numera sätter jag dem över styrstammen med ett sånt här fäste och då känns det som att telefonen sitter rätt skyddat.
product-ridecase-ridecase-mount-ridecase-mount-stem-cap.jpg

kontorsråttan sa:
Nah, jag har väl haft telefonen på styret kanske i snitt en gång per vecka de senaste åren, både längre turer på LVG (framförallt när man är på cykelresa i varmare länder och behöver karta) och på MTB här hemma i Hellas. Int' fan har någon av dem skakat sönder. Däremot har jag vurpat sönder ett par Topeak Drybag-hållare när jag monterat telefonen någonstans på styret på MTB'n, men eftersom hållaren går sönder rätt lätt har telefonerna hållit bra. Numera sätter jag dem över styrstammen med ett sånt här fäste och då känns det som att telefonen sitter rätt skyddat.

Har kört ca fyra gånger i veckan i tre år, mest MTB. Inte haft några problem med telefonen heller. Montering på styret är kass men originalfästet för Drybag går bra att montera på styrstammen också.

Ok, den RAM mount som finns på Claes O funkar. Precis testkört stig som är delvis semi-dh och tel sitter kvar. Kanske inget att rekommendera på varje runda, precis som många skriver ovan. Men gott när man ska ut på nya stigar med GPX

Såhär ungefär 3 år senare: finns nya fästen som funkar bra eller bättre än de som skrivits om i tråden tidigare? Ska hålla för stökig stig dårå. Kör iPhone om det spelar roll.

Tillbaka
Topp