Fat bike eller plus som cykel nummer 3?

castrello

Aktiv medlem
Jag har i garaget en Trek Top Fuel 9.8 29 2018 och en Canyon Endurace CF SL. Har nyss sålt min HT 29a...

Vill ha en tredje cykel...men tvekar mellan en fat bike, en Canyon Dude, eller en plus cykel, en Scott Scale 710 Plus 2018 (oanvänd mdn begagnad till bra pris). Scotten har samma navstandard och kassett som min Top fuel så kunde använda Scalen med mina 29er hjul också... så vad ska man tro? Är en pluscykel med hyfsat modern geometri en bra tredje cykel?

Jag har en 27.5+ hT som ”tredje cykel” och det är kanon.
Ingen jättedyr sak men den är sjukt rolig att hoja runt och leka med i skogen på vanliga stigar och på vintern är det kanon! Kul fäste oavsett. Funkar kanon på svenska rot och sten stigar!

Kul med lite avbrott från heldämpat, och mindre dyrt i underhåll om man även har den som vinterhoj

Jag hade nog satsat på en FAT bike bara för att dom är så olika de andra du har och roliga på ett mysko sett,men det är vad jag tycker ;)

42Hz sa:
Inte en Dude, den kommer bara bli nr:1!

;)

Exakt. Helt värdelös som nr:3.
Min helstela Dude trängde sig in på plats nr:1 och vägrar att släppa den platsen trots att den inte ens är nyast i i samlingen längre. Köp inte en Dude om du vill att den ska vara nr:3.

castrello sa:
Det blev en...Dude. En begagnad av billigaste modell i fin mossgrön färg. Får den nästa vecka. Hoppas bli nöjd.
---------------------------------------
Grümt! Du kommer bli toknöjd. Mitt standardråd till nya fatbikeägare, lek lite med olika däcktryck för det spelar stor roll i känsla och cykelns beteende. Det finns inga genvägar till det perfekta däcktrycket. ;-)

Tiki sa:
castrello sa:
Det blev en...Dude. En begagnad av billigaste modell i fin mossgrön färg. Får den nästa vecka. Hoppas bli nöjd.
Grümt! Du kommer bli toknöjd. Mitt standardråd till nya fatbikeägare, lek lite med olika däcktryck för det spelar stor roll i känsla och cykelns beteende. Det finns inga genvägar till det perfekta däcktrycket. ;-)

Tack för tipset! Den är färdigt slanglös så får testa lite. Tyvärr är det mesta av snön borta tills jag får den men...

castrello sa:
Tiki sa:
castrello sa:

Tack för tipset! Den är färdigt slanglös så får testa lite. Tyvärr är det mesta av snön borta tills jag får den men...
-----------------------------------------------------
Vad bra med slanglöst från start. Personligen tycker jag den är roligast på vanlig hederlig stig utan snö men smaken är alltid som ändalyktan.....

DarthVidar sa:
Sorry, lite trådkap här. Är det en galen idé att sälja sin relativt mångsidiga ht 29a och köpa en helstel fatbike?

Det är helt personligt.
Har du tänkt jaga klockan mellan Sälen och Mora så verkar det galet.
Är du däremot en stigfinnare med gofika i ryggsäcken så kan det vara helrätt om du kommer överens med den lite speciella känslan.
Prova innan du säljer HTn.
Och på tal om mångsidig...

Lars.E sa:
DarthVidar sa:
Sorry, lite trådkap här. Är det en galen idé att sälja sin relativt mångsidiga ht 29a och köpa en helstel fatbike?

Det är helt personligt.
Är du däremot en stigfinnare med gofika i ryggsäcken så kan det vara helrätt om du kommer överens med den lite speciella känslan.

Jag vill mest ha en rolig skogsmulle-hoj för vanliga svenne skogsstigar, oavsett före, typ. Hur är en fatbike på långsamma tekniska stigar, sånadär som i mycket blir en balansakt?

Det står mellan det eller köpa en modernare stig-29a (typ Vitus Sentier 29).

Senast ändrad:
DarthVidar sa:

Njae. Tror n plus ett gäller.
Det är ju några megafoner som gärna berättar att fatbike är bäst till allt, men kom ihåg att dom är få jämförelsevis.
Fatbike har givetvis klara fördelar. Dom är bäst på löst och mjukt tex.
Köp en begagnad nu när de åker ut på annons.

Det går oftast att köra med 29+/29" däck på fatbiken om du vill ha en HT-29a, dubbla hjuluppsättningar löser det.

MZ sa:
Det går oftast att köra med 29+/29" däck på fatbiken om du vill ha en HT-29a, dubbla hjuluppsättningar löser det.

Jo, tanken är lockande, vore kul att prova 29+ i samma veva så att säga. Jag misstänker dock att de där extrahjulen lär kosta en stadig slant eftersom de förmodligen behöva byggas på beställning då fetingar har sådana "crazy ass" navdimenioner ;-)

DarthVidar sa:
Lars.E sa:
DarthVidar sa:

Det är helt personligt.

Jag vill mest ha en rolig skogsmulle-hoj för vanliga svenne skogsstigar, oavsett före, typ. Hur är en fatbike på långsamma tekniska stigar, sånadär som i mycket blir en balansakt?

Det står mellan det eller köpa en modernare stig-29a (typ Vitus Sentier 29).

På långsamma tekniska tycker jag att en helstel fatbike är perfekt. Man får bra balans och grepp med feta däck när det är brötigt.

Nu har jag aldrig haft en helstel fatbike, men i min värld är den dämpade gaffeln himla skön på stökig stig. Jag skulle nog inte välja helstelt som stigcykel. Men som sagt, smaken är ju olika.

Som enda mtb skulle jag knappast välja en fatbike...men känner många som bara hr en fatbike o gillar livet ändå.

Men...skulle nog satsa på en sån där Vitus.

Lars.E sa:
På långsamma tekniska tycker jag att en helstel fatbike är perfekt. Man får bra balans och grepp med feta däck när det är brötigt.
jepp, håller med, de är ju exceptionella på grepp så cykla teknisk stig med en fatbike är härligt. Dock en sak som är lite negativt i sammanhanget är att de är ganska klumpiga, när man ska trixa sig förbi hinder eller hoppa. Med en fatbike är det nästan bäst att köra över hindret istället för bredvid :) sedan känner man sig mindre "connected" med underlaget eftersom alla underlag känns mjuka och goa med fatbikedäck. Det är ju både bra och dåligt såklart. Men om man gillar tekniska stigar skulle jag nog inte valt en fatbike. Den är hemskt bra på mycket men där tror jag mer på en mer vanlig MTB.

Det får nog bli en Vitus Sentier eller liknande. Det är en modernare variant än vad jag har idag så det blir nog bra eftersom jag gillar min nuvarande hoj. Men nån gång skall jag bannemig skaffa en fatbike :-) !

Tillbaka
Topp