Fatbike/29"/26"/SS/ANNAT? (så kul som möjligt!)

ulfalf

Aktiv medlem
Trodde väl aldrig man skulle krypa till kors och tvingas skapa ännu en "hjälp mig välja"-tråd, men here goes nothing. Jag tänkte köpa mig en cykel att cykla i stockholmsskog med, dock är jag totaln00b på detta och behöver alltså hjälp. Tänkte vilja cykla i princip hela vintern, eller i alla fall så mycket det går, det viktigaste är att det ska vara roligt! Sen om det går fort osv., det är en annan sak. Fortheten kan jag träna upp i garaget på trainern eller på crossen. Så, utifrån detta, vad ska jag köpa? Fatbike är ju fränt och ser ju kul ut, dessutom har jag skägg. 29" är väl lite mer praktiskt och lättrullat, eller kommer jag som skogsrookie ha lika kul/bli lika frustrerad på en vanlig 26"? Eller kanske 27,5"? Budgeten är 10-12k, ungefär. Hilfe bitte.

Senast ändrad:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=103977 eller om du är lite längre http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=101112

Där har du det roligaste Hellasverktyget du kan tänka dig (helstel singlespeed 29"). Singlespeed innebär att det inte finns några växlar som kan frysa ihop på vinterturerna. Kanske inte den mest förlåtande setup:en för en nybörjare i skogen, men det är bara att ta det lugnt och åka med på "happy easy rides".

Och du kan därmed också starta i SSSM14! I budgeten får du också plats med en bra dämpad gaffel om du skulle vilja, samt lite knäskydd, rygga + ANNAT.

/K

Har du inte ambitionen att vinna tävlingar så är fatbike ett bra alternativ. Funkar bra året runt.

Grym input! Helstel SS har jag verkligen inte alls tänkt som ett alternativ men budget/meckarmässigt är det ju najs. Frågan är just hur kul det är när man är sopa från början.. Ställningen so far:

Fatbike: II
29": -
26": -
29" SS: I

ulfalf skrev:
-------------------------------------------------------
> Grym input! Helstel SS har jag verkligen inte alls
> tänkt som ett alternativ men
> budget/meckarmässigt är det ju najs. Frågan är
> just hur kul det är när man är sopa från
> början.. Ställningen so far:
>
> Fatbike: II
> 29": -
> 26": -
> 29" SS: I

En helstel 26:a utan växlar bygger du lätt ihop för 1000-2000:- om du inte har krav på skivbromsar.
Det finns många robusta 90-tals stålramar att bygga på. Själv cyklar jag runt på en TREK mtb från 1993 som inte går och ha sönder. V-broms fram och canti bak fungerar utmärkt, om man har hyfsade bromsbelägg

Dock vill jag påpeka att cykla singlespeed i skogen som nybörjare inte är det lättaste, i jämförelse med en växlad cykel. Men om du är lite envis så är det en kul utmaning!

Helstelt vill jag nog bara ha ifall det är däck av den tjockare sorten på hojen. Att skrapa ihop till något billigt kan ju ha någon slags lockelse, men just nu känns det mer aktuellt med något att bara kunna hoppa upp på och ut i skogen. SS vore ju coolt och mäktigt osv. men som sagt kanske inte direkt såhär...

Tillbaka
Topp