Fatbike, ni som har en, hur använder ni den??

Scut skrev:
-------------------------------------------------------
> > -Andy- skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Fatbikes kanske är nya ss? Snart kommer hela
> > > Söder i Stockholm krylla av fethjulingar.
> >
> > Bra, då finns dom snart begagnat.
>
> http://www.blocket.se/vi/50724036.htm
>
> Det har börjat!

Han hade tydligen råkat köpa en feting när han skulle ha en rolig cykel. Stackars dumma 08a..

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> ensamvarg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Åm en lôver å ta' me'n när en har en å åker
> te' Arvika?
> ------------------
> Dä låter som e trävli pôjk! Du får väre mä!

En får takke!

Har hypen lagt sig med tjocka däck? Går i tankar att unna mig en i julklapp. Årets XXL modeller ser helt OK ut. Hade inte tänkt lägga mer än 12 TKR. Får man ngt vettigt eller ska man hoppa upp till kategori Dude från Canyon?

Man kan aldrig få för många cyklar så köör ??
Tänk på att man får vad man betalar för, jag hade gått upp ett snäpp från XXL hojjen!

magnuzon sa:
Har hypen lagt sig med tjocka däck? Går i tankar att unna mig en i julklapp. Årets XXL modeller ser helt OK ut. Hade inte tänkt lägga mer än 12 TKR. Får man ngt vettigt eller ska man hoppa upp till kategori Dude från Canyon?
Finns mer än canyon och white att välja på.

Bilagor

• 3E57B630-3629-4E7F-BF26-1586F6CD8230.jpeg
    3E57B630-3629-4E7F-BF26-1586F6CD8230.jpeg
    350.1 KB · Besök: 29
Kikat runt på föjande:

Salsa
Kona
Canyon
Scott
Cannondale

Av ovan verkar ändå Dude ligga ganska prisvärt till (XXL också för den delen). Den ska såklart vara snygg också :) Fler tips?

Skoterspår på vintern. Valfri terräng vid barmarksförhållanden. Fantastisk cykel när man vill cykla lite bekvämt snarare än fort i terräng. Funkar bra på sommarfjäll.

Bilagor

• IMG_20171118_130703.jpg
    IMG_20171118_130703.jpg
    509.7 KB · Besök: 28
Jag kör Spezialised Fatboy. Frågan är vad jag ska göra med min Trek Remedy 9 eftersom den bara står sen jag köpte fatbiken...
Alla som prövat min blir förvånade hur lätt den är och inte så trögcyklad som man kan tro.
Jag tycker den ger trygghet och lugn och jag har kört både uppför och utför värre backar än med Treken.
Fatbike rekommenderas ?
Mvh/N

magnuzon sa:
Kikat runt på föjande:

Salsa
Kona
Canyon
Scott
Cannondale

Av ovan verkar ändå Dude ligga ganska prisvärt till (XXL också för den delen). Den ska såklart vara snygg också :) Fler tips?

Salsa Mukluk är fina men kanske inte mest prisvärda på marknaden. Hittar du på rea så kan det vara ett bra alternativ.

Kona verkar vettiga och prisvärda och finns ibland nedsatta. (Jag hade hellre sett om LBS kunnat göra ett bra pris på en 2018 TREK Farley 5).

Canyon Dude Unlimited har jag cyklat på i 2 år. Vill inte byta till något annat. Mest cykel för pengarna.

Scott om du får bra pris så kan det vara ett alternativ hos LBS. (Jag hade hellre sett om LBS kunnat göra ett bra pris på en 2018 TREK Farley 5).

Cannondale har jag aldrig testat, men jag tror att leftyn är bästa fatbikegaffeln på marknaden.

5Fat pro är väl den White som ser vettigast ut.

Sammanfattning...
5Fat pro (eller KONA WO 2016 för 12498sek https://www.cyclestore.com.se/kona_...VD5AYCh1kHA1WEAQYAiABEgItUPD_BwE&gclsrc=aw.ds är kanske ännu bättre med Jumbojim 4,8 och Mulefut fälgar. Finns hos fler handlare för liknande pris) ( eller Fat CAAD 2017 för 11911 https://www.cyclestore.com.se/canno...MI5_bKnL3_1wIVioKyCh3TigMkEAQYAiABEgIIV_D_BwE är kanske bäst med JJ 4,8 SS på Mulefut ochGuide bromsar) runt 12 tusen.
Farley 5 2018 om du är beredd att lägga lite till hos LBS eller att du får ett fint kompispris.
Canyon Dude om du vill ha en supernajs cykel för vettig peng.
Salsa kan ha lite problem med att konkurrera mot Canyon även om det är riktigt fina cyklar.

Slutsats...
Köp en Dude om du har pengar till det.
Men alla tycker inte likt som mig.

Intervaller
Distanspass
Dagisexpress
Skoterspår

Man varierar lufttrycket rätt rejält så funkar det till det mesta vintertid. Med 0.8-1bar så tycker jag att de rullar rätt fint med dubbdäck. Ska man ut snö så ut med så mycket som möjligt utan att kränga av däcket.

När det är barmark är det en tråkig hoj, vintertid jäkligt skoj.

Kör Spez Fatboy Carbon. I princip samma känsla som deras vanliga hojar. Kört lite andra märken och vissa är verkligen hemska.

Kan bara inte instämma med föregående talare, när det gäller barmark :)

Använder min som cross country cykel och "enduro". Med "rätt" däcktryck så dämpar däcken bra så man kan kötta rejält nedför och rullar riktigt bra på plan mark. På långa motlut, tex en grusväg, så får man lite svårare att ta KOM på strava men i övrigt är det rikigt kul.
Beror kanske på modell av cykel såklart. Jag har en Rose Tusker med Bluto. :)

Fun "fact" - Rullade brevid en polare som har en hardtail karbon 26" med continental speedking, nedför en grusväg i ca 25kmh. Jag rullade ifrån med mina Vanhelga 4" med 0.4 fram å 0.55 bak. Vi väger rätt lika och hade dylika kläder.

Jag har några KOM både nedför å uppför på min fettis. Skitkul cykel tycker jag. Men läser man mycket på nätet om hur mkt vikt spelar roll osv så känns det såklart mer på riktigt sen ;)

Bilagor

• Bäsna-3.jpg
    Bäsna-3.jpg
    244 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Jag kör på en White 5 Fat Pro, min första fatbike (och nya cykel sedan 90-talet) och är i alla fall supernöjd. Den fick även en bättre begagnad Blutogaffel och i nuläget saknar jag inget. Har förstått av kommentarer här på Happy att White:s cyklkar är ungefär lika hippt som valbenskorsetter och pudrade peruker men det kan jag leva med :). I mina ögon väldigt prisvärda och snygga hojar.

Kunde inte låta bli att ta fatbiken tillbaka till jobbet efter lunchen?
Mvh/N

Bilagor

• 20171211_125329.jpg
    20171211_125329.jpg
    653.3 KB · Besök: 32
Hur löser ni däcktrycket ute till skogs?
Har ni patron med er eller härdar ni ut med trycket som ni ni lämnar hemmet med?
Jag får nån km transportsträcka före skogs äventyret börjar!

För att stå med pump ute i skogen känns rätt lönlöst..

KJS sa:
När det är barmark är det en tråkig hoj, vintertid jäkligt skoj.
tråkig!? det vet jag inte om jag skulle kalla den. Det är grymt skoj med bra grepp även på barmark :) väldigt förlåtande också, samt att den skapar en viss trygghet, bara å köra, typ. Men den tappar lite finkänslighet jämfört med en smalhjuling, samt att den oftast väger mer också. Det gör ju att den kanske inte är lika teknisk om det är det man är ute efter. Men kul är det oavsett :)

Senast ändrad:
Lindström sa:
Hur löser ni däcktrycket ute till skogs?
Har ni patron med er eller härdar ni ut med trycket som ni ni lämnar hemmet med?
Jag får nån km transportsträcka före skogs äventyret börjar!

För att stå med pump ute i skogen känns rätt lönlöst..

Med rammonterad Mountain Morph så går det lätt att pumpa ute i snön.
Jag lämnar ofta hemmet/bilen med lite högt tryck, då kan man pysa lite om det behövs.

Tillbaka
Topp