Fatbike i downhillbanorna Åre

SamWise002

Medlem
Vi ska göra en liten familjetripp till Åre i sommar. Tänker ha med mig min feting för utforskande och cykling med familjen. Om man nu vill testa att ta sig ner genom dom lättare banorna får man det? Har aldrig varit där (aldrig nån annanstans med liknande anläggningar heller) och undran vad reglerna är? finns väl skrivna regler men kanske också oskrivna regler och dom vill man ju inte bryta?

Problemet blir kanske att den är inkompatibel med liften. Cyklarna hänger eller står i skenor där jag inte tror att fat bike-däck går in.

Man får åka till mindre diskriminerande ställen som flottsbro, sälen (lägga cykel på säte) eller andra ställen där man kan köra ankarlift. Går nog fint att köra fatbike i de flesta spåren.

Blir det av så är det kanske vettigt om du pumpar en hel del högre tryck än vanligt så att inte däcken viker sig i nån kurva i högre hastighet...

Jag har kört helstel fatbike både i Åre och i Järvsö.
Kör man bara med förstånd så går det bra.

1652179323606.png

Vi ska göra en liten familjetripp till Åre i sommar. Tänker ha med mig min feting för utforskande och cykling med familjen. Om man nu vill testa att ta sig ner genom dom lättare banorna får man det? Har aldrig varit där (aldrig nån annanstans med liknande anläggningar heller) och undran vad reglerna är? finns väl skrivna regler men kanske också oskrivna regler och dom vill man ju inte bryta?
Jag var i Åre förra sommaren med min Henderson och Vanhelga 4.2 var inga problem i V8:an? Nu är jag ingen rutinerad dh-cyklist, men fram till getrappet fungerade fatbiken ifråga riktigt bra (+ för härliga fartljud).

Jag har kört helstel fatbike både i Åre och i Järvsö.
Kör man bara med förstånd så går det bra.

Visa bilaga 554484
Nu har Järvsö satt upp skyltar om att man måste ha heldämpad cykel. Men om man pratar med dom och visar sin cykel får man cykla ändå. Gissar att dom vill filtrera bort damcyklar och sånt som är rent farligt. Men heldämpad 15 år gammal från Biltema är alltså OK.

Nu har Järvsö satt upp skyltar om att man måste ha heldämpad cykel. Men om man pratar med dom och visar sin cykel får man cykla ändå. Gissar att dom vill filtrera bort damcyklar och sånt som är rent farligt. Men heldämpad 15 år gammal från Biltema är alltså OK.
Det är bra att de är tydliga.

Det här har varit uppe bland cykeluthyrarna i Åre men än så länge har Skistar inga regler om att du behöver ha fullface på den liftburna cyklingen. Men är du rädd om dina framtänder så gör du det.

Blir ju lite knepigt om du inte ska kunna cykla Malin med barnen för att dom inte har fullgung, är väl alltid bra med viss flexibilitet i byråkratin.

Grova däck, skivbromsar samt fullfacehjälm verkar vara det de egentligen kräver i Järvsö. Såg en för några veckor sedan som ville åka med sitt barn på en elspringcykel som endast hade elektrisk broms. Barnet hade dock fullfacehjälm.

Att inte ha krav på vettiga cyklar och skydd verkar dock vara standard på många ställen i fjällvärden... Låter ju helt galet om inte Åre kräver fullfacehjälm

Men hardtail måste man väl få köra? Kommer man med en Nukeproof scout och fullface etc, blir man då nekad? Eller kanske de ser på en om det kommer funka eller ej ?

Men hardtail måste man väl få köra? Kommer man med en Nukeproof scout och fullface etc, blir man då nekad? Eller kanske de ser på en om det kommer funka eller ej ?
De har reglerna för att kunna neka folk verkar det som. Men släpper igenom det som ser ut att funka. Dottern kör 20" HT där utan problem eller klagomål i liften.

Ja, det är många HT i parken. Tanken med skrivelsen är nog att ta bort folk som inte borde vara där. Finns fortfarande individer som tror att lösa ett liftkort är detsamma som att köpa ett åkband på Gröna lund. Senast för två veckar sedan såg jag en ung man som försökte rulla droppet i lite för liten.

Vi såg skylten när vi klev av liften: Heldämpat och alla skydd. 12-åringen vill vara laglydig och var väldigt orolig att någon skulle gnälla, han har åkt i Järsvö säkert 6-7 ggr med sin On-One 456. Den är väl typ en föregångare till scout (brittiskt, budget och lite flackare gaffel än XC), den funkar fint att ta alla hoppen på Barbro. Vi åkte ner och visade upp cykeln i butiken och dom sa OK.

Tillbaka
Topp